سه‌شنبه ۱۶ آبان ۱۳۸۵ - ۱۵:۰۱
۰ نفر

گروه اجتماعی: غربالگری سیگاری‌ها از نظر ابتلا به سرطان ریه با اسکن رایانه‌ای می‌تواند به نجات جان بیماران کمک زیادی کند.

به گزارش همشهری، بسیاری از مبتلایان به تومورهای اولیه ریه که از طریق سی تی اسکن بیماری آنها تشخیص داده شد و بلا فاصله تومور آنها خارج شده است شانس ادامه حیات آنها تا 10 سال به 92 درصد رسید که این میزان در حال حاضر 70 درصد است و در صورت تشخیص دیر هنگام به 5 درصد می‌رسد.

براساس این گزارش، سرطان ریه مرگ‌بارترین سرطان در جهان است و هر ساله یک میلیون تن در جهان به این بیماری مبتلا می‌شوند که به دلیل تشخیص و درمان دیرهنگام جان می‌سپارند.

سرطان ریه خطرناک‌ترین گونه سرطان است که علت 90 درصد ابتلا به این نوع سرطان، استفاده از مواد دخانی است.به گفته پزشکان، دود کردن سیگار حتی پس از ترک نیز ممکن است خطر ابتلا به این نوع سرطان را افزایش دهد.

نیمی ‌از مبتلایان که قبلا" سیگاری بوده‌اند و با آتش زدن یک نخ سیگار خطر ابتلا به سرطان ریه  را در آینده افزایش می‌دهند.بیماری‌های قلبی، سکته‌های مغزی، سرطان‌های مری و معده، کلیه، مثانه، پانکراس ازجمله بیماری‌هایی است که به سیگار ارتباط دارند.

علایم سرطان ریه بسته به زمانی که بیمار مراجعه می‌کند تغییر در سرفه، تنگی نفس، خلط خونی، درد‌های استخوانی، سردرد و سرگیجه، اختلالات رفتاری، افزایش عفونتها و تغییرات هورمونی از مهمترین علایم به شمار می‌روند.

عوارض گوارشی ناشی از سیگار

بسیاری از عوارض و مشکلات گوارشی ناشی از سیگار با قطع سیگار کاهش یافته و یا برطرف می‌شوند. تقریبا" کلیه افراد سیگاری سرانجام  یکی از عوارض گوارشی را تجربه می‌کنند که شایع‌ترین آن بی‌اشتهایی و سوء‌هاضمه است.

این در حالی است که کلیه افرادی که به مصرف سیگار مبادرت می‌ورزند، می‌گویند پس از ترک تلخی دهان کاهش یافته و سوزش سر دل در آنها کم شده است.

سیگاری‌ها رکورد داران سرطان حنجره

سرطان حنجره شایع‌ترین نوع بدخیمی‌ سر و گردن و دومین بدخیمی ‌در بین مردان است که غالبا" در دهه ششم زندگی نمایان شده و افراد  سیگاری نیز بالاترین آمار ابتلا به آن را به خود اختصاص می‌دهند که علایم و نشانه‌های اولیه زودرس ضایعات حنجره شامل خشونت صدا، دیس فاژی، سرفه و تنگی نفس است.

سیگار، شایع‌ترین علت سکته‌های قلبی

بیماری کرونر قلب، بیماریهای قلبی هستند که در اثر عوامل مختلف، عروق تغذیه کننده قلب درگیر و منجر به ایجاد پلاکها می‌شوند. زمانی که عروق کرونر قلب تا 70درصد تنگ شوند، معمولا"علامت بیماری قلبی ظاهر می‌شود که این عامل تاثیر زیادی در مرگ زودرس مبتلایان به سکته قلبی دارد.

محمد حسنی، متخصص قلب و عروق با تاکید بر این که عامل بروز سکته‌های قلبی در افراد مصرف کننده دخانیات بیشتر است، خاطر نشان کرد: مصرف کنندگان دخانیات بیشتر دچار بیماریهای تنفسی، سرطان و بیماریهای قلبی به ویژه حملات حاد قلب می‌شوند و 50 درصد از کسانی که سکته قلبی می‌کنند تا قبل از رسیدن به بیمارستان جان خود را از دست می‌دهند.

کد خبر 7659

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز