دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۶:۲۷
۰ نفر

مهدی سنایی* پس از پایان جنگ 22 روزه غزه و تحولاتی که طی این جنگ پیش آمد، ضرورت دفاع از حقوق از دست رفته مردم فلسطین و بازشناساندن اقدامات نژادپرستانه رژیم صهیونیستی در جنگ غزه برای جهانیان پیش آمد

راهکار جمهوری اسلامی ایران برای عملی کردن این ضرورت، برگزاری کنفرانسی با حضور رؤسای مجالس کشورهای اسلامی و عربی و هیات‌های پارلمانی این کشورهابوده است.

گردهمایی مسئولان کشورهای عربی و اسلامی برای محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی می‌تواند نشان دهد که مسئله غزه و فلسطین برای جهان اسلام هیچگاه رنگ فراموشی نمی‌گیرد. 

به 3 دلیل می‌توان گفت برگزاری این چنین گردهمایی‌هایی از ضرورت برخوردار است:
اول، اینکه رؤسای مجالس اسلامی جمع شده و مسائل فلسطین را مورد تدقیق قرار دهند، به نوعی وحدت جمعی مسلمانان را در مقابل رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد و تعبیر به عکس العملی از سوی کشورهای اسلامی در برابر جنایات غزه می‌شود.

دوم، بعد از روی کار آمدن دولت جدید آمریکا، تحولاتی در منطقه خاورمیانه در حال رخ دادن است که برخی کشورهای عربی از جمله عربستان و مصر را نیز با خود همسو کرده است.

این کشورها وارد بازی آمریکا شده‌اند و درصدد برهم زدن معادلات منطقه‌ای به نفع خود هستند. اینکه کشورهای اسلامی در یک گردهمایی تغییر معادلات را رصد کنند، حائز اهمیت است.

سوم، بزرگ‌ترین دستاورد جنگ غزه تثبیت مقاومت و مشروعیت دادن به مقاومت بود. کسانی که مقاومت را تروریست قلمداد می‌کردند و بسیاری از کشورهای اروپایی و جمعی از کشورهای عربی که حاضر نبودند با حماس تعامل کنند، بعد از جنگ غزه وارد تعامل و مذاکره با حماس شده‌اند.

در همین زمینه می‌بینیم که نماینده اتحادیه اروپا در سفری با مقامات حماس دیدار می‌کند و وارد مذاکره می‌شود. اجلاس تهران می‌تواند کمکی باشد که کشورهای اسلامی راهکارهای بیشتری را برای تثبیت مقاومت ارائه دهند.

* نماینده مجلس

کد خبر 76348

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز