جمعه ۹ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۴:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: هشتمین ماه از ماه‌های قمری، شعبان نام دارد.

شعبان

شعبان ماهی بسیار شریف و منسوب به رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم است.

پیامبر(ص) در مورد این ماه  فرموده است: «شعبان ماه من است و ماه رمضان، ماه خدا. هر کس یک روز از ماه من را روزه بگیرد، من در قیامت شفیع او خواهم بود.»

پیامبر(ص) ماه شعبان را روزه می‌گرفت و آن را به ماه رمضان وصل می‌کرد.

هنگامی که ماه شعبان فرا می‌رسید امام سجاد علیه السلام اصحاب خود را فرا می‌خواند و درباره فضیلت این ماه سخن گفت.

امام آنگاه می‌فرمود:«هر کس برای محبت پیامبر(ص) و تقرب به خداوند، ماه شعبان را روزه بدارد، خداوند او را در روز قیامت مشمول کرامت خود می‌گرداند و بهشت را برای او لازم می‌شمارد.»

علاوه بر روزه که فضیلت بسیاری دارد، اعمال دیگری همچون نماز و اذکار و دعاها و استغفار نیز در این ماه وارد شده است که در کتاب شریف مفاتیح الجنان در فصل اعمال ماه شعبان ذکر شده است.

اعیاد خجسته شعبانیه:

  • سوم شعبان؛ میلاد مبارک سومین امام معصوم، حسین بن علی حضرت اباعبدالله (ع)، سرور آزادگان جهان، دومین ثمره پیوند فرخنده على (ع) و حضرت فاطمه (س)، دختر پیامبر اسلام (ص) در خانه وحى و ولایت؛ روز پاسدار.
  • چهارم شعبان؛ میلاد با سعادت حضرت ابوالفضل العباس (ع)، سمبل مقاومت و وفاداری در راه آرمان مقدس جهاد فی سبیل الله و پرچم گذشت و فداکارى و جانبازى در صحراى کربلا؛ روز جانباز.
  • پنجم شعبان؛ میلاد مسعود زینت عبادت کنندگان و سرور نیایشگران، معصوم چهارم حضرت امام على بن الحسین زین العابدین صلوات الله و سلامه علیه.
  • نیمه شعبان؛ فرخنده‌ میلاد دوازدهمین پیشواى معصوم، حضرت حجة بن الحسن المهدى، امام عصر و زمان - عجل الله تعالى فرجه - گلشن‌‏‎ گل‏‎ فروز‏‎ مهر گیتی‏‎ آل‌‌محمد (ص)، مصلح الهى و طلایه‌دار رهایى بشر.

منبع مورد استفاده برای این مدخل

کد خبر 76059
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز