مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۵ آبان ۱۳۸۵ - ۱۱:۱۷
۰ نفر

گروه علمی فرهنگی: کاوشگر ژاپنی که در ماه سپتامبر برای مطالعه خورشید به مدار زمین پرتاب شد اولین اطلاعات علمی خود را به زمین ارسال کرد.

به گزارش بی‌بی‌سی ، طبق آیین نام‌گذاری مجدد در ژاپن، کاوشگر سولار- بی‌اخیرا «هینوده» (به معنای طلوع خورشید) نامگذاری شده است.

این کاوشگر مجهز به سه تلسکوپ است که برای مطالعه زبانه‌های خورشیدی اختصاص یافته‌اند.

زبانه‌های خورشیدی انفجارات عظیمی است که در جو خورشید رخ می‌دهد. این گروه تحقیق که دانشمندان انگلیسی و آمریکایی نیز در آن حضور دارند موقعیت این کاوشگر را مطلوب توصیف کرده است.

پروفسور «لن کولهن» محقق طیف‌سنج  EIS لحظه انتظار برای دریافت اولین اطلاعات از دستگاهی که طراحی و ساخت آن سالها به طول انجامیده است را بسیار مهم توصیف کرد.

این کاوشگر در آزمایشگاه علوم فضایی مولارد در یونیورسیتی کالج لندن ساخته شده است. انرژی که زبانه‌های خورشیدی آزاد می‌کنند معادل انفجار دهها میلیون بمب هیدروژنی ظرف چند دقیقه است.

هینوده قرار است اطلاعات بیشتری در مورد میدانهای مغناطیسی جمع آوری کند. هدف از این ماموریت بدست آوردن شناخت بیشتر برای پیش‌بینی بهتر فعالیت‌های خورشیدی است.

زبانه‌های خورشیدی می‌توانند پرتوها و ذرات بسیار پرسرعت را به سوی زمین پرتاب کنند که در پیامهای رادیویی اختلال ایجاد می‌کند، به تجهیزات الکترونیکی ماهواره‌ها آسیب می‌رساند و سلامت فضانوردان را به خطرمی‌اندازد.

هینوده بخشی از ناوگان فضاپیمایی است که برای مطالعه رابطه خورشید و زمین اختصاص یافته‌است.

پس از پرتاب هینوده، به تازگی نیز سازمان فضایی آمریکا ناسا نیز اقدام به پرتاب کاوشگر استریو برای رصد سه بعدی خورشید کرد.

این کاوشگر به مطالعه پدیده فوران توده تاج خورشیدی می‌پردازد که اوضاع اقلیمی فضای اطراف زمین را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

هینوده روز  ۲۲سپتامبر از مرکز فضایی جاکسا (سازمان اکتشافات فضایی ژاپن) در یوچینورا کاگوشیما به فضا پرتاب شد.

کد خبر 7513

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز