جمعه ۱۶ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۴:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: سرویس وپ (WAP) یا پروتکل برنامه‌های کاربردی بی‌سیم عامل دسترسی تلفن‌های همراه به امکانات اینترنت است

با استفاده ازپروتکل برنامه‌های کاربردی بی‌سیم (Wireless Application Protocol) می‌توان از اکثر قابلیت‌ها و پروتکل‌های ارتباطی شبکه جهانی اینترنت نظیر ایمیل، مرور وب، UDP، IP، XML و WML بهره برد.

WAP برای نمایش صفحات وب از زبان نشانه‌گذاری بی‌سیم (Wireless Markup Language: WML) استفاده می‌کند. این زبان با زبان نشانه‌گذاری دستگاه‌ها قابل حمل (Handheld Device Markup Language: HDML) و زبان نشانه‌گذاری امتدادپذیر (XML) نیز سازگاری کامل دارد.

زبان‌های نشانه‌گذاری به نوعی اطلاعات خاصی را به مطالب اضافه می‌کنند که به ابزار نمایش آن‌ها دستورات لازم برای خواندن اطلاعات را می‌دهند.

تفاوت WML با HTML که معروفترین زبان نشانه‌گذاری است در فرا زبانی بودن WML است. به این ترتیب با تعریف برچسب‌ (Tag) می‌توان طراحی و گسترش مطالب را آسان‌تر ساخت.

سرویس WAP با سرویس‌های دیگر موبایل نیز سازگاری دارد:
• سرویس پیام کوتاه (SMS)
• سرویس (CSD (High-Speed Circuit-Switched Data
• سرویس GPRS
• سرویس (USSD (Unstructured Supplementary Services Data

تفاوت WAP با GPRS یا 3G در سرعت و قابلیت‌ آن است. این سرویس در مقایسه با ADSL و 3G سرعت بسیار ناچیزی دارد. البته مطالب WML فاقد عکس و مطالب گرافیکی بسیار سنگین هستند و به همین دلیل کاربران WAP با مشکل سرعت روبرو نسیتند.

همین امر دسترسی به بخشی از سرویس‌های اینترنت را برای دارندگان موبایل‌های قدیمی که دارای صفحات تک رنگ LCD کوچک هستند ممکن ساخته‌است.

وب‌سایت‌های زیادی مطالب خود را تحت WML عرضه می‌کنند ولی از زمانی که نسل دوم و سوم لایه‌های دسترسی به اینترنت فراگیر شده‌اند سرویس WAP پشتیبانی وب‌سایت‌های زیادی را از دست داده‌است.

برای مرور صفحات WML از یک ریزمرورگر (MiniBrowser) استفاده می‌شود. این مرورگر‌ها بر روی اکثر گوشی‌های قدیمی و جدید موجود است و تنها قابلیت آن نمایش ساده مطالب و ایجاد Bookmark است.

کد خبر 76593

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز