دوشنبه ۱۵ آبان ۱۳۸۵ - ۱۶:۳۹
۰ نفر

علی کدخدازاده: اعلام حکم اولیه دادگاه صدام و محکومیت او به اعدام با واکنش‌های متفاوتی همراه بود.

در عراق که پیش‌بینی می‌شد واکنش‌ها سریع‌تر باشد، تنها عبدالعزیز حکیم، رئیس مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق و آیت‌الله بشیر نجفی از این حکم استقبال کردند و باقی جریان‌های سیاسی فعلا سکوت اختیار کرده‌اند.

البته پیش‌بینی می‌شود که تعدادی از گروه‌های اهل تسنن عراق واکنش منفی به این حکم نشان دهند.اما در میان این جریان‌ها واکنش آن دسته از جریان‌های سیاسی اهل تسنن که در حکومت فعلی عراق نقش دارند،قابل توجه خواهد بود.

همچنین کرد‌های عراق که سالها تحت ستم رژیم بعث بودند نیز هنوز واکنشی نشان نداده‌اند.

در همین زمینه باید منتظر واکنش جلال طالبانی،رئیس جمهور عراق بود وی پیش‌تر گفته بود که هیچ حکم اعدامی را امضا نخواهد کرد.

طبق قانون اساسی عراق هر حکم اعدامی تنها پس از امضای رئیس‌جمهور قابل اجرا است.

در میان کشور‌های خارجی نیز اعراب سکوت اختیار کرده و آنجایی نیز که خبری در این خصوص منتشر کرده‌اند،به طرفداری از او پرداخته‌اند.

نمونه بارز این واکنش‌ها را می‌توان در مقالات دیروز روزنامه‌های چاپ عربستان از جمله روزنامه‌های الجزیره و الریاض دید.واقعیت این است که کشور‌های عربی سالها یار‌غار صدام بودند و اکنون نمی‌توانند به یکباره از او دل بکنند چون در این صورت پاسخی برای افکار عمومی خود ندارند به همین جهت بحث تعصب فرقه ای وهم‌گرایی دینی(تسنن)را مطرح می‌کنند،تا بهانه‌ای برای ابراز ناخرسندی از سقوط صدام داشته باشند و به واقع آنها از همین گزاره نامربوط عملا به جدایی بین شیعیان و اهل تسنن عراق و تقابل آنها در مواجه با مسائل این کشور و حتی موضع گیری درمورد صدام دامن می‌زنند.

حال آنکه جنایت صدام در عراق فرقه‌ای نبود و به همه مردم این کشور آسیب رساند و از سویی هم به کشور شیعی ایران و هم کشور سنی مذهب کویت حمله کرد و به همین جهت کویت تنها کشور عربی است که از حکم اعدام صدام استقبال کرد.

کشورهای غربی متفق‌القول با رای دادگاه آنجا که نشان دهنده محکومیت جنایات صدام است موافق‌اند اما آنها به جهت اینکه در قوانین خود اعدام ندارند با حکم قتل صدام همراهی نمی‌کنند که نمونه این واکنش را در اظهارات مقامات فرانسه می‌توان دید. هر چند که بلژیکی‌ها از حکم اعدام صدام استقبال کردند.

کد خبر 7571

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز