پنجشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۲:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: شرکت‌های دانمارکی و ایتالیایی با شرکت‌های ایرانی سه قرارداد پتروشیمی به ارزش یک میلیارد و 200 میلیون یورو در منطقه ویژه اقتصادی عسلویه امضا کردند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، قراداد احداث واحد متانول مرجان در بندر عسلویه با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و 650 هزار تن متانول روز چهارشنبه میان شرکت خصوصی پتروشیمی مرجان و شرکت هالدور تاپسو دانمارک امضا شد.

مشابه این قرارداد و با همین ظرفیت هم میان شرکت پتروشیمی کیمیاپارس و شرکت هالدور تاپسو دانمارک با سرمایه گذاری 500 میلیون یورو امضا شد.

این قراردادها شامل خرید لیسانس، انجام مهندسی اصولی و خدمات فنی است که در فاز دوم منطقه ویژه انرژی پارس و بندر عسلویه احداث خواهد شد.

خوراک طرح، گاز طبیعی به میزان 1،5 میلیارد مترمکعب در سال است و تمامی خدمات جانبی مورد نیاز از جمله آب، برق و بخار و اکسیژن از پتروشیمی دماوند تامین خواهد شد.

اجرای این طرح مهم حدود 500 میلیون یورو هزینه خواهد داشت و در چهارسال به تولید   می‌رسد.

قرارداد احداث واحد متانول مرجان در عسلویه که بخشی از آن شامل لیسانس و مهندسی اصولی است در جهت توسعه صنایع کشور و همچنین استفاده از گازهای استحصالی منطقه عسلویه و تولید محصولات با ارزش افزوده بیشتر و ایجاد اشتغال اجرا می‌شود.

سهام آن شامل 51 درصد بخش خصوصی و 49 درصد هم شرکت ملی صنایع پتروشیمی است.

مسئولان شرکت هالدور تاپسو دانمارک با تاکید بر اهمیت ایران در تولید محصولات پتروشیمی، حضور شرکت هالدور تاپسو را در بخشی از منطقه ویژه پارسی در عسلویه را برای همکاری با شرکای ایران پراهمیت خواندند.

نژاد سلیم مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی هم در مراسم امضای دو قرارداد طرح احداث متانول مرجان و تولید ماده لاستیک بر رعایت زمان اجرا و بهره برداری از این دو طرح تاکید کرد.

ابراهیم پور عضو هیئت مدیره شرکت خصوصی پتروشیمی مرجان نیز با اشاره به حضور فعال بخش خصوصی ایران در دو قرارداد طرح احداث متانول مرجان و تولید ماده اولیه تولید لاستیک تصریح کرد: توجه ویژه به بخش خصوصی در پتروشیمی می‌تواند به توسعه هرچه بیشتر این بخش منجر شود.

همچنین قرارداد تکنولوژی طرح (ESBR) ماده اولیه تولید لاستیک اتومبیل با ظرفیت سالانه یکصد هزار تن میان شرکت شیمیایی صدف عسلویه و کنسرسیوم نارگان (شرکت ایرانی) و پولیمر اروپا و تکنیمونت (شرکت های ایتالیایی) به امضا رسید.

این قرارداد شامل خرید تکنولوژی و ارائه طرح توسعه جامع PDP از سوی شرکت ایتالیایی پولیمر اروپا و انجام مهندسی پایه و تهیه ماشین آلات خارجی از سوی شرکت تکنیمونت ایتالیا و شرکت ناوگان به عنوان مجری قرارداد و همچنین انجام مهندسی تفصیلی، تهیه ماشین آلات داخلی و نظارت فنی بر اجرای طرح است.

خوراک اولیه در فرآیند ESBR شامل استایرن و بوتادین است که بیست هزار تن استایرن منومر از شرکت پتروشیمی پارس و 60 هزار تن بوتادین از شرکت پتروشیمی جم تامین خواهد شد.

در این قرارداد اصل سرمایه گذاری در مجموع 2400 میلیارد ریال شامل 1176 میلیارد ریال و 94میلیون یورو است و در 3 سال به بهره برداری می رسد.

سرمایه شرکت هم 40 میلیارد ریال است که برای خرید زمین، آماده سازی و ساخت مهمانسرا و فعالیت‌های جاری شرکت هزینه شده است و تمام آن را سهامداران پرداخت کرده‌اند.

سهامداران شرکت شامل شرکت سرمایه گذاری ایران45 درصد، شرکت گروه توسسه انرژی تدبیر 35 درصد و شرکت بازرگانی صنایع لاستیک سیمرغ 20 درصد سهام است.

ESBR ماده اولیه اصلی در تولید لاستیک اتومبیل، کفش، تسمه نقاله، لوله‌های لاستیکی، وسایل ورزشی و اسباب بازی بشمار می‌رود.

کد خبر 77094

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز