همشهری آنلاین: رئیس جمهوری بولیوی روز شنبه 7 فوریه رسما اعلام کرد که قانون اساسی جدید این کشور جنبه اجرایی پیدا کرده است.

به نوشته ال موندو، اوو مورالس گفت: قانون اساسی جدید بر مبنای حمایت از سرخپوستان، ضدیت با امپریالیسم و با در نظر گرفتن مفاهیم سوسیالیستی تدوین شده و اجرای این قانون زمینه ساز وحدت، برابری و افتخار و حرکت در مسیر آشتی ملی خواهد بود.

رئیس جمهوری بولیوی با اشاره به سخنان توپاک آمارو یکی از سران سرخپوست بولیوی گفت:" بازخواهیم گشت و این بار میلیون‌ها نفر خواهیم بود.

مورالس که در جمع هزاران نفر از هوادارانش در شهر ال آلتو که در همسایگی شهر لا پاس پایتخت بولیوی قرار دارد، سخن می‌گفت: ماموریت خود را در قبال احیای مجدد بولیوی به انجام رسانده‌ام. مخالفان طی این مدت با تلاشی بی وقفه می‌خواستند من را به قتل برسانند، اما اکنون می‌خواهم به شما بگویم که آن‌ها می‌توانند من را از کاخ ریاست جمهوری بیرون بکشند و به قتل برسانند زیرا من ماموریتم را در قبال احیای بولیوی جدید و متحد انجام داده‌ام.

قانون اساسی جدید بولیوی ماه ژانویه در یک همه پرسی با 61 در صد رای موافق به تائید رسید.البته در 4 ایالات شرقی که در منطقه ثروتمند و گاز خیز بولیوی قرار دارند، قانون اساسی مورد تائید قرار نگرفت.[حمایت مردم بولیوی از اصلاحات مورالس]

بر مبنای قانون اساسی جدید بولیوی رئیس جمهوری می‌تواند به جای یک دوره دو دوره متوالی انتخاب شود.

این قانون هم چنین حقوق بیشتری را به 36 گروه سرخپوست بولیوی در زمینه مشارکت در حاکمیت، قوه قضائیه و مالکیت زمین اختصاص می‌دهد. قانون اساسی جدید هم چنین مقدر می‌دارد که اصلاحات در زمینه کشاورزی و مالکیت زمین انجام گیرد. بر این اساس زمین‌های کشاورزی روستایی در معاملات آتی با حجم کمتری به فروش خواهند رفت.

بی بی سی گزارش می‌دهد که برخی از کارشناسان بر این باورند که اجرایی شدن قانون اساسی جدید اختلافات میان مورالس و مخالفانش را از میان نخواهد برد. بسیاری از بولیویایی‌های دورگه اروپایی که در مناطق پست حاصلخیز و گاز خیز به سر می‌برند با قانون اساسی جدید موافقت نکرده‌ا‌ند.

در واقع پیشنهاد تغییر قانون اساسی در ایالات سانتا کروز، تاریخا، بنی و پاندو که پیشتر در مخالفت با مورالس اعلام خود مختاری کرده بودند، مقبول نیافتاده است و اختلافات مردم دورگه این ایالات با اکثریت که سرخپوست هستند هم چنان باقی است.

کد خبر 74895

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز