یکشنبه ۴ تیر ۱۳۸۵ - ۱۱:۳۳
۰ نفر

آرش نهاوندی: برج «CN» با ارتفاع 553 متر بلندترین برج تلویزیونی جهان محسوب می‌شود.

با وجود آن که از زمان ساخت این سازه بلندمرتبه چیزی در حدود سه دهه می گذرد، اما این برج همچنان عنوان اصلی ترین نماد شهر تورنتو را برای خود حفظ کرده است.

واژه های لاتین سی.ان (CN) در واقع مخفف نام راه آهن ملی کانادا(Canadian national railway) است. علت نامگذاری برج به نام این شرکت نیز به این خاطر است که راه آهن ملی کانادا در سال 1973 درصدد ساخت یک برج رادیو تلویزیونی به منظور پوشش شبکه ای سراسر تورنتو برآمد.پروژه احداث این سازه در تاریخ ششم ، 1973 آغاز شد.در 22 فوریه سال 1974 _ یعنی نزدیک به یک سال پس از آغاز مراحل اولیه طرح _ ساخت سازه بتنی برج به ارتفاع 447 متر به پایان رسید.

پس از آن آنتن برج نیز توسط یک فروند هلی کوپتر -که از آن به عنوان جرثقیل هوایی استفاده می شد _ نصب و تمام برج عظیم سی ان در 2 آوریل 1975 آماده بهره برداری شد.تا پایان احداث این برج فعالیت مستمر و شبانه روزی (24 ساعته) ادامه داشت. 1537  کارگر 5 روز هفته را به کار طاقت فرسا در برج می پرداختند تا این برج طی 40 هفته برای بهره برداری آماده شود.برج سی .ان در 26 ژوئن 1976 رسماً به روی مردم گشوده شد. هزینه احداث این برج به مقیاس سال 2005 ، 330 میلیون دلار کانادایی بود. طی 15 سال نیز 260 میلیون دلار آمریکایی بازپرداخت شد.

از سال 1997 تا 2004 شرکت تریزک هاهن مدیریت ساختمان برج را در دست داشت. طی دوران مدیریت این شرکت طرح های زیادی به منظور توسعه این برج به اجرا درآمد؛ از جمله این طرح ها می توان ساخت مرکز سرگرمی های برج با هزینه ای معادل 26 میلیون دلار، احداث  2 آسانسور (پس از احداث این دو آسانسور تعداد بالابرهای برج به شش عدد رسید) و جابه جایی پلکان برج را برشمرد.

پلکان های برج قبلاً رو به نمای شهری قرار داشتند و پس از جابه جایی به داخل برج منتقل شدند.سازه سی.ان با ارتفاع 447 متربلندترین محل تماشای نمای عمومی یک شهر است. از بالای آن در روزهایی که هوا صاف باشد می توان با شعاع 100 _ 120 کیلومتری برج را مشاهده کرد.پله های فلزی برج نیز اجزای بلندترین پلکان جهان با 1.776 پله را تشکیل می دهند. این پله ها تنها برای شرایط اضطراری ساخته شده اند و مردم در شرایط عادی مجاز به استفاده از آنها نیستند.این برج از قسمت های مختلفی تشکیل شده است. طبقه شیشه ای در ارتفاع 342 متری قرار دارد. مساحت این طبقه در مجموع 23.8 متر مربع است. در ارتفاع 346 متری نیز کافه تریا هوریزوبز (افق ها) قرار دارد.

در ارتفاع 351 متری نیز رستوران گردان واقع شده که در 72 دقیقه یک بار بر گرد خود می چرخد.

کد خبر 753

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز