مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۸۷ - ۰۶:۰۶
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: آیا فونیکس پیش از آنکه در سرمای شدید نابود شود، شواهدی از وجود آب مایع در کره مریخ را فراهم می‌کند؟

به گزارش آسوشیتدپرس دانشمندان پیشنهاد می‌کنند که نمک‌های پرکلرات نزدیک محل فرودآمدن این سفینه سازمان فضایی آمریکا به صورت یک ضدیخ، نقطه انجماد یخ را پایین آورده‌اند، و باعث شده‌اند یخ ذوب شود و به صورت یک مایع نمک‌دار درآید. به گفته آنها هنگامی که فونیکس بر پهنه‌های قطبی مریخ فرود آمده اشت، مقداری از این مایع به پایه‌ آن پاشیده است.

دانشمندان به تصاویر گرفته بوسیله مریخ‌نشین اشاره می‌کردند که نشان می‌دهد که برخی از این قطرات به هم پیوسته‌اند و اندازه‌شان بزرگ شده است، و رفتاری از خود بروز می‌دهند که مشابه با آب مایع است.[آشنایی با منظومه شمسی]

اما گروهی دیگر از دانشمندان می‌گویند این تصاویر بیش از حد مبهم هستند که این ادعای غیرعادی را تایید کنند.

مایکل هکت، رئیس آزمایشگاه  رانش جت در ناسا که مدیر این ماموریت 475 میلیون دلاری بوده است، در این باره گفت: "این تنها بخار آب است که دیده می‌شود. وجود بخارآب امری عادی است، و جای تعجبی ندارد."

فونیکس در ماه مه بر قطب شمال مریخ فرود آمد و پنج ماه را به حفر کردن خاک و یخ‌های مریخ گذرانده است. وجود یخ در محل فرود آمدن این سفینه ثابت شده است و این سفینه اولین جستجوگر روباتی بوده است که توانسته با ذوب کردن این یخ به تجزیه و تحلیل آن بپردازد.

همچنین مقدار فراوانی ماده شیمیایی پرکلرات- یک نمک به شدت اکسید‌کننده- در نمونه‌های خاک مریخ یافت شده است.

محیط فعلی مریخ بیش از حد سرد است و جو آن به قدری نازک است که نمی‌تواند از باقی ماندن آب مایع در سطح این سیاره پشتیبانی کند.

این نتایج جدید در شماره این ماه :کنفرانس علوم قمری و سیاره‌ای "در هوستون تگزاس ارائه خواهد شد.

کد خبر 77053

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز