شنبه ۳ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۵:۳۹
۰ نفر

گروه سلامت – مریم غفاری: تبلیغات مواد غذایی بی‌کیفیت به‌دلیل نبودن نهاد متولی تغذیه و عدم‌هماهنگی عوامل و سازمان‌های مختلف، ریسک بیماری‌های غیرواگیر را افزایش داده است.

به گزارش همشهری، رئیس کمیته بهداشت مواد غذایی چند روز قبل اعلام کرد: تبلیغات درخصوص خواص مواد غذایی‌ای که فاقد مجوزهای لازم از وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی یا سازمان دامپزشکی باشد، هیچ‌گونه ارزشی نداشته و ضمن گمراه‌کردن مصرف‌کننده، تخلف محسوب می‌شود.

به گفته کارشناسان، تبلیغ مواد غذایی باید از فیلتر مورد تایید سلامت عبور کند زیرا عدم‌کنترل تبلیغات مواد غذایی توسط رسانه‌ها به‌ویژه رسانه ملی، سبب تشدید مصرف مواد مضر و تحمیل زیان‌های اقتصادی و اجتماعی ناشی از آن به جامعه می‌شود. 

دکتر مسعود کیمیاگر، استاد دانشگاه پزشکی شهید بهشتی دراین خصوص به همشهری گفت: مهم‌ترین دلیل عدم‌موفقیت ما در بحث حل مشکلات تغذیه‌ای جامعه هماهنگ نبودن عوامل و سازمان‌های مختلف است.  برای از‌میان‌برداشتن مسائل تغذیه‌ای کشور باید وزارت صنایع، وزارت کشاورزی، سازمان برنامه و بودجه و همچنین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دست به دست هم بدهند.

این متخصص تغذیه اظهار داشت: شاید مهم‌ترین مشکل تغذیه‌ای جامعه ما این باشد که در ایران نهادی که متولی تغذیه باشد وجود ندارد و هیچ ارگان مشخصی برای مبارزه با سوءتغذیه فعالیت نمی‌کند؛

وزارت بهداشت هم به‌دلیل گستردگی دامنه فعالیت نمی‌تواند تمام چالش‌های موجود در این مسئله را حل کند و به‌دلیل مشغله بالا در این خصوص کاری از این وزارتخانه ساخته نیست.  باید متولیان صنایع، کشاورزی و بهداشت به یکدیگر متصل بوده و هماهنگ باشند که متأسفانه این مسئله در ایران به حلقه مفقوده‌ای تبدیل شده است.

دکتر کیمیاگر استفاده از فست‌فودها را یکی دیگر از مشکلات تغذیه‌ای دانست و در این باره اضافه کرد: مشکل تغذیه کشورهای در حال توسعه، بیشتر ناشی از تقلید کورکورانه از فست‌فود به سبک غربی است. 

اینگونه غذاها هرچند پرطرفدارند اما با وجود ظاهر و طعم جذاب، نه تنها فاقد ارزش غذایی هستند بلکه عوارض گوناگونی برای سلامت دارند.

دکتر پریسا ترابی، رئیس اداره بهبود تغذیه وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی نیز گفت: متأسفانه موج تبلیغات تازه‌ای در مورد مواد غذایی بی‌کیفیت همچون فست‌فودها و تنقلاتی مانند چیپس و پفک حتی در میان‌برنامه‌های کودکان و نوجوانان به راه افتاده که می‌تواند اثرات سوئی بر سلامت کودکان داشته باشد و آنها را به مصرف هر‌چه بیشتر این خوراکی‌ها تشویق کند. 

ترابی افزود: جای تأسف دارد که تبلیغ اینگونه تنقلات هر روز با رنگ و لعابی جدید و جذاب‌تر از گذشته و حتی به شکل نقاشی متحرک در عرصه رسانه ملی جلوه‌گر می‌شود؛ در حالی‌که چنین جذابیت و پشتکاری در تبلیغ مواد غذایی سالم و مغذی مانند شیر و دوغ را درآن رسانه نمی‌بینیم. 

رئیس اداره بهبود  تغذیه وزارت بهداشت، دلیل صداوسیما برای پخش برنامه‌های تبلیغی نادرست را داشتن مجوز تولید این محصولات اعلام و عنوان کرد: صداوسیما معتقد است که مجوز تولید این محصولات را می‌توان مجوزی برای تبلیغ آنها به حساب آورد. 

ترابی درخصوص سوسیس و کالباس و سایر غذاهای آماده با اشاره به اینکه فراورده‌‌های گوشتی هر یک تعریف خاصی دارند و در صد خاصی از گوشت برای آنها تعریف می‌شود، ، تاکید کرد: متأسفانه در برخی از تبلیغات دیده شده که ارزش غذایی سوسیس و کالباس حتی از گوشت هم بیشتر عنوان شده که این ادعا کاملا غلط است. 

به‌طور کلی با توجه به ماهیت فراورده‌‌های گوشتی، مصرف مکرر این فراورده‌‌ها باعث می‌شود که هم دریافت چربی و هم دریافت نمک و مواد افزودنی افزایش یابد و احتمال ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر افزایش یابد. 

ترابی با ابراز تأسف از اینکه جای تبلیغ غذاهای باارزشی همچون تخم‌مرغ، انواع لبنیات، خرما و خشکبار در رسانه‌های ما خالی است گفت: آیا حیف نیست رسانه ملی ما به جای معرفی این غذاهای سرشار از ویتامین و مواد معدنی ضروری بدن، عرصه تبلیغ مواد غذایی کم ارزش و بی‌ارزش شود؟

به‌ویژه که آمار کشور درصد بالایی از کمبود آهن، روی، ویتامین‌های  A , Dو کلسیم را در سنین مختلف نشان داده است و همه اینها زنگ خطری است که سلامت جمعیت پویا، فعال و آینده کشور ما را تهدید می‌کند

کد خبر 75788

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز