شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۸۷ - ۰۶:۲۳
۰ نفر

یوسف رشیدی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران: طرح تردد نوبتی یکی از تمهیداتی است که در کمیته کاهش آلودگی هوا همواره وجود دارد.

 بدون تردید این طرح در کوتاه مدت می‌تواند پاسخگو باشد. اما اجرای این طرح‌های ضربتی در درازمدت مسلما تاثیری نخواهد داشت.

واقعیت این است که ما باید چاره مشکل آلودگی هوا و ترافیک را در جای دیگری بجوییم. افزایش روزانه 1200 تا 1500 خودرو در شهر را باید کنترل کنیم و همچنین سامانه حمل‌ونقل عمومی در سطح شهر را ساماندهی کنیم. ما تا هنگامی که مدیریت سفر و ارائه خدمات عمومی به شهروندان را درست نکنیم، طرح‌های محدودیتی مانند زوج و فرد در
دراز مدت کارایی نخواهد داشت.

پیش‌بینی این محدودیت‌ها در شرایط خاص به این منظور است که بتوان در کوتاه مدت راهکاری مناسب داشت. اما همانطور که در طول 3سال گذشته مشاهده شد، اجرای طرح زوج و فرد در دراز مدت یا طرح‌هایی مانند انضباط ترافیکی تاثیری نخواهد داشت و بر بحران‌های موجود شهر خواهد افزود.

وقتی شهر بیش از ظرفیت معابرش، خودرو داشته باشد، از سویی نهادی متمرکز برای مدیریت بر سفر در شهر وجود نداشته باشد و زیرساخت‌های ترافیکی هم در شهر به اندازه کافی نباشد، هیچ طرح محدودیتی نمی‌تواند باعث کاهش ترافیک یا آلودگی هوا شود. طرح زوج و فرد طرحی ناکارآمد در طول اجرای بلندمدت بوده و باعث ایجاد انگیزه بیشتر در شهروندان برای استفاده از خودروهای شخصی است.

این طرح هم‌اکنون کارایی‌‌اش را از دست داده و همانطور که مشاهده می‌کنیم ازدحام خودروها در سطح شهر همچنان باقی است. مسلما این روند تاثیری بر کاهش آلودگی هوا نداشته و در طول سال‌جاری ما شاهد تعداد روزهای بحرانی بیشتری نسبت به سال قبل بودیم.

کد خبر 76648

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز