هشهری آنلاین: محمد البرادعی طی اظهاراتی در کنفرانسی که در پاریس برگزار می‌شد، تصریح کرد

در ملاقات با مقام معظم رهبری کاملا تحت تاثیر شخصیت ایشان قرار گرفته است.

به گزارش ایسنا، محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه 17 فوریه در پاریس گفت که ایران تعداد قابل توجهی سانتریفوژ را با آن سرعتی که می‌توانسته نصب نکرده است.

وی گفت: آن‌ها واقعا سانتریفوژها را افزایش نداده‌اند و این چیز خوبی است.

البرادعی که در کنفرانسی در پاریس که آکادمی بین المللی دیپلماتیک و روزنامه هرالد تریبیون ترتیب داده بودند، سخنرانی می‌کرد، افزود: ارزیابی ما این است که این یک تصمیم سیاسی است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزود: قرار بود نطنز 50 هزار سانتریفوژ داشته باشد. اکنون آن‌ها 5 هزار سانتریفوژ دارند.

با وجود تداوم همکاری‌های ایران با آژانس این دیپلمات مصری میزان همکاری ایران را کافی ندانست و از این امر ابراز ناخرسندی کرد.

البرادعی بدون اشاره به این که آژانس هیچ‌گونه سندی برای مطالعات ادعایی در اختیار ایران قرار نداده گفت: ایران در حال حاضر هیچ‌گونه دسترسی و یا توضیحی را در رابطه با آن مطالعات ادعایی و یا بعد احتمالی نظامی در کل ارایه نداده است.

وی در عین حال هرگونه نگرانی در خصوص سلاح‌هسته‌ای در ایران را بی‌اهمیت دانست و گفت: آن‌ها احتمالا حدود یک سال آینده اورانیوم کم غنی شده کافی دارند که اگر به اورانیوم بسیار غنی شده تبدیل شود و اگر آن‌ها دانش تسلیحاتی کردن آن و پرتاب آن را داشته باشند، شاید بتوانند یک سلاح هسته‌ای داشته باشند.

وی تاکید کرد که اما گام‌های بسیار دیگری باید برای تولید یک سلاح برداشته شود؛ نطنز، خروج از پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌‌ای (NPT)، اخراج بازرسان هسته‌ای سازمان ملل و تسلط بر فن آوری تولید انفجار هسته‌ای.

البرادعی گفت: اگر من به جامعه‌ اطلاعاتی آمریکا بروم می گویند که آن‌ها (ایران) هنوز دو تا پنج سال با قادر شدن به انجام آن - تولید یک سلاح - فاصله دارند و این از نظر من به معنای آن است که ما دست کم زمان کافی برای استفاده از دیپلماسی داریم.

خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از البرادعی افزود: آن‌ها (ایران) کاری را که شورای امنیت از ما خواسته است مبنی بر اینکه لطفا این مساله را توضیح دهید دنبال نکرده‌اند.

بنابر این گزارش، البرادعی گفت: فکر می‌کنم آنها متعهد هستند که دانش این فن‌آوری را داشته باشند.

وی افزود: مطمئن نیستیم که آن‌ها بخواهند گام فوق العاده‌ای برای تولید تسلیحات هسته‌ای بردارند.

برنده جایزه‌ صلح نوبل گفت که کشوری زیرک به سلاح هسته‌ای نیازی ندارد بلکه به فن‌آوری آن نیاز دارد.

وی ادامه داد: همه آنچه نیاز دارید این فن‌آوری است؛ زیرا این پیام را به همسایگان و دیگر کشورهای جهان می‌فرستند که من می‌توانم این کار را انجام دهم (اما) مجبور نیستم انجامش دهم. می‌توانم هم‌چنان در رژیم (منع اشاعه) باقی بمانم، اما همه می‌دانند که می‌توانم این کار را ظرف چند ماه انجام دهم.

وی هم‌چنین به ایجاد محیطی جدید با روی کار آمدن دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا اشاره کرد که گفت‌و گوی مستقیم با ایران را خواستار شده است.

وی درخصوص مذاکره با تهران افزود: من فکر نمی کنم خیلی دیرشده باشد.

البرادعی گفت: باید تضمین‌های امنیتی و مشوق به ایران داده شود.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت که کاملا تحت تاثیر شخصیت حضرت آیت الله علی خامنه‌ای در ایران قرار گرفته و افزود که مقام معظم رهبری تمامی جزییات برنامه هسته‌ای را دنبال و به شکلی استراتژیک صحبت می‌کنند.

بنا بر گزارش شبکه‌ خبری بلومبرگ، البرادعی گفت: آن‌ها (ایران) فکر می‌کنند قدرتمند‌ترین کشور منطقه هستند و می‌خواهند این گونه به رسمیت شناخته شوند.

وی ادامه داد: اگر دین و فن آوری را داشته باشید، قدرت،‌ نفوذ و حفاظ خواهید داشت.

البرادعی تاکید کرد که اعمال فشار علیه ایران فعالیت غنی‌سازی را متوقف نخواهد کرد و گفت که یک فرمول آبرومندانه که امنیت و تمامیت ارضی ایران را تضمین کند گزینه‌ بهتری است.

البرادعی هم چنین در خصوص سوریه گفت که هنوز نمی‌تواند مشخص کند که آ‌یا مجتمع بمباران شده در سوریه یک سایت هسته‌ای بوده است یا خیر و از سوریه‌، اسرائیل و آمریکا به دلیل عدم همکاری انتقاد کرد.

وی گفت: اسرائیل و آمریکا شش ماه پس از بمباران منتظر ماندند و بعد پرونده‌شان را تحویل دادند.

البرادعی که در ماه نوامبر دوره ریاستش در آژانش به پایان می‌رسد، افزود: بسیار عصبانی هستم زیرا ما می‌توانستیم ظرف 24 ساعت آنجا باشیم.

وی گفت که آمریکا تصاویر ماهواره‌ای- جاسوسی را ارایه نداده است، سوریه اجازه دسترسی به سایت‌های خود را نمی‌دهد و به سوالات آژانس پاسخ مناسب نداده است.

کد خبر 75587

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز