پنجشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۶:۴۴
۰ نفر

همشهری انلاین: هزاران سودانی در حمایت از رئیس جمهور کشورشان در میان تدابیر شدید امنیتی تظاهرات کردند.

واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه العربیه گزارش داد تظاهر کنندگان با اجتماع نزدیک ساختمان شورای وزیران در مرکز خارطوم شعارهایی در حمایت از عمرالبشیر سر داده‌اند و تاکید می‌کنند تا آخرین قطره خون از وی دفاع خواهند کرد.

سخنگوی ارتش سودان نیز اعلام کرد‌: نیروهای ارتش با کسانی که با دادگاه کیفری       بین‌المللی در تعامل باشند برخورد خواهد کرد.

دیوان کیفری بین‌المللی روز چهارشنبه 14 اسفند حکم بازداشت عمر البشیر رئیس جمهوری سودان را به اتهام جنایات جنگی و جنایت علیه بشر در دارفور صادر کرد.

این حکم نخستین حکم بازداشت بین‌المللی برای یک رئیس جمهور در زمان ریاست‌ جمهوری اوست.

همچنین صدور حکم دیوان کیفری بین‌المللی برای بازداشت عمر البشیر، رئیس جمهور سودان، به اتهام جنایات جنگی در دارفور با واکنش شدید کشورهای مختلف روبرو شده است.

دبیرکل سازمان کنفرانس اسلامی، اتحادیه آفریقا، روسیه، سودان، سنگال، اوگاندا و اتحادیه عرب، تصمیم دیوان کیفری بین‌المللی را برای صدور حکم بازداشت عمرالبشیر، رئیس جمهور سودان، بدعتی خطرناک و تهدیدکننده صلح جهانی اعلام کردند.

اکمل‌الدین احسان اوغلو، دبیرکل سازمان کنفرانس اسلامی، در بیانیه‌ای درباره پیامدهای این اقدام دیوان کیفری بین‌المللی هشدار داد و از معیارهای دوگانه‌ای غربی‌ها در قبال جنایات ضد بشری و جنایات جنگی انتقاد کرد.

اتحادیه آفریقا ‌ اقدام دیوان کیفری بین‌المللی را در خصوص صدور حکم بازداشت عمر البشیر، تهدیدی برای صلح در سودان دانست.

فرستاده دیمیتری مدودف رئیس جمهور روسیه به سودان نیز صدور حکم بازداشت          عمر البشیر را در دیوان کیفری بین‌المللی بدعتی خطرناک  توصیف و اعلام کرد: تصمیم نامناسب دیوان کیفری بین‌المللی بدعتی خطرناک برای نظام روابط بین‌الملل است و با خطر پی آمدهای منفی بر سودان همراه است.

وزیران امور خارجه کشورهای عرب هم برای بررسی این موضوع نشست فوق‌العاده برگزار کردند.

فوزی صلوخ وزیر امور خارجه لبنان تاکید کرد بازداشت یک رئیس جمهور عربی یا غیر عربی از طریق صدور حکم محکوم است و وزیران امور خارجه عرب این حکم را محکوم می‌کنند.

کد خبر 76556

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز