جمعه ۱۶ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۶:۱۸
۰ نفر

گروه بورس: نمایندگان مجلس شورای اسلامی به تازگی تصمیم گرفتند مجوز تاسیس بورس‌های اوراق بهادار، کالا و ارز را در مناطق آزاد صادر کنند.

به این ترتیب، به‌نظر می‌رسد با رفع مانع قانونی و بدون در نظر گرفتن اما و اگر‌های مرسوم به همین زودی‌ها امکان راه‌اندازی تالار معاملات کیش مهیا شود.

به گزارش همشهری، آخرین جزئیات راه‌اندازی بورس بین‌المللی کیش  حکایت از آن دارد که آیین‌نامه تاسیس و راه‌اندازی این بورس در حال تهیه  است  و احتمالا تا پایان سال‌جاری برای تصویب به دست هیأت‌مدیره سازمان بورس خواهد رسید. در این صورت آیین‌نامه باید تایید شورای‌  بورس را هم به دست آورد تا در نهایت دولت رای خود را در این خصوص صادر کند.

در حالی که در این آیین‌نامه یکی از پیشنهادهای مهم طرح شده، حذف محدودیت مالکیت سهام شرکت بورس بین‌المللی توسط سرمایه‌گذاران خارجی است که با تکیه بر قوانین سازمان سرمایه‌گذاری خارجی و لزوم افزایش مشوق‌ها به خارجیان علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در ایران پیشنهاد شده است.

از سوی دیگر، علاوه بر این موضوع پیشنهاد شده تا سرمایه‌گذاران خارجی درصورت تمایل به خرید هر درصدی از سهام شرکت‌های ایرانی حاضر در بورس بین‌المللی کیش محدودیت نداشته باشند.

متولیان بورس بین‌المللی کیش همزمان در حال تهیه آیین‌نامه‌های لازم مانند آیین‌نامه پذیرش، نظارت، معاملات و سیستم معاملاتی هستند تا به‌محض اخذ مصوبه تاسیس آن در دولت، اقدام به راه‌اندازی بورس بین‌المللی در کیش کنند.

مسئولان راه‌اندازی این بورس درصدد هستند تا به محض اخذ مصوبه دولت حداکثر در نیمه دوم سال 88 رؤیای دیرین و شیرین خود را با کمک دیگر نهادها عملی کنند. مدیر تالار بورس کیش با تشریح وضعیت این بورس، از پیگیری راه‌اندازی تابلوی معاملات ارزی سهام با 2 رویه خبر داد.

حسین الله‌داد، مدیر تالار بورس کیش هم که با مصوبه جدید به راه‌اندازی قریب‌الوقوع بورس جزیره امیدوار شده به برنامه راه‌اندازی تابلوی معاملات ارزی سهام در کیش اشاره کرد و گفت: برای این برنامه2 رویه پیگیری می‌شود. رویه نخست تاسیس یک بورس بین‌المللی و رویه دیگر ایجاد تابلوی ارزی معاملات سهام در قالب همین شرکت بورس کنونی است که انتخاب یکی از این دو رویه در حال بررسی است.

مدیرعامل بورس تهران هم تأکید کرد: پس از طی مراحل قانونی و اداری در مناطق آزاد تجاری، شرکت بین‌المللی بورس تاسیس یا تابلوی ارزی برای این مناطق نصب خواهد شد.

حسن قالیباف‌اصل افزود: شورای مناطق آزاد تجاری این پیشنهاد را به مجلس شورای اسلامی داد که مجلس آن را تصویب کرد و پس از طی مراحل قانونی، تاسیس بورس‌بین‌المللی در مناطق آزاد تجاری محقق خواهد شد.

او با بیان اینکه آیین‌نامه تاسیس بورس در مناطق آزاد تجاری تدوین شده و در حال تصویب است، اضافه کرد: تاسیس و اداره بورس در این مناطق براساس این آیین‌نامه خواهد بود.

کد خبر 76606

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز