مطابق قانون کار حداقل عیدی کارگران برای یک سال کار حداقل معادل ۶۰ روز و حداکثر ۹۰ روز است، بر این اساس امسال حداقل عیدی پرداختی به کارگران بین ۱۰ میلیون و ۶۱۶ هزار و ۵۶۸ تومان و مبلغ حداکثر عیدی کارگران ۱۵ میلیون و ۹۲۴ هزار و ۸۵۲ هزار تومان خواهد بود.

عیدی

به گزارش همشهری آنلاین، بر اساس ماده واحده قانون کار که در پایان شهریور سال ۱۳۷۰ اصلاح شد تمام کارگاه‌های مشمول قانون کار مکلفند به هر یک از کارگران خود به نسبت یک سال کار معادل ۶۰ روز آخرین مزد، به عنوان عیدی و پاداش بپردازند.

امسال دستمزد کارگران ۲۷ درصد افزایش یافت، به‌گونه‌ای که حداقل دریافتی کارگران در ماه با دو فرزند به ۸ میلیون و ۲۰۸ هزار تومان و حداقل دریافتی با یک فرزند به هشت میلیون و ۴۹ هزار و ۱۱۲ تومان رسید.

همچنین حداقل دستمزد ماهانه براساس مصوبه شورای عالی کار، پنج میلیون و ۳۰۸ هزار ۲۸۴ تومان و حداقل دستمزد روزانه ۱۷۶ هزار و ۹۴۲ تومان اعلام شد.

برای محاسبه حداقل عیدی باید دستمزد روزانه مصوب امسال را در ۶۰ روز ضرب کنیم. با توجه به اینکه دستمزد روزانه ۱۷۶ هزار و ۹۴۲ تومان است، حداقل عیدی که باید پرداخت شود ۱۰ میلیون و ۶۱۶ هزار و ۵۲۰ تومان است.

عیدی سال آینده کارگران چقدر می شود؟

در ماده واحده قانون کار آمده است که مبلغ پرداخت عیدی کارکنان نباید از ۹۰ روز حداقل مزد روزانه تجاوز کند. بر این اساس حداکثر عیدی که کارگران دریافت می‌کنند هم ۱۵ میلیون و ۹۲۴ هزار و ۷۸۰ تومان است.

در میان جامعه کارگری برخی افراد عیدی کامل دریافت نمی‌کنند. برای افرادی که کمتر از یک سال کار کرده باشند هم براساس ۶۰ روز کار و نسبت ایام کارکرد محاسبه می‌شود. به این شکل که حداقل مزد ماهیانه در عدد ۲ ضرب و بر تعداد روزهای کاری تقسیم می‌شود. (حداقل مزد ضربدر ۲ تقسیم بر ۱۲ و ضربدر تعداد ماه کارکرد)

در قانون، زمان قطعی برای پرداخت عیدی کارکنان مشخص نشده است و براساس عرف کارگاه‌ها، کارفرمایان در ۲ ماه پایانی سال عیدی کارگران خود را پرداخت می‌کنند و معمولا سقف پرداخت عیدی کارکنان پایان اسفندماه است.

کد خبر 750060
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 20
  • علی IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۱
    12 1
    ببین چقدر مانور می دی رو این ۵۳۰۰ این که پوا ۱۰ روز زندگی نیست
  • خواهان IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۱
    18 0
    به شما نصیحت میکنم به عنوان یک ایرانی وطن دوست:از نا امید شدن کارگر هراس داشته باشید.
  • علی IR ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۱
    20 0
    این رقم مزد الان فقط اجاره خونه میشه
  • کاظم US ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۱
    13 1
    در قانون کار جمهوری اسلامی، هیچ فرقی بین فرد متاهل بدون فرزند با مجرد وجود ندارد، با این همه تبلیغ به ازدواج آیا این درسته؟؟؟؟
  • IR ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۱
    19 3
    سر کارگران کلاه گشادی رفته دیگه نسل جدید با این حقوق سر کار حاضر نمی شوند کارمندان در طول سال چندین بار افزایش حقوق و مزایا و وام های آنچنانی دریافت می کنند کسی فکر کارگر نیست دولت خودش هم کارفرما است
    • مرتضی IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۲
      0 5
      بابا تو دیگه چی میگی دوم خروس ول کردی چسبیدی ...
  • IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۱
    18 0
    مثل باقی کشورها دولتی ها و مجلسی ها و کارفرما ها باید دارایی شان شفاف شود تا ببینیم حضرات با این حقوق ها در کپر زندگی می‌کنند یا در کاخ تا بفهمیم چرا ما هرچی درس می‌خوانیم و کار می‌کنیم از خرید یک پراید هم عاجزیم بعد حضرات روزی با یک اتومبیل جدید از مقابل ما رد میشوند
  • IR ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۱
    1 0
    واقعا که
  • US ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۲
    3 0
    آخه عقل کل، کارگری کل حقوق دریافتی اش در ده روز اول ماه هزینه میشود عیدی آخر سال به چه دردش میخورد.😡😡😡