همشهری آنلاین: آتش‌سوزی ایالت ویکتوریا در استرالیا را دربرگرفته است و سازمان‌های امدادی تا کنون کشته‌شدن 35 نفر را تایید کرده‌اند.

به گزارش بی‌بی‌سی فرماندار ویکتوریا گفته است با درخواست دولت فدرال برای اعزام ارتش به این ایالت موافقت کرده است. در این آتش‌سوزی مهیب که با افزایش دما و بادهای گرم غیرمنتظره همراه شده است چندین شهر کاملا ویران شده‌اند. اوضاع اما بدتر خواهد شد چون کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند دمای هوا باز هم بالاتر برود؛ و این برای منطقه‌ای که با رکورد 47 درجه سانتی‌گراد مواجه بوده است اصلا مناسب نیست.[استرالیا؛ موج ‌بی‌سابقه گرما بیست قربانی گرفت]

مقامات رسمی ویکتوریا گفته‌اند آن‌ها با مهیب‌ترین آتش‌سوزی این ایالت مبارزه می‌کنند. شاهدان از دیوارهای آتش، درخت‌هایی که کاملا آتش‌ گرفته‌اند و باران خاکستر سخن گفته‌اند که ناشی از آتش‌سوزی سطح بسیار گسترده‌ای از ایالت به میزان 30 هزار هکتار است؛ 30 هزار هکتار جنگل، مزرعه و شهر.

تا کنون دست‌کم 100 خانه کاملا ویران شده‌اند و برق 14 هزار خانه قطع شده است. بیشتر کسانی که به خاطر آتش‌سوزی جان خود را از دست داده‌اند در شهرهای کوچکی که شمال ملبورن قرار دارند زندگی می‌کرده‌اند.

در کینگلیک 12 نفر جان خود را از دست داده‌اند، در واندونگ چهار نفر و در سنت‌اندرو و استراثون سه نفر. شهر ماریزویل که پانصد نفر جمعیت دارد با خاک یکسان شده است؛ اما تنها یک نفر جان خود را در این شهر از دست داده است و بقیه به موقع در جای مناسب پناه گرفتند.

آتش در دو ایالت دیگر استرالیا یعنی نیوساوث ولز و ساوث استرالیا هم به شدت در حال پیشروی است اما در این دو ایالت آتش‌سوزی بسیار دورتر از مناطق مسکونی است. سازمان‌ آتش‌نشانی استرالیا برای مقابله با آتش در این مناطق از هواپیماهای آب‌پاش استفاده می‌کند و صدها داوطلب با شیلنگ‌های آب‌پاش با آتش مبارزه می‌کنند.

آتش‌سوزی‌های جنگلی در استرالیا شایع هستند اما این آتش‌سوزی از سال 1983 به بعد در این کشور بی‌سابقه بوده است. در سال 1983 آتش‌سوزی در یک روز جان 75 را گرفت و از آن سال به بعد به آن روز پنجشنبه خاکستری می‌گویند.

کد خبر 74867

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز