چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۴:۲۷
۰ نفر

حمید ضیایی پرور: عبدالمجید ریاضی معاون وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفته است:

 چندین طرح اساسی و زیربنایی در زمینه فناوری اطلاعات تعیین و به تصویب هیات دولت رسیده که شبکه ملی اینترنت از جمله این طرح‌هاست و امیدواریم در بودجه سال آینده اعتبار خوبی به آن‌ داده شود.

به گزارش ایسنا، ریاضی درباره آخرین وضعیت شبکه ملی اینترنت بیان داشته: شبکه ملی اینترنت ابعاد و اجزای مختلفی دارد که هر کدام یک طرح است؛ به‌عنوان مثال شبکه ملی IP، شبکه‌های مترواترنت استانی و IDCهای استانی از اجزای این طرح هستند که اگر اینها اجرا شود، شبکه ملی اینترنت شکل می‌گیرد.

طرح شبکه ملی اینترنت از جمله طرح‌های پر ابهام در حوزه آی‌تی است که می‌توان آن را جزء ابتکارات دولت نهم دانست. بسیاری از کارشناسان نسبت به مفهوم اینترنت ملی یا شبکه ملی اینترنت انتقاد دارند و حتی نمایندگان مجلس نیز به‌دلیل مبهم بودن این طرح، در بودجه سال 85 هیچ اعتباری برای آن تصویب نکردند.

بودجه اولیه پیشنهادی وزارت ICT‌ برای این طرح 10‌میلیارد تومان بود که به‌دلیل مخالفت مجلس، این طرح با منابع داخلی وزارت مذکور پیش برده شد. البته ریاضی همان موقع اعلام کرده بود که بودجه واقعی مورد نیاز برای اینترنت ملی 900‌میلیارد تومان است.

در سال 86 نیز همین ماجرا در بودجه تکرار شد و این بار دولت مصمم شد مبلغی معادل 566‌میلیارد تومان از محل منابع داخلی برای اجرای این طرح اختصاص دهد.

این مصوبه طرح اینترنت ملی را بدون پشتوانه قانونی مجلس  پیش برد و هر چند ماه یک‌بار خبرهایی در باره افتتاح بخشی از این طرح توسط مسئولان وزارت ارتباطات اعلام شد.

حالا وزارت ارتباطات رسما اعلام کرده که طرح اینترنت ملی را برای کسب بودجه به مجلس برده است. شاید لازم باشد این وزارتخانه برای نمایندگان مجلس، کارشناسان و رسانه‌ها روشن سازد که منظور از این طرح چیست و جایگاه طرح‌هایی مانند پورتال ملی، شبکه علمی و دیتاسنتر ملی در آن چیست؟

و علاوه بر اعتبارات اختصاص یافته براساس مصوبه دولت، چه مقدار بودجه دیگر برای اتمام این طرح مورد نیاز است و زمان بهره برداری از آن چه موقع است و در نهایت این طرح چه مشکلی از نظام‌ آی‌تی کشور حل خواهد کرد؟

کد خبر 75124

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز