پنجشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۸۷ - ۰۶:۵۸
۰ نفر

آزاده محمدحسین: بوی عید و بهار که کم کمک شامه را نوازش می‌دهد، فیل آدم یاد هندوستان می‌کند و هوای خرید شب عید به سرش می‌زند.

شال و کلاه می‌کند و راهی خیابان‌های شلوغی می‌شود که گاه در بعضی از آنها جای
سوزن انداختن نیست؛ اما چه کند این دل کوچک که در پی رسم و رسوم دیرینه، شوق خرید شب عید دارد. خلاصه این که، اگر خیلی خوش شانس باشد و در ترافیک گیج کننده خیابان‌ها گرفتار نشود، می‌تواند در دو سه نوبت رفت و آمد خریدهایش را سر و سامانی دهد؛ به خصوص این روزها که تابلوها و نوشته‌های فروش فوق‌العاده ویترین مغازه‌ها دل هر رهگذری را می‌لرزاند و به وسوسه‌اش می‌اندازد. اما حالا که هیچ جوری نمی‌شود از خیر خرید گذشت، شاید بد نباشد بدانی و بدانیم چه زمانی برای خرید مناسب تر است. برای دانستن این موضوع چند پرسش از محمد پورمزرعه، رئیس مجمع تولیدی تهران پرسیدیم.

  • برای خرید عید، روزهای پایانی سال مناسب است؟

 با توجه به این که در روزهای پایانی سال و ایام نزدیک عید، نمایشگاه‌های فروش بهاره برپا می‌شوند، قیمت‌ها در سطح شهر کاهش می‌یابند و به نوعی شاهد تنظیم بازار هستیم. بنابراین این زمان می‌تواند زمان نسبتاً مناسبی برای آنانی باشد که می‌خواهند خرید کنند. کسانی که در این زمان خرید می‌کنند حتی می‌توانند چیزهایی را بخرند که سال بعد استفاده کنند.

عکس : گلناز بهشتی

  • به نظر شما خرید از حراجی‌ها و مغازه‌هایی که فروش فوق‌العاده می‌گذارند، از نظر مالی برای خانواده ها مناسب است؟ اصولاً قیمت‌های این زمان تا چه‌اندازه واقعی است؟

فروشگاه‌هایی که تصمیم دارند اجناس‌شان را حراج کنند، براساس ماده 84 قانون نظام صنفی، باید به اتحادیه‌ها مراجعه کنند و فهرست کالاهای خود را در اختیار اتحادیه بگذارند. اتحادیه قیمت جدید و قدیم کالاها را کارشناسی می‌کند و پس از آن، مجوز حراج را صادر می‌کند. فروشگاهی که مجوز را از اتحادیه دریافت می‌کند، می‌تواند کالاهای خود را با قیمتی زیر قیمت فروش به حراج بگذارد و اگر مجوز نداشته باشد، مرتکب کار غیرقانونی شده است. در تمام دنیا رسم است که در پایان یک فصل برای این که کالاهای متناسب با آن فصل در انبارها نماند، فروشندگان اقدام به حراج و فروش فوق‌العاده می کنند.

  • قیمت​ها در این زمان مناسب است؟

اگر فروشندگان قانون حراج را رعایت کرده و مجوز قانونی دریافت کرده باشند، قیمت‌ها نسبتا مناسب می‌شود، ضمن آنکه می‌تواند زمان مناسبی برای خرید باشد؛ به خصوص در نمایشگاه‌های فروش بهاره که گاه تا 50 درصد کاهش قیمت وجود دارد.

کد خبر 76775

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز