یک گروه مشاور سازمان جهانی بهداشت روز پنجشنبه توصیه کرد که واکسن‌های یادآور یا تقویتی کرونا برای امسال طوری روزآمد شوند که سویه‌های در حال حاضر در گردش XBB را هدف قرار دهند.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از این گروه مشاور توصیه کرد فرمولاسیون‌های جدید باید طوری باشند که باعث ایجاد پاسخ آنتی‌بادی در برابر سویه‌های XBB.1.5 یا XBB.1.16  ویروس کرونا شوند و افزود سایر فرمولاسیون‌ها یا پلتفرم‌هایی که باعث ایجاد پاسخ‌های آنتی‌بادی در مقابل سویه‌ های مربوط به XBB شوند، نیز می‌توانند مورد نظر قرار گیرند.

بر اساس توصیه این گروه،دیگر لازم نیست سویه اصلی کروناویروس عامل کووید-۱۹ در واکسن‌های آینده گنجانده شود، چرا که داده‌ها نشان می‌دهند که سویه اصلی ویروس دیگر در انسان‌ها در حال گردش نیست، و واکسنی که این سویه را هدف قرار دهد، «میزان‌های بسیار پایین یا غیرقابل‌شناسایی آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده» در برابر سویه‌های فعلا در حال چرخش ایجاد می‌کند.

شرکت‌های سازنده واکسن کرونا مانند فایزر/بیونتک، مدرنا و نواواکس از قبل در حال ساختن گونه‌هایی از واکسن‌هایشان برای کرونا هستند که سویه‌ XBB.1.5 سایر سویه‌های در حال چرخش را هدف قرار دهند.

سازمان غذا و داروی آمریکا نیز قرار است در ماه ژوئن (خرداد) جلسه‌ای را با حضور کارشناسان خارجی برگزار کند تا ترکیب سویه‌هایی را که باید در واکسن امسال را تعیین کنند؛ انتظار می‌رود شرکت‌های سازنده واکسن هنگامی که این سویه‌ها انتخاب شوند، واکسن‌های‌شان را روزآمد کنند.

واکسن‌های یادآور دوظرفیتی که سال پیش تولید و توزیع شدند، دو سویه متفاوت را هدف قرار می‌دادند: سویه اُمیکرون و سویه اصلی کروناویروس.

گروه مشاور سازمان جهانی بهداشت که توصیه می‌کند آیا لازم است تغییراتی در ترکیب واکسن‌های آینده کرونا یا کووید-۱۹ ایجاد شود، گفت واکسن‌های در حال حاضر تاییدشده باید مطابق توصیه‌های این سازمان همچنان استفاده شوند.

سازمان جهانی بهداشت در اواخر ماه مارس (اوائل فروردین) توصیه‌هایش درباره واکسیناسیون کرونا را مورد تجدیدنظر قرار داد و توصیه کرد کودکان و نوجوانان سالم ممکن است نیازی به واکسن نداشته باشند، اما سالمندان و گروه‌های پرخطر باید بین شش تا ۱۲ ماه پس از آخرین واکسن‌شان واکسن یادآور یا تقویتی بزنند.

این اخرین توصیه‌ها حدود دو هفته پس از آن اعلام می‌شود که سازمان جهانی بهداشت پایان وضعیت اضطراری جهانی برای کووید-۱۹ را اعلام کرد.

کد خبر 761293

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha