هزاران لاک‌پشت و پرنده مهاجر در آتشی که مجری عملیات راهسازی‌ در نیزارهای اطراف تالاب پریشان برافروخته بود زنده زنده سوختند.

این در حالی است که معاون طبیعی اداره حفاظت محیط‌زیست کازرون در گفت‌وگو با همشهری از دستور دادستان کازرون مبنی بر توقف و تعقیب قضائی متخلفان خبر داده بود.

اینک این پرسش مطرح است که آیا مسئولان محیط‌زیست کشتار وحشیانه هزاران لاک‌پشت و پرنده مهاجر را پیگیری خواهند کرد یا این موضوع نیز مشمول مرور زمان می‌شود؟شاهدان عینی می‌گویند مصادف شدن عملیات راهسازی‌ با زمان تخمگذاری پرندگان مهاجر و بومی در تالاب پریشان سبب شد تا تخم این پرندگان نیمروی نیمروز کارگران راهساز شود.

خبرگزاری مهر گزارش داد که نزدیک به 30 هکتار از نیزارهای اطراف دریاچه پریشان در یکسال گذشته به شکل سازمان یافته‌ای در آتش عمدی سوخته است. 20هکتار از این آتش‌سوزی‌ها در سال گذشته و بیش از 8 هکتار آن نیز در یک‌ماه و نیم گذشته اتفاق افتاده است.

این آتش‌سوزی‌ها در حالی اتفاق افتاده که مسافت میان روستاهای اطراف پریشان از روستای شهرنجان تا روستای پریشان بیش از 5/4  کیلومتر است اما روستانشینان و مسئولان دست اندر‌کار راهسازی مسافت موجود برای راهسازی را 800 متر اعلام کرده‌اند تا شدت تخریب و خسارت واقعی به چشم نیاید.

با این حال فاجعه تکان‌دهنده آتش زدن پرندگان و لاک‌پشت‌ها و مارها و جانوران پناهنده به نیزارهای حاشیه تالاب پریشان در حالی اتفاق افتاده که برخی مسئولان محلی شهرستان کازرون که پیش‌تر برای تالاب پریشان دلسوزی می‌کردند چند روز پیش به میان روستاییان رفته و با شعار وظیفه خدمتگزاری به مردم با امضای طوماری 20 متری با ساخت راه در تالاب پریشان موافقت کرده‌اند.

این گزارش می‌افزاید: سازمان محیط‌زیست که طبق دستور دادستان کل کشور مامور رسیدگی و معرفی بانیان تخریب تالاب پریشان در چند روز گذشته بوده است تا‌کنون هیچ اقدامی در این مورد صورت نداده است.

براساس تایید دادگستری شهر کازرون تخریب پنهانی دریاچه پریشان همچنان ادامه دارد. رئیس دادگستری شهرستان کازرون در این باره گفت: بارها به‌صورت شفاهی و کتبی به محیط‌زیست شهرستان، جهاد کشاورزی و اداره آبیاری گوشزد کرده‌ایم تا در ارتباط با برداشت آب کشاورزان از آب دریاچه اقدام کنند و متخلفان را به مراجع قضائی معرفی کنند که در این ارتباط هنوز اقدامی صورت نگرفته و پریشان همچنان در حال تخریب است.

این در حالی است که در این فاصله مسئولان شهر کازرون هم با تغییر رویه قبلی و با امضای طوماری با کشیده شدن راه در دل زیباترین دریاچه آب شیرین ایران موافقت کرده‌اند.

کد خبر 75594

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز