شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۸۷ - ۰۷:۲۵
۰ نفر

سمیه شرافتی: وقتی نخستین بار در سال 1763 از پودر پوست درخت بید برای تسکین بیماری که از تب رنج می‌برد، استفاده کردند، کسی فکرش را نمی‌کرد که سال‌ها بعد دارویی از آن کشف کنند که جان میلیون‌ها نفر را از خطر مرگ نجات دهد.

سال 1899 بود که آسپیرین را کشف کردند و آن را به جامعه بشریت هدیه دادند.

با این حال آسپیرین را علاوه بر مصارف مختلف در انواع بیماری‌ها، جهت پیشگیری از بروز سکته‌های قلبی و مغزی در افراد مسن استفاده می‌کنند، به‌طوری که در بسیاری از افرادی که از درد سینه و بیماری‌های قلبی رنج می‌برند جهت پیشگیری از بروز سکته در آنها از آسپیرین استفاده می‌شود. دکتر منوچهر قارونی، متخصص قلب و عروق و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره فواید آسپیرین بیشتر توضیح می‌دهد.

  • آقای دکتر، با خوردن آسپیرین چه اتفاقی می‌افتد که از بروز سکته قلبی جلوگیری می‌کند؟

آسپیرین بچه با دوز 80 تا 100میلی‌گرم در روز باعث عدم‌چسبندگی پلاکت‌ها می‌شود و از تنگ شدن رگ‌های قلب و سکته قلبی جلوگیری می‌کند.

  • با این حال شما توصیه می‌کنید کسانی که هنوز دچار سکته قلبی نشده‌اند از این قرص استفاده کنند؟

ببینید، بهتر است افرادی که زمینه سکته قلبی در خانواده مثلا در پدر و مادر و یا در فامیل دارند، روزی یک قرص آسپیرین بچه میل کنند.

  • در افرادی هم که سکته کرده‌اند، مصرف این قرص مفید است؟

بله،  در این افراد هم یکی از درمان‌های مؤثر، مصرف آسپیرین بچه است.

  •  آسپیرین در چه هنگامی از روز باید مصرف شود؟

 امروزه در کشورهای پیشرفته اکثر مردان بالای 40 سال روزی یک قرص آسپیرین بچه وسط غذا میل می‌کنند چون ثابت شده مصرف این قرص در دراز‌مدت باعث مشکلات معده و مشکلات گوارشی می‌شود، برای همین باید حتما آن را در بین غذا مصرف کرد.

  • آقای دکتر سؤال خیلی از خانم‌ها درباره مصرف آسپیرین است. درباره مصرف این قرص در خانم‌ها هم توضیح می‌دهید؟

 مصرف آسپیرین دارای دستورالعمل خاصی است. زنان در این دستورالعمل‌ها به جدی‌تر گرفتن خطر سکته و بیماری‌های قلبی توصیه شده‌اند؛ به این ترتیب که زنان بالای 65 سال باید روزانه آسپیرین مصرف کنند که این توصیه مورد تایید WHI (مطالعه سلامتی اولیه زنان) است، به‌طوری که در یک تحقیق مشخص شده زنان بالای 65 سال مصرف‌کننده آسپیرین یک سوم کمتر از آنانی که «دارونما» مصرف می‌کردند، مبتلا به بیماری‌های  قلبی - عروقی می‌شدند.

  •  این قرص عوارض جانبی هم دارد؟

 البته، از عوارض جانبی آسپیرین خونریزی گوارشی است که بر این مبنا توصیه شده است با در نظر گرفتن همه منافع و زیان‌های ناشی از مصرف این قرص با پزشک خود مشورت کنند و آنگاه مبادرت به مصرف یا عدم‌مصرف آن کنند.

کد خبر 76124

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز