چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۷:۳۹
۰ نفر

گروه بین‌الملل: دادگاه جنایی بین‌المللی لاهه، حکم بازداشت عمرالبشیر رئیس‌جمهوری سودان را صادر کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، لورنس بلیرون سخنگوی دادگاه لاهه گفت:  عمرالبشیر به دست داشتن در 7فقره جرم متهم شده که 5 مورد از نوع جنایت علیه بشریت و 2 مورد از نوع جرایم جنگی شامل قتل و کشتار و شکنجه و تجاوز علیه مخالفان دولت در دارفور واقع در غرب سودان است.با این حال دولت سودان دیشب این تصمیم را سیاسی خواند.

ایالات متحده، عصر دیروز در نخستین واکنش به این حکم خواستار حضور البشیر در لاهه شد.عمرالبشیر پیش از اعلام حکم دادگاه با رد اتهامات خود اعلام کرد که حکم دادگاه از نظر وی فاقد ارزش است.

اعلام این حکم ممکن است خارطوم- پایتخت سودان- را با ناآرامی‌هایی مواجه سازد. سازمان ملل متحد می‌گوید 300 هزار نفر از مردم سودان طی 6سال جنگ داخلی این کشور کشته شده و میلیون‌ها نفر هم آواره شده‌اند.

بی بی‌سی هم گزارش داد: بیم آن می‌رود که در پی صدور حکم بازداشت عمر البشیر، واکنش‌های تندی علیه نیروهای مشترک حافظ صلح سازمان ملل متحد و اتحادیه آفریقا رخ دهد و به همین دلیل نیروهای امنیتی سودان مناطق غربی دارفور را به‌شدت تحت نظر دارند و هواپیماهای نیروی هوایی سودان نیز در آسمان شهر الفاشر در شمال دارفور به پرواز در آمده‌اند.

بسیاری از کشورهای غربی موافق صدور حکم بازداشت عمر البشیر هستند ولی رهبران منطقه و برخی دولت‌های عرب، از این بیم دارند که تلاش برای محاکمه رئیس‌جمهوری سودان، ممکن است برای صلحبانان بین‌المللی مشکل ایجاد کرده و هرگونه تلاش برای صلح را به مخاطره بیاندازد.

ترس از همکاری احتمالی جناح داخل کشور سودان با دادگاه بین‌المللی هم  سبب شد تا دیروز ارتش سودان به کسانی که با دیوان جنایی بین‌المللی همکاری کنند هشدار دهد.

عثمان آق باش سخنگوی ارتش سودان در رادیوی رسمی این کشور   تاکید کرد: ارتش، کنترل کامل همه مناطق سودان را در اختیار دارد. صلاح گوش رئیس دستگاه‌های اطلاعاتی سودان تهدید کرد با هر کسی که بخواهد در اجرای تصمیم دیوان کیفری بین‌المللی بر ضد‌ عمرالبشیر همکاری کند، قاطعانه برخورد خواهد کرد.

تاریخ پرتنش

سودان از شمال با کشورهای مصر و لیبی، از غرب با چاد و آفریقای مرکزی، از جنوب با کنگو، اوگاندا و کنیا و از شرق با اتیوپی و اریتره همسایه است و دریای سرخ این کشور را از عربستان سعودی جدا می‌کند.

کشور سودان در سال 1956 استقلال خود را از انگلیس به دست آورد. به استثنای یک دوره 10ساله بین سال‌های 1972 و 1983 میلادی،   از زمان کسب استقلال دستخوش ناآرامی سیاسی و جنگ داخلی بوده است.

سازمان ملل متحد می‌گوید که در طول این جنگ‌های داخلی، که طولانی‌ترین جنگ داخلی آفریقاست، بیش از 2 میلیون نفر جان خود را از دست داده‌اند و حدود 4 میلیون نفر نیز آواره شده‌اند.

در سودان رئیس‌جمهوری قدرت را در دست دارد. از سال 1989 تا‌کنون البشیر، رئیس‌جمهوری سودان است. او با کمک نیروهای نظامی به حکومت دست یافت. اعضای کابینه و حاکمان 26 ایالت این کشور را شخص رئیس‌جمهوری تعیین می‌کند.

دارفور بخشی در غرب سودان است که از سال 2003 در آن درگیری‌هایی آغاز شده است. اهالی دارفور اکثرا آفریقایی‌تبار اما پیرو دین اسلام هستند اما از نحوه اختصاص بودجه دولتی ناخرسندند و دولت را متهم کرده‌اند که در این زمینه، بین آنان و اهالی عرب تبار منطقه تبعیض قائل می‌شود

کد خبر 76535

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز