شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۹:۳۲
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: تصویر افرادی که در لندن تردد می‌کنند روزانه 300 بار بر روی دوربین‌هایی که در نقاط مختلف این شهرنصب شده‌اند، ضبط می‌شود

و جامعه انگلیس به مصداق تحقق یافته پیش بینی رمان 1984 جرج اورول تبدیل شده است. به گزارش فارس در لندن، وجود شمار زیادی دوربین مدار بسته در انگلیس موجب شده است تصویر افرادی که در لندن تردد می‌کنند، روزانه حداقل 300 بار بر روی دوربین‌هایی که در نقاط مختلف این شهرنصب شده‌اند، ضبط شود.

در حال حاضر چهار میلیون و 200 هزار دوربین مدار بسته در انگلیس وجود دارد و این تعداد دوربین نظارت. [ده‌ها هزار دوربین مداربسته لندن از جرایم نکاسته است]

انگلیس به دلیل داشتن تعداد زیادی از دوربین‌های مدار بسته به مصداق تحقق یافته پیش‌بینی رمان 1984 تبدیل شده است.

در این رمان که توسط جرج اورول نویسنده انگلیسی نوشته شده جامعه‌ای ترسیم می‌شود که تمامی‌حرکات شهروندان آن تحت نظارت دولت قرار دارد و برادر بزرگتر (دولت) کوچکترین اقدامات شهروندان را کنترل می‌کند.

بر اساس این گزارش یک هزار و 800 دوربین مدار بسته، ایستگا‌ه‌های قطار در لندن را تحت نظارت دارند و 6 هزار دوربین مدار بسته دیگر نیز رفت و آمد و حرکات مردم در ایستگاه‌های مترو و اتوبوس‌ها را دائما رصد می‌کنند.

تصاویر و حرکات مردم دیگر شهرهای اصلی انگلیس مانند شهر منچستر در شمال انگلیس و یا شهر ادینبورگ، روزانه به طور تقریبی بین 50 تا 100 بار توسط دوربین‌های مدار بسته ضبط می‌شود.

در انگلیس، تعداد دوربین‌های مدار بسته در اماکنی مانند شرکت‌های خصوصی، بانک ها، ساختمان‌های ویژه انجمن‌ها و گردهمایی‌ها، مدارس، مراکز تفریحی و همچنین در مناطق مسکونی خصوصی رو به افزایش است.

دوربین‌های مدار بسته از دهه 1950 در انگلیس برپا بوده‌اند

در سال 1956 نیروهای پلیس انگلیس در عملیات مربوط به نظارت بر ترافیک استفاده از دوربین‌های مدار بسته را آغاز کردند و دوربین‌های مدار بسته را بر روی چراغ‌های راهنمایی که بر سر چهار راه‌ها قرار دادند تا بدین ترتیب رانندگانی را که از چراغ قرمز عبور می‌کردند، شناسایی و جریمه کنند.

در سال 1960، نیروهای پلیس لندن به طور موقت 2 دوربین مدار بسته را در میدان ترافلگار در مرکز لندن برپا کردند تا هر زمانی که ملکه انگلیس در ملاء عام ظاهر می‌شود، بر مردم نظارت وجود داشته باشد.

تا سال 1969، فقط 14 نفر از نیروهای پلیس انگلیس در سراسر این کشور از دوربین‌های مدار بسته استفاده می‌کردند و فقط 67 دوربین مدار بسته در سراسر انگلیس بر پا شده بود.

در دهه های 1970 و 1980، اقشاری از مردم انگلیس از قبیل خرده فروشان و صاحبان فروشگاه ها به تدریج به داشتن دوربین‌های مدار بسته علاقمند شدند اما تا اواخر سال 1991، در سراسر انگلیس فقط 10 شهر بودند که در آنها دوربین‌های مدار بسته نصب شد و تعداد دوربین‌هایی که در آن 10 شهر نصب شده بودند بسیار اندک بود و هزینه مالی برپا شدن آنها از طریق محلی تأمین می‌شد.

حادثه هولناکی که در سال 1993 در منطقه بوتل در شهر لیورپول به وقوع پیوست، نقطه عطفی را در استفاده از دوربین‌های مدار بسته در انگلیس به وجود آورد.
حادثه از این قرار بود که یک پسر بچه 2 ساله به نام جیمز بلگر توسط دو پسر 10 ساله از فروشگاهی ربوده شد و به قتل رسید .این دو پسر 10 ساله جوانترین مجرمان انگلیس در قرن بیستم نام گرفته‌اند.

این دو پسر 10 ساله، جیمز بلگر را که به همراه مادرش به فروشگاه رفته بود، ربودند و به محلی بردند و پس از اینکه آن پسر بچه 2 ساله را با لگد و مشت و با استفاده از میله های آهنی و آجر مورد ضرب و شتم قرار دادند، او را بر روی خطوط راه آهن قرار دادند.البته مأموران آگاهی و جرم شناسی در تشخیص علت مرگ جیمز بلگر گفته بودند که این پسر بچه 2 ساله پیش از قطعه قطعه شدن، بر اثر وارد شدن ضربات شدید به سرش کشته شده بود، بدنبال وقوع این حادثه شمار دوربین‌های مدار بسته در انگلیس به یک باره افزایش پیدا کرد و رشد سریعی به خود گرفت.

این گزارش می‌افزاید: در منطقه وستمینستر که مجالس عوام و اعیان انگلیس و ساختمان‌ها و مراکز دولتی مهم را در خود جای داده است، دوربین‌های مدار بسته ای برپا شده‌اند که علاوه بر گرفتن تصویر از هر حرکتی و ذخیره آن به مدت 31 روز، به فن آوری‌های پیشرفته‌ای مانند تشخیص شماره خودرو به روش خودکار، تشخیص چهره و حتی تشخیص رفتارهای مشکوک مجهز شده‌اند.

در سال 2003، نرم افزاری به نام نرم افزار نظارت هوشمندانه بر روی عابرین به کار گرفته شد که تمامی‌حرکاتی را که به صورت فیلم در دوربین‌های مدار بسته جمع آوری و ضبط شده اند را مورد تحلیل و بررسی قرار می‌داد تا هر گونه حرکت مشکوک و غیر عادی را مشخص کند.

در سال 2006، دانشمندان انگلیسی با حمایت وزارت دفاع انگلیس و وام بلاعوض دولت انگلیس به مبلغ 500 هزار پوند، سرگرم ساخت و تولید دوربین‌های مدار بسته ای شدند که بتوانند مشخص کنند که آیا حرکت و یا رفتاری مشکوک و غیر عادی است یا خیر و همچنین قادر باشند در صورت وجود چنین حرکات و رفتاری، این خطر را به یک عامل انسانی هشدار باش دهند.

گفته می‌شود مقامات انگلیسی در نظر دارند 50 هزار دوربین مدار بسته دیگر را برای مسابقات المپیک سال 2012 که در لندن برگزار خواهد شد برپا کنند.

کارشناسان می‌گویند زندگی شهروندان امروزه در نقاط مختلف دنیا بیش از هر زمان دیگری در معرض دید قرار گرفته است.

به گفته کارشناسان، خدمات نهادهای دولتی و امنیتی که به مردم تعلق می‌گیرند، پایگاه های اینترنتی که در آنها جستجو می‌شود و یا فروشگاه هایی که از آنها خرید می‌شود همگی قادرند تا رد پای مشتریان خود را دنبال کنند.

دوربین مدار بسته فقط یکی از وسایلی است که مردم را تحت نظر قرار می‌دهد و وسایل و روش های بسیار دیگری نیز وجود دارند که داده ها و اطلاعات شخصی افراد را به نوعی ثبت کرده و بر جزئیات شخصی و زندگی افراد نظارت می‌کند.

برای مثال، تراشه‌های تشخیص فرکانس رادیو، سیستم موقعیت‌یابی جهانی موسوم به جی.پی.اس GPS، اطلاعاتی که در‌باره افراد بر روی دیسک رایانه قرار می‌گیرند، نرم افزار تشخیص چهره، برنامه‌های کامپیوتری که نیروهای امنیتی از آنها استفاه می‌کنند و می‌توانند از طریق آنها تماس‌های تلفنی و نامه‌های الکترونیک میلیاردها نفر از مردم را تحت نظر قرار دهند و تجزیه و تحلیل کنند، اطلاعاتی که افراد از خود در اماکن کاری و یا بر روی اینترنت برجا می‌گذارند، پایگاه‌های اینترنتی شبکه‌های اجتماعی مانند Facebook که بعضی از افراد بخشی از زندگی خود را بر روی آن در معرض دید قرار می‌دهند، همگی روش‌هایی هستند که این امکان را فراهم می‌آورند تا جزئیات شخصی و زندگی افراد به راحتی در معرض دید و تحت نظارت قرار گیرد.

تحت نظر قرار گرفتن مردم در انگلیس و به طور کلی در اروپا، هر روز شدت بیشتری را به خود می‌گیرد.

اتحادیه اروپا پیشنهادهایی را به تصویب رسانده است که به نیروهای پلیس این اختیار را می‌دهد تا تحقیقات از راه دور بیشتری را در باره رایانه‌های شخصی افراد انجام دهد.

پلیس انگلیس برای دستیابی به پیشینه ارتباطاتی‌ای که از راه دور بین افراد صورت می‌گیرد به اجازه قضایی نیازی ندارد و نیروهای پلیس انگلیس 500 هزار بار در سال 2007 از این اختیارات استفاده کرده‌اند.

دولت انگلیس سرگم ارائه طرحی مبنی بر تشکیل یک پایگاه اطلاعاتی وسیع است که در آن داده‌ها و اطلاعات در‌باره هر تماس تلفنی‌ و یا هر نامه الکترونیکی، ثبت خواهد گردید.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا سرگرم برنامه‌ریزی برای طرح مشابهی هستند که البته انگشت نگاری الزامی‌از دارندگان روادید را نیز در بر‌دارد.

نهاد دیده‌بان کشورها می‌گوید اتحادیه اروپا با این روشی که برای تحت نظر قرار دادن جامعه در پیش گرفته است، در حال پیمودن مسیری است که در نهایت اتحادیه اروپا را به سمت به کنترل شدید و استبداد به پیش می‌برد.

کد خبر 75311

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز