سه‌شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۴:۲۵
۰ نفر

‌همشهری آنلاین: هم‌اکنون بیش از نیمی از جمعیت جهان دارای تلفن موبایل هستند و خدمات مخابراتی تلفن را به صورت همراه دریافت می‌کنند.

جدیدترین گزارش سازمان ملل نشان می‌دهد که نیمی از جمعیت جهان دارای موبایل هستند و رشد این میزان بیشتر در جمعیت فقیر و در کشورهای روبه توسعه بوده‌است.

این در حالی است که در سال 2002 تنها 15 درصد جمعیت جهان از خدمات موبایل بهره‌مند بودند.

با توجه به آمار اتحادیه جهانی ارتباطات مخابراتی که یکی از آژانس‌های تخصصی سازمان ملل است، در کشورهای فقیر و روبه توسعه تلفن همراه یکی از پرطرفدارترین ابزار ارتباطی‌است و در پابان سال 2008 حدود 4.1 میلیارد کاربر ثبت شده موبایل وجود داشتند در حالی که این میزان در سال 2002 به سختی به 1 میلیارد می‌رسد.

این گزارش همچنین به جمع‌آوری اطلاعات در مورد اینترنت نیز پرداخته است و نشان می‌دهد که کاربران اینترنت حدود 23 درصد جمعیت جهان را تشکیل می‌دهد که همین درصد در سال 2002 تنها یازده درصد بوده‌است. البته دسترسی به شبکه جهانی اینترنت در بین کشورهای فقیر فراگیر نیست و برای مثال در آفریقا در سال 2007 از هر 20 نفر، یک نفر از خدمات اینترنت استفاده می‌کرده‌اند.

در بخش دیگر این گزارش، کشورها از نظر پیشرفت استفاده از فن‌آوری‌های ارتباطی رتبه‌بندی شده‌اند. سوئد در صدر این جدول قرار دارد و بیش از 80 درصد خوانوار در این کشور دارای کامپیوتر و اینترنت هستند.

کشورهای در حال توسعه مانند پاکستان، عربستان سعودی، چین و ویتنام رشد بسیار خوبی در زمینه خدمات ارتباطی داشته‌اند و استفاده آن‌ها از خدمات ICT با افزایش محبوبیت استفاده از موبایل افزایش یافته است.

کد خبر 76426

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز