یکشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۴:۴۴
۰ نفر

گروه محیط‌زیست – اسد افلاکی: همزمان با گرامیداشت هفته منابع طبیعی، دوستداران طبیعت بیم آن دارند که بخشی از جنگل ابر قربانی اهداف گروهی شود که با وجود همه هشدارهای متخصصان و کارشناسان محیط‌زیست بر منافع خود پای می‌فشارند.

از این جنگل که از دوره سوم زمین شناسی به جای مانده به عنوان بخشی از میراث طبیعی جهان یاد می‌شود.

دکتر امیرحسین ولیان، دبیر جمعیت دیده بان طبیعت شاهرود، با ابراز نگرانی از پیگیری مجدد ساخت این جاده به همشهری گفت: مشاور قبلی طرح جاده ابر، به‌دلیل آنکه احداث جاده باعث تخریب بخشی از طبیعت بکر جنگل ابر می‌شد از همکاری با پروژه استعفا داد.

مسیر جدید مخرب‌تر از مسیر قبلی

به گفته وی، در مسیر قبلی که مصوب سفرهای استانی هیأت دولت بود بر تکمیل و بازسازی جاده روستای شیرین‌آباد – ابر تاکید شده‌بود که با فاصله از درختان سرخدار عبور می‌کرد. با این حال کارشناسان و دوستداران طبیعت با هشدار نسبت به تخریب‌های ناشی از اجرای آن، از دولت خواستند اجازه ندهد بخشی از زیباترین جنگل‌های کشور قربانی احداث جاده‌ای شود که بنا به بررسی‌ها نه توجیه اقتصادی دارد و نه نقشی مؤثر در محورهای مواصلاتی ایفا می‌کند؛

طرحی که مشاور قبلی به خاطر شیب‌های تندی که در مسیر وجود داشت آن را فاقد قابلیت تبدیل شدن به جاده شهری دانسته بود. اما متأسفانه مشاور جدید طرحی را پیشنهاد داده که درصورت اجرا تخریب‌های ناشی از آن چندین برابر طرح قبلی خواهد بود، زیرا مسیر جدید، ابر را به روستای تخته افرا که در خط‌الراس البرز قرار گرفته وصل می‌کند؛

ضمن آنکه از وسط درختان سرخدار عبور می‌کند در نتیجه درصورت اجرا دامنه تخریب‌های آن بسیار گسترده‌تر از طرح قبلی است.

ولیان تصریح کرد: گزینه جدید درحالی پیگیری می‌شود که اهالی شیرین‌آباد با امید احداث جاده و عبور آن از این روستا یک سوم از اراضی کشاورزی خود را در اختیار مجری طرح قرار دادند که این اراضی برای جاده زیر‌سازی‌ شده و دیگر قابلیت کشاورزی را هم ندارد.

این به معنای آن است که روستاییان یک سوم از اشتغال خود را به امید اشتغال بهتر از دست داده‌اند حال آنکه بنا‌بر طرح جدید مسیر عوض شده و ربطی به این روستا ندارد.

پس از یکسال

به گزارش همشهری، احداث جاده ابر در حالی پیگیری می‌شود که پیش از این همواره کارشناسان محیط‌زیست و منابع طبیعی نسبت به تخریب‌های ناشی از آن هشدار داده‌بودند.

این اعتراضات زمانی قوت گرفت که سید محمد جعفر‌سادات موسوی، رئیس فراکسیون اصل پنجاهم قانون اساسی، 28 بهمن ماه سال گذشته در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار همشهری در باره احداث جاده ابر، گفت: «احساس می‌شود اراده‌ای مافوق کارشناسی‌های رسمی وجود دارد که بدون در‌نظر‌گرفتن مصالح عمومی هر طرحی را ولو آنکه مخالف محیط‌زیست باشد و به تخریب میراث طبیعی منجر شود، اجرا می‌کند و البته آنچه در این میان اهمیتی ندارد نظرات کارشناسی است. طرح عبور جاده از جنگل ابر نمونه‌ای از این طرز نگاه و شیوه عملکرد فراقانونی است.»

وی در ادامه نیز تأکید کرد: «ما امیدواریم دادستان کل کشور همانگونه که در چند مورد مشابه با اقدامی درخور تحسین، قاطعانه با متخلفان برخورد کرد و مانع از تخریب محیط‌زیست شد در این مورد هم با جدیت عمل کند و براساس قانون و نظرات کارشناسی سازمان‌های ذی‌ربط اجازه ندهد جنگل ابر که از ذخایر ارزشمند ژنتیک است و به همه مردم و آیندگان تعلق دارد فدای برخی مصالح فردی یا گروهی شود.‌»

این گفته‌های صریح و بی‌پروا‌ سبب شد تا دادستان کل کشور دستور پیگیری موضوع را صادر کند؛ دستوری که نخستین جرقه امید برای حفظ این جنگل زیبا را زد اما پس از یک سال همان اراده مافوق قانون کارشناسی‌های رسمی بر احداث جاده پای می‌فشارد.

اینک، شماری از طبیعت دوستان در میانه هفته منابع طبیعی و در آستانه برگزاری همایش«‌حفظ حقوق بیت‌المال‌ در اراضی ملی و منابع طبیعی‌» با تشکیل ستاد مردمی حفاظت از جنگل ابر با ارسال نمابری به استاندار سمنان و فرماندار شاهرود خواستار توقف این طرح شده‌اند.

در تقابل با خواست مردم

در بخش‌هایی از این نمابر که نسخه‌ای از آن به روزنامه همشهری نیز ارسال شده خطاب به استاندار سمنان و فرماندار شاهرود آمده است:«‌مردم آگاه و بیدار و طبیعت دوست شاهرود از شما مسئولان محترم پرسشی دارند و پاسخی می‌طلبند.

چندی است که خواست جمعی قلیل بر اصرار و پافشاری برای اجرای جاده‌ای ویرانگر واقع شده است.

آنان که از منابع ملی خرج می‌کنند، بخشی از مردم چند روستا را نیز به سودای خام افکنده با وعده‌های واهی خود همراه ساخته‌اند درحالی که فقط رضایت اطرافیان زمین‌خوار و طماع خود را می‌جویند و برآنند که با عبور جاده‌ای هولناک از دامنه‌های پرشیب البرز عمق یکی از باستانی‌ترین و نادر‌ترین جنگل‌های هیرکانی یعنی جنگل ابر را شکافته، مهر نابودی برآن زده و این تنها یک هزارم وسعت استان کویری سمنان را که جنگل است نیز طعمه سیل و...ساخته، عنوان قاره کوچک را که به واسطه همین جنگل در کنار بیابان‌هاست برای همیشه محو کنند... اکنون پرسش از شماست که کجا هستید و با که هستید؟

اگر مصالح مردم را می‌جویید که چرا طرح نابودی آن را دارید؟ آیا راه‌های ارتباطی به شمال کم داریم؟ در حالی که تهران فقط 2 راه و شاهرود 4راه به شمال دارد؛ وانگهی مردم که بارها و بارها و از همه رساتر در تجمع اعتراضی با‌شکوه 18 دی‌ماه 86 در شاهرود مخالفت صریح خود را با این طرح اعلام داشته‌اند.»

کد خبر 76794

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز