گروه بین‌الملل: انتخابات کنگره آمریکا درحالی برگزار شد که جنگ عراق امنیت ملی آمریکا، اقتصاد، مهاجرت، رهبری بوش، رسوایی‌ها و سیستم بهداشتی و مسائل اجتماعی مورد توجه رأی‌دهندگان آمریکایی بوده است.

گرچه براساس نتایج نظرسنجی‌های انجام شده، بخت دمکرات‌ها برای پیروزی در انتخابات بیشتر است اما باتوجه به رقابت‌های فشرده انتخاباتی در ایالت‌های مختلف عامل تعیین‌کننده سرنوشت انتخابات، میزان مشارکت نهایی هواداران هریک از دو حزب جمهوریخواه و دمکرات در انتخابات است.

پس از انتخابات ریاست جمهوری سال 2000 که جرج بوش با رأی دادگاه، رئیس جمهور شد، اصلاحات زیادی در نظام انتخاباتی آمریکا صورت پذیرفته است که به علت عدم آشنایی مردم با این مقررات وضع انتخابات پیچیده‌تر شده است.

در انتخابات جاری یک‌سوم کسانی که از طریق شبکه انتخاباتی الکترونیکی رأی می دهند کسانی هستند که برای نخستین‌بار از این سامانه استفاده می‌کنند، از طرف دیگر هریک از ایالت‌ها برای خودشان قوانین خاص نیز در عرصه انتخابات وضع کرده‌اند که تفاوت‌های آنها با نظام انتخاباتی فدرال نیز سبب بروز مشکلاتی شده است. این قوانین ایالتی که حتی در برخی از شهرهای یک ایالت نیز با هم تفاوت دارد برای مردم روشن نیست و گاهی جنجال زیاد ی ایجاد می‌کند.

در تحلیل پیامدها و نتایج انتخابات، سناتور کریستوفر دود از ایالت کانتیکات به فاکس‌نیوز گفته است:‌ مسئله عراق موضوع مهمی است اما موضوعی که از آن مهم‌تر است علاقه مردم آمریکا به تغییر است. مردم علاوه بر مسائل عراق به مسائل داخلی آمریکا از قبیل اوضاع اقتصادی و آموزش و مسائلی از این دست توجه دارند.

انتخابات کنگره آمریکا از سوی بسیاری از کارشناسان «نوعی رفراندوم»  در تأیید و یا رد سیاست‌های جرج بوش تلقی شده است. اگر دمکرات‌ها در انتخابات پیروز شوند، جرج بوش از آزادی عمل کمتری برخوردار خواهد بود و در هر صورت مجبور است با کنگره‌ای که اکثریت آنان با حزب رقیب است تعامل کند.

در بدترین حالت جرج بوش به رئیس جمهوری تبدیل می‌شود که دو سال زودتر از پایان دوره ریاست جمهوری‌اش، تأثیرگذاری خود را از دست داده است. شرایط به‌گونه‌ای است که حتی مشاوران و یاران نومحافظه‌کار بوش خط خود را از وی جدا می‌کنند.

پریروز سردبیر هفته‌نامه ویکلی استاندارد که ارگان نومحافظه‌کاران آمریکا محسوب می‌شود در مقاله‌ای خرج خود را از جرج بوش جدا کرد و دیروز ریچارد پرل، طراح ایده به اصطلاح «جنگ با تروریسم» با اشاره به شکست‌های آمریکا در عراق و خاورمیانه گفت: بالاخره رئیس جمهور مسئول این امر است.

کد خبر 7697

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز