دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۵:۴۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: بشار اسد رئیس جمهور سوریه اعلام داشت که دمشق تلاش برای صلح با اسرائیل بودن بازگرداندن بلندی‌های جولان را نمی‌پذیرد.

به گزارش ایسنا، بشار اسد، در گفت‌وگویی تفصیلی با روزنامه‌ اماراتی دارالخلیج تصریح کرد: ما این مساله را بارها مطرح کرده‌ایم که راه‌حل درباره جزایر سه گانه باید مسالمت آمیز باشد و از طریق مذاکره حل شود، در حال حاضر مذاکرات مستقیم وجود دارد؛ البته راه‌حل‌های دیگری نیز وجود دارد، هم‌چنین یک مساله‌ دیگر را باید توجه کنیم که ایران و ترکیه کشور‌ همسایه ما هستند و روابط با کشورهای همجوار باید مثبت باشد تا اختلافی حاصل نشود. سوریه می‌تواند از طریق روابط مثبتش با ایران و روابط ویژ‌ه‌اش با امارات و بقیه کشورهای عربی به یاری مشکلاتی که مطرح است، بپردازد.

بشار اسد عنوان داشت: درباره‌ مساله بحرین اخیرا صحبت کردم و با پادشاه بحرین تماس برقرار نمودم و همبستگی سوریه را با بحرین اعلام داشتم. سوریه می‌تواند نقش مهمی را در توافق میان یک کشور همجوار با بقیه کشورهای عربی ایفا کند.

بشار اسد درباره‌ آشتی میان کشورهای عربی گفت: ما نمی‌توانیم از مساله‌ اجلاس سران عرب به طور جداگانه صحبت کنیم، این اشتباه است؛ این که به عنوان یک عرب تمام مشکلات را به اجلاس سران عرب ارجاع دهیم، اشتباه هست. هم‌چنین نباید اختلافات میان کشورهای عربی بر اجلاس سران عرب تاثیر بگذارد. اجلاس باید حتی اگر ما با یکدیگر اختلاف داریم، برگزار شود. غیر منطقی است که ما درباره‌ تمام مسایل توافق داشته باشیم، دو برادر در یک خانه با یکدیگر نمی‌توانند توافق داشته باشند، پس چه انتظاری‌ می‌توان از کشور‌های مخلتف داشت.

رئیس‌جمهور سوریه افزود: من اصطلاحی را مطرح کرده‌ام تحت عنوان "اداره‌ اختلافات عربی" مشکل اکنون در نحوه‌ اداره‌ اختلافات است، کشورهای اروپایی بعد از جنگ عراق با یکدیگر اختلاف پیدا کردند. اما بعد به سوی یکدیگر آمدند و از اختلافات گذشته چشم پوشی نمودند. ما به عنوان اعراب اداره بدی درباره‌ اختلافات داشته‌ایم، من معتقدم که ما به یک اصول برای اداره‌ی اختلافات نیاز داریم. آیا اگر اختلاف نظر داشته باشیم، باید دشمن یکدیگر شویم؟ تمام کشورها باید به اصول یکدیگر احترام بگذارند. به اعتقاد من سفر سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان موجب اعتماد سازی نمی‌شود‌. من موافق این عبارت نیستم. چون اعتماد سازی میان دو فرد در روابط شخصی است، در روابط دو کشور هیچ روابط شخصی نباید حکم‌فرما باشد. این اشتباه دیگری در روابط کشورهای عربی است.

اسد عنوان داشت: پیشرفتی که در روابط ما و دیدار با فیصل صورت گرفت، همان صراحت‌گویی است. ما در دیدارهای قبلی‌مان با مسئولان عربستان به پیشرفت‌هایی دست یافتیم. مسایلی وجود دارد که ما بر سر آن اختلاف داریم، ما اکنون در روند آشتی هستیم و نمی‌توانیم تاکید کنیم که با یکدیگر اختلاف نداریم. ما بر اساس‌ آنچه که پادشاه عربستان در اجلاس اقتصادی کویت مطرح کرد، تلاش‌هایمان را آغاز کردیم. ما تا زمانی که به اصول پایان اختلافات برسیم می‌توانیم بگوییم که اختلافاتمان حل شده است. تمام اعراب باید به عنوان مثال درباره‌ی مساله فلسطین توافق داشته باشند.

رئیس جمهور سوریه درباره پیوستن حسنی مبارک، رئیس‌جمهور مصر به وی در جریان سفرش به ریاض گفت: من دعوت سفر به عربستان را از سوی سعود الفیصل دریافت کردم. نمی‌دانم مبارک نیز به ریاض سفر خواهد کرد یا نه، آنچه باید بگویم این است که باید در این دیدار آشتی حاصل شود. اتخاذ گام‌های عظیم در این دیدار ضروری نیست. روند آشتی روندی طولانی و زمان بر است من به نتایج این دیدار امیدواریم.

بشار اسد درباره‌ مشکلات کشورهای عربی گفت: ما اختلافی بر سر ریشه‌ مسایل نداریم، ما بر سر جزئیات مساله‌ صلح اختلاف داریم. ما مشکلات منطقه را به همدیگر ارتباط می‌دهیم.

رئیس‌جمهور سوریه درباره‌ مذاکرات سوریه و رژیم صهیونیستی خاطرنشان کرد: بدیهی است که هیچ یک از جواب‌های مسئولان اسرائیلی را جدی نگیریم. از این رو می‌توانم بگویم این که گفته شده توافقی بر سر دیدار مستقیم من و المرت مطرح شده، صحیح نیست. این دیدار می‌تواند بعد از امضای توافق نهایی و عقب نشینی کامل اسرائیل از بلندی‌های جولان آغاز شود. ما به خاطر تجاوزات اسرائیل در فلسطین، لبنان، موضع‌گیری‌های متعدد به اسرائیل اعتماد نداریم. ما از همان ابتدا گفتیم که بهتر است روند میانجیگری میان سوریه و اسرائیل را مذاکره ننامیم، چرا که این روند مذاکره نیست. به اعتقاد ما اساس آغاز مذاکرات مستقیم این است که ابهامات را از بین ببریم و این نقاط اختلاف را روشن کنیم. ما تنها صحبت صریح و روشن را از سوی اسرائیل می‌پذیریم.

وی ادامه داد: ما از همان ابتدا مطرح کردیم که اگر اسرائیل متوازی با بازگرداندن حقوق سوریه درباره‌ بلندی‌های جولان عمل نکند، ما هرگز تلاش برای برقراری صلح را نمی‌پذیریم. در واقع عقب نشینی اسرائیل باید به طور هماهنگ از سوریه و لبنان و فلسطین باشد. ما در کنار یکدیگر باشیم، اما اکنون چنین هماهنگی میان سه طرف وجود ندارد و ما موضع‌گیری ضعیفی داریم. اگر اسرائیل شروط مناسبی را به ما مطرح کند، ما با امضای توافقنامه‌ موافقت خواهیم کرد، اما من به تمام کسانی که دیدار کرده‌ام بویژه غرب گفته‌ام که تفاوت‌هایی میان توافقنامه‌ صلح و خود روند صلح وجود دارد.

بشار اسد در ادامه تاکید کرد: توافقنامه‌ صلح یک برگه است که امضا می‌شود و این بدان معنی نیست که روابط تجاری و روابط عادی برقرار شده و یا مرز دیگر مسایل مشخص شده است. ملت ما هرگز این را نمی‌پذیرد، بویژه اینکه نیم میلیون فلسطینی در کشور ما هستند که مشکل‌شان حل نشده است. از این رو بر اساس این نگرش غیر ممکن است صلح به معنای عادی‌اش برقرار شود، اگر شما خواهان برقراری صلح هستید باید این صلح فراگیر باشد. ما آنها را میان راه‌حل‌ فراگیر صلح و توافقنامه‌ صلح قرار داده‌ایم که هیچ ارزشی عملی در واقعیت ندارد، آنها می‌گویند ما خواهان صلح فراگیر هستیم و ما به آنها می‌گوییم که شما نیازمند صلح فراگیر هستید. در این صورت روند فلسطین باید از روند سوریه استفاده کند، ما معتقدیم که اسرائیل اگر با سوریه توافقنامه امضا کند، مساله‌ فلسطین نیز حل می‌شود. از این رو به نفع مذاکره کنندگان فلسطینی است که با روند سوریه هماهنگ باشند. بدون این هماهنگی ما نمی‌توانیم نقشی را در برابر آنها ایفا کنیم.

رئیس جمهور سوریه درباره‌ طرح خروج نیروهای آمریکایی از عراق از سوی باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا تصریح کرد: جرج بوش شیوه‌ ایدئولوژیکی نابود کننده داشت. بوش در چارچوب جنگ بشر دوستانه برنامه‌ریزی کرده بود، اما ما اکنون باید صحبت صریح و دقیقی را از آمریکا بشنویم. باید عملکرد آن را ارزیابی کنیم. ما تاکنون هیچ صحبت صریحی از این دولت نشنیده‌ایم. ما صحبت‌هایی از حسن نیت شنیده‌ایم، اما سیاست آمریکا چیست؟ این مهم است.

بشار اسد تصریح کرد: من مخالف هر گونه فعالیت سری در سیاست کشورم هستم، می‌خواهم امور شفاف باشد، در زمیه مذاکره با اسرائیل آنها خواهان مذاکرات سری بودند. یکسال آنها به طور محرمانه با ترکیه در مذاکره بودند، من به آنها گفتم که من این مذاکرات را علنی اعلام خواهم کرد و آنها نیز آن را علنی کردند. اساس ما همان مذاکرات علنی است. هنوز زود است که از دولت جدید آمریکا انتظار داشته باشیم مساله مهمی را اعلام کند، آنها اکنون در مرحله‌ جمع آوری اطلاعات هستند. تمام هیات‌هایی که به سوریه می‌آیند هیئت‌های اطلاعاتی هستند و دولت آمریکا بر اساس نتایج این سفر‌ها سیاست‌هایش را تعیین خواهد کرد.

رئیس جمهور سوریه گفت: برخی یهودیان آمریکا نظیر چامسکی از راه‌حل درباره‌ درگیری‌های اسرائیل و اعراب صحبت می‌کنند و می‌گویند آمریکا همواره این راه‌حل را با مشکل روبه‌رو ساخته است. در زمان دولت جرج بوش، رئیس جمهور سابق آمریکا وضع فرق می‌کرد، دولت جرج بوش درگیری‌ها را اداره نکرد، تقریبا به طور علنی این امر را مطرح کرد. دولت جرج بوش به روند صلح توجهی نداشت، حتی اگر برخی اسرائیلی‌ها به دنبال تلاش برای برقراری صلح بودند دولت آمریکا مانع از این امر می‌شد. دولت جرج بوش با تمام معیارهایش در راستای بررسی مسایل در آمریکا دولت نادری بود.اما در حال حاضر درباره درگیری‌ها و اداره آن، ما به آنها می‌گوییم که آیا صلح را می‌خواهید یا روند صلح را. روند صلح چه بسا به منافع آنها ارتباط دارد و خدمت می‌کند. کنفرانس آناپولیس کنفرانسی به خاطر جرج بوش بود نه به خاطر صلح. در واقع با توجه به مسایل اخیر ظرف چند سال گذشته باید بگوییم که صلح یک مساله ضروری برای همه شده ازجمله طرفداران اسرائیل و خیلی عجیب است که طرفداران اسرائیل به ویژه لابی یهودی به منطقه سفر می‌کنند و می‌گویند که به این نتیجه رسیده‌اند که باید صلح برقرار شود. آنها به این نتیجه رسیدند که بعد از جنگ 2006 در لبنان صلح اسرائیل را حمایت می‌کند نه جنگ.

رئیس جمهور سوریه درباره طرح صلح عربی با توجه به گام‌ها برای برقراری آشتی میان کشور‌ها و روی کار آمدن دولتی جدید در آمریکا عنوان داشت: من همانطور که در اجلاس دوحه گفتم طرح صلح عربی را شارون نابود کرد، یعنی این که اکنون طرح صلحی وجود ندارد. هر چند که ما باید تلاش کنیم که بار دیگر آن را احیا کنیم و به رغم مخالفت اسراییل آن را به جریان بیندازیم.

اسد درباره روی کار آمدن دولتی جدید در اسرائیل و تاثیر آن بر مسایل منطقه گفت: حساب باز کردن بر روی دولتی که در اسرائیل تشکیل می‌شود طبعا اشتباه است. یعنی اینکه در این صورت ما برنده یک مساله منفی و یا حتی منفی‌تر حساب باز کردیم. راست‌گرایی یا چپ گرایی در اسرائیل تفاوتی ندارند، هر دو دست به کشتار اعراب زدند، لذا این حساب بازکردن‌ها هیچ ارزشی ندارد. اگر اساسی برای روند صلح وجود داشته باشد و کسی که در اسرائیل روی کار می‌آید به آن اعتقاد داشته باشد، ما با آن مذاکره می‌کنیم، برای ما مهم نیست که راست گرا باشد یا چپ گرا. ما معتقدیم که این اساس باید در زمینه بازگرداندن اراضی اشغالی بر اساس کنفرانس مادرید بر اساس زمین در برابر صلح و قطعنامه 242 باشد.

بشار اسد درباره انتخابات در لبنان تاکید کرد: مهم این است که نتایج انتخابات موجب شود که ثبات در لبنان حاصل شود.

رئیس جمهور سوریه درباره ادامه حضور نیروهای آمریکایی در عراق برای سه سال آینده و اطمینان به دولت باراک اوباما در این باره گفت: تا زمانی که اشغال وجود داشته باشد مسلما اعتماد نیز صرفنظر از اینکه چه دولتی روی کار است، وجود نخواهد داشت. آنها اساس عقب‌نشینی و زمان آن را اعلام کردند. این مساله مهمی است که دولت قبلی آمریکا این کار را نکرد. چیزی که باعث می‌شود ما اطمینان نداشته باشیم، این است که یک روند سیاسی که موجب ثبات اعراب شود، وجود ندارد. باید اوضاع عراق به دست خود عراقی‌ها سپرده شود و اگر که اوضاع به گونه‌ای باشد که بیشتر اداره امور به خود عراقی‌ها سپرده شود باید بگوییم که ما نیز اطمینان پیدا می‌کنیم. درباره توافقنامه عقب نشینی نیروهای آمریکایی از عراق نیز من با وزیر امور خارجه عراق قبل از امضای این توافقنامه دیدار کردم و گفتم که باید بندهای این توافقنامه صریح باشد و نباید از خاک عراق برای حمله به کشورهای همجوار استفاده شود.

رئیس جمهور سوریه درباره دادگاه ویژه‌ی ترور رفیق حریری گفت: من نمی‌توانم تضمین کنم که همه چیز در جهان بدور از بی‌طرفی است، باید سازمان ملل و شورای امنیت در این باره به مسئولیت‌های خود به طور شفاف عمل کنند و تضمین کنند که این دادگاه واقعیت را روشن خواهد ساخت.

رئیس جمهور سوریه درباره اعمال فشارها بر سوریه درباره برنامه‌ هسته‌‌ای این کشور و هم‌چنین برنامه‌ هسته‌‌ای ایران گفت: باید آژانس انرژی اتمی در این باره نظر بدهد نه شورای امنیت، من باید به آنها بگویم که میان کشورها اعتماد وجود ندارد، اعتماد میان اشخاص وجود دارد. میان دولت‌ها راه‌کار وجود دارد و راه‌کار موجود در این توافقنامه و مسئول اجرای توافقنامه‌ آژانس است. درباره پرونده هسته‌‌ای ایران نیز همین طور است. ما همواره شفاف عمل کردیم در ماه مارس بازرسان آژانس به سوریه آمده‌اند و ما به آنها اجازه دادیم که فورا از تاسیسات ما بازدید کنند و روشن است که اگر ما سلاح هسته‌‌ای داشتیم هرگز به آنها اجازه نمی‌دادیم که به سوریه سفر کنند.

 مساله دیگر این است که آمریکا هدف قرار دادن تاسیسات الکبر از سوی اسرائیل را بعد از هشت ماه توجیه کرد. چرا این همه مدت منتظر مانده بود. اگر آنها تصاویری از تاسیسات داشتند چرا هشت ماه صبر کردند. سوریه تمام به جا مانده‌های این حمله را از آن منطقه پاک کرد و تاسیسات جدیدی را بنا کرد و آنها ادعا کردند که این تاسیسات هسته‌‌ای بوده اما آژانس بلافاصله اعلام کرد که آنها دروغ می‌گویند. آنها می‌گویند که سوریه باید مدارک خود را در این زمینه ارایه دهد و من به آنها می‌گویم که مکان تاسیسات باز است و آنها می‌توانند از آنجا دیدن کنند اما آنها چرا اسناد خود را ارایه نمی‌کنند. آنها یک بازی سیاسی را آغاز کردند. ما همواره در موضع‌گیری‌مان شفاف عمل کرده‌ایم و هیچ گونه نگرانی نداریم.

اسد درباره سفر جفری فلتمن به سوریه گفت: وی بنا به درخواست دولت اوباما و هیلاری کلینتون به منظور آغاز مذاکره با سوریه به این کشور سفر کرد. سیاست اوباما بر اساس مذاکره و دیپلماسی است. سوریه نیز کشور مهمی است. ما می‌خواهیم تمام مسایلی که برای دو طرف مهم است با آنها بررسی کنیم.

کد خبر 76901

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز