کمبود شدید داروهای ضد سرطان پزشکان را در آمریکا مجبور کرده است که تصمیم‌های مشکلی درباره چگونگی درمان بیمارانشان بگیرند، از جمله سهمیه‌بندی دوزهای دارو و روی آوردن به گزینه‌های درمانی دیگر که به طور بالقوه عوارض بالقوه بیشتری دارند.

dtug

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ان‌بی‌سی نیوز سازمان غذا و داروی آمریکا این هفته ۱۴ داروی ضد سرطان را در فهرست کمبودهای دارویی‌اش قرار داده است.

کمبود داروها در آمریکا در سال گذشته میلادی به وضعیت بی‌سابقه‌ای رسید. کمبود داروهای جدید در فاصله سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ تا حدود ۳۰ درصد افزایش یافت. گزارش کمیته امنیت داخلی و امور دولتی آمریکا نشان می‌دهد که تا پایان سال ۲۰۲۲ شمار کمبود مواد فعال دارویی در یک دوره پنج ساله به رقم بی‌سابقه ۲۹۵ مورد رسید.

دکتر جولی گرالوو، کارشناس ارشد پزشکی و معاون اجرایی رئیس انجمن سرطان‌شناسی بالینی آمریکا در این باره می‌گوید «آنچه کمبود فعالی داروها را با دوره‌های پیشین کمبود متفاوت می‌کند ، کاربرد گسترده داروهای دچار کمبود، اهمیت بسیار آنها در درمان بسیاری از بیماری‌ها چه در سطح جهانی و چه در سطح آمریکا است.»

از جمله داروهای دچار کمبود کاربوپلاتین است که یک داروی شیمی‌درمانی است که به عنوان درمان خط اول برای شماری از سرطان‌ها به کار می‌رود.، از جمله سرطان پستان، سرطان تخمدان، سرطان‌های سروگردن، سرطان ریه و سرطان‌هیا دیگر.

دکتر لوچیو گوردان، متخصص سرطان‌شناسی پزشکی و رئیس گروه متخصصان و انستیتوی پژوهشی سرطان  فلوریدا- شبکه‌ای کلینیک‌های سرطان – می‌گوید در طول دو هفته موجودی این داروی‌شان به پایان خواهد رسید.

او می‌گوید در طول بیش از ۲۰ سال طبابتش تا به حال چنین کمبود دارویی را ندیده است.

متخصصان شبکه سرطان فلوریدا به علت کمبود ذخایر داروی کاربوپلاتین مجبور به جیره‌بندی این دارو و کاهش دوز تجویز آن به بیماران شده‌اند.

نایاب شدن داروی شیمی‌درمانی سرطان تخمدان

کاری چرکینسکی ۴۱ ساله اهل شهر تالهاسی کالیفرنیا از طریق یک گروه حمایتی فیس‌بوکی برای زنان مبتلا به سرطان تخمدان از این کمبود آگاه شد. با این حال هنگامی که دریافت که نمی‌تواند در شبکه متخصصان سرطان فلوریدا دور دوم شیمی‌درمانی‌اش را که برای ۱۵ مه برنامه‌ریزی شده بود، انجام دهد، بهت‌زده شد. چرکینسکی که در ماه مارس (فروردین) تشخیص سرطانش داده شده است،  می‌گوید چه کسی باید پاسخگوی این وضعیت باشد که «من نتوانم درمان نجات‌بخش زندگی‌ام را دریافت کنم.»

کاربوپلاتین فقط یک داروی ضد سرطان موثر نیست، بلکه سمیت کمتر و عوارض جانبی اندکتری نسبت به سایر داروهای در دسترس دارد. داروهای جایگزین که به اندازه کاربوپلاتین موثر نیستند، ممکن است سرنوشت بیماران از لحاظ زنده ماندن را به خطر بیندازند.مجبور شدن به تجویز داروهای کم‌اثرتر و با عوارض جانبی بیشتر برای بیماران دچار سرطان هزینه‌های درمانی را افزایش می‌دهد، چرا که پزشکان باید عوارض جانبی بیماران را هم کنترل کنند و برای پیشگیری از این عوارض داروهای اضافی به آنها بدهند.

بیمارستان‌ها و مراکز سرطان در سراسر آمریکا مجبور شده‌ه‌اند هنگامی که موصوع مراقبت از بیمارن سرطانی مطرح است، تصمیم‌های مشابهی بگیرند.

کمبود سراسری داروهای شیمی‌درمانی سرطان

یک بررسی در ماه مه (اردیبهشت) نشان داد که دست کم ۴۰ ایالت آمریکا با کمبود دست‌کم یک داروی شیمی‌درمانی مواجه هستند.

متخصصان می‌گویند سرطان به خودی خود زندگی بیماران را به کلی دگرگون می‌کنند، اما شما به عنوان یک بیمار انتظار دارید که هنگامی وارد مطب پزشک می‌شوید،بهترین گزینه درمانی موجود در اختیارتان قرار گیرد.

این کمبودهای دارویی نه تنها بر بیماران سرطانی بلکه بر ارائه‌دهندگان مراقبت‌های پزشکی فشار می‌آورد، آن هم در هنگامی که آنها در طول دوره پاندمی کرونا فرسوده و خسته شده‌اند.

کری کارویل ۴۴ ساله اهل شهر ساکرامنتوی کالیفرنیا در ماه مارس (اسفند) تشخیص سرطان پستان «سه منفی»‌اش (triple negative) را دریافت کرد، اما نتواتنست تا یک ماه و نیم بعد نخستین دوز داروی کاربوپلاتنیش را دریافت کند. سرطان سه منفی پستان شکل به خصوص مهاجمی از این بیماری است.ن

کمبود فعلای داروی کاربوپلاتین تاحدی به علت نگرانی‌ها درباره کیفیت در یکی از تاسیسات تولیدی آن، شرکت داروسازی اینتاس در هند است، اما کارشناسان می‌گویند مشکل واقعی یک مسئله مزمن‌تر است و آن هم میزان پایین سود یا نبود سود در بازار داروهای ضد سرطان است و در نتیجه شماری از شرکت‌های فعال در این حوزه یا از از آن خارج شده‌اند یا به علت مشکلات در سرمایه‌گذاری در فناوری‌شان دچار مشکلات کیفیت هستند و دلیلی اصلی زمینه‌ساز کمبود این داروها هم همین است.

کد خبر 763360

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha