همشهری آنلاین: دهمین جشنواره نمایش عروسکی مراکز فرهنگی‌، هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به میزبانی شهر ارومیه طی روزهای 21 تا 24 آبان برگزار می‌شود.

به گزارش روابط عمومی کانون، این جشنواره در دهمین دوره برپایی خود با اندوختن کوله‌باری از تجربه، 23 نمایش عروسکی اعضا و مربیان کانون از 18 استان کشور را که در جریان رقابتی فشرده به مرحله نهایی راه یافته‌اند در معرض تماشای کودکان شهر ارومیه قرار می‌دهد.

بچه‌های این شهر طی روزهای برگزاری جشنواره جنب و جوش عروسک‌های داستان‌های ایرانی را به تماشا می‌نشینند و در فضایی آکنده از شادی و نشاط با تاریخ، فرهنگ، هنر و ادبیات ماندگار و جاودان ایران زمین آشنا می‌شوند.

آثار راه یافته به مرحله نهایی دهمین جشنواره سراسری نمایش عروسکی مراکز کانون -که اکنون شمار آن در سرتاسر ایران از 690 مرکز فراتر رفته است- خود از میان 80 نمایش جشنواره‌های منطقه‌ای در 6 منطقه کشور و از میان 316 نمایش اجرا شده در جشنواره‌های استانی برگزیده شده است.

شرکت کنندگان در این رقابت هنری برای انتخاب شیوه اجرای نمایش و موضوع آن آزاد بودند ولی عمده آثار بخش نهایی این جشنواره به شیوه‌های بون راکو، دستکشی، میله‌ای، سایه‌ای، دستکشی، ماورا بنفش و تلفیق این شیوه‌ها با هم به اجرا در خواهد آمد.

بر اساس این گزارش جشنواره نمایش عروسکی مراکز کانون در مرحله نهایی 17 نمایش اعضا و 6 نمایش مربیان خود را به نمایش خواهد گذاشت.

همچنین نام نمایش‌های راه یافته به مرحله نهایی جشنواره نویدبخش روزهای خاطره‌انگیزی برای کودکان و نوجوانان شهر ارومیه خواهد بود.

موش کوچولو، لولو، کرم و پرنده، تو چه گلی هستی؟، حسنی و کلاغ، چرخونک، دم طلایی، مهمانی آسمانی، کارآگاه در کارآگاه، همان لنگه جوراب راه راه، چشم چشم دو ابرو و آرش و جادوگران تورانی از جمله نمایش‌هایی است که در این جشنواره بر روی صحنه می‌روند.

در عین حال برپایی نمایشگاهی از عروسک‌های نمایش‌های کانون در حاشیه جشنواره به فضای برگزاری این رقابت هنری جلوه‌ای ویژه می‌بخشد.

 این نمایشگاه مجموعه‌ای از عروسک‌های نمایش‌های کانون در مرحله مقدماتی جشنواره را که شمار آن به 250 عروسک‌ دیدنی می‌رسد در معرض تماشای بازید کنندگان خود قرار خواهد داد.

اهدا جوایز برگزیدگان دومین مسابقه نمایش نامه‌نویسی مراکز کانون نیز از دیگر برنامه‌های جشنواره نمایش عروسکی در ارومیه است.

نمایشگاهی نیز از سیر جشنواره نمایش عروسکی مراکز کانون در 9 دوره گذشته در محل برگزاری جشنواره شامل بروشور، پوستر، شیوه‌نامه‌ها و نمودارهای آماری برپا خواهد شد.

جشنواره نمایش عروسکی بازتاب دهنده فعالیتی مهم و تأثیر‌گذار در مراکز کانون است که سالی یکبار به میزبانی یکی از شهرهای کشور شور و نشاط را به کودکان ایرانی هدیه می‌کند و هدف از برگزاری آن نیز فراهم کردن فضایی برای کسب تجربه و افزایش دانش و مهارت و بروز خلاقیت‌ها، معرفی نمونه‌های برتر نمایش عروسکی، ایجاد فضایی برای تعامل وتبادل تجربه میان اعضاء و توجه به انتظارات مخاطبان با استفاده از امکانات، شیوه‌ها و عوامل برتر در حیطه نمایش عروسکی کانون برشمرده شده است.

 کودکان ارومیه‌ای همچنین در کارگاه هنری این جشنواره ساخت عروسک‌های نمایشی را نیز با راهنمایی مربیان کانون تجربه می‌کنند.

گفتنی است دهمین جشنواره نمایش عروسکی مراکز کانون طی روزهای 21 تا 24 آبان از ساعت 8 تا 12 و 14 تا 30/18 در تالار شمس مجتمع فرهنگی‌، هنری اداره ارشاد ارومیه واقع در تقاطع خیابان باهنر و برق این شهر پذیرای کودکان و نوجوانان است ضمن این که مراسم رسمی گشایش جشنواره ساعت 30/18 روز 21 آبان برگزار خواهد شد.

کد خبر 7646

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز