همشهری آنلاین: هفته دوستی میان کودکان ایران و بلغارستان با گره زدن قالی منقش به پرچم دو کشور در صوفیه آغاز شد

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مرکز فرهنگی شهرداری صوفیه (کراینو سلو) روز 15 بهمن میزبان تعداد زیادی از کودکان و نوجوانان ایرانی ساکن در بلغارستان و کودکان بلغاری بود که آمده بودند تا آغاز هفته دوستی دو کشور را جشن بگیرند.

در این آیین که در نخستین روزهای آغاز جشن مردم ایران برای سی‌‌امین سالگرد پیروزی انقلاب برپا می‌شود شماری از مسؤولین شهرداری و فرهنگی بلغارستان و کاردار جمهوری اسلامی ایران در آن کشور و نمایندگان کانون حضور داشتند.

پرده‌خوانی داستان رستم و سهراب و پخش آخرین فیلم تولید شده کانون به نام «بارون میاد جرجر» و گره زدن فرش دوستی دو کشور سخنرانی مسؤولان و بازدید از نمایشگاه از جمله برنامه‌های مراسم گشایش این هفته دوستی بود که با استقبال حاضران روبرو شد.

در این آیین ابتدا محمود خسروی کاردار سفارت جمهوری اسلامی ایران ضمن اشاره به نقش بسیار سرنوشت‌ساز کودکان و نوجوانان در سازندگی جوامع بشری از تلاش‌های بی‌وقفه وابستگی فرهنگی سفارت، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و اداره کل امور فرهنگی ایرانیان در برگزاری هفته دوستی کودکان و نوجوانان جمهوری اسلامی ایران و بلغارستان تشکر و همکاری تعامل دوسویه نهادهای فرهنگی دو کشور را عامل اساسی رشد شکوفایی در روابط فرهنگی دو کشور خواندند.

 آقای "استفانو" مدیریت کاخ فرهنگی شهرداری صوفیه در سخنرانی مراسم افتتاحیه با تشکر از نهادهای ایرانی در برگزاری این مراسم برپایی چنین برنامه‌هایی را عامل بسیار مؤثری در همگرایی فرهنگی دو ملت بزرگ جمهوری اسلامی ایران و بلغارستان خواند.

مجتبی حق‌پرست مدیر کانون استان فارس و سرپرست گروه اعزامی کانون، مجموعه فعالیت‌های متنوع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را تشریح کرد و از برگزاری برنامه هفته دوستی کودک در کشور دانمارک خبر داد.

وی با برشمردن شمه‌ای از فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در هفته دوستی کودک ایران و بلغارستان، کارگاه نقاشی، تئاتر عروسکی، کارگاه سفال و نمایش فیلم‌های آموزشی و تربیتی و برپایی نمایشگاهی شامل، مجموعه‌ای از 120 عنوان کتاب، 19 عنوان سرگرمی سازنده و نرم‌افزارهای آموزشی، بازی و سرگرمی کانون، 56 قطعه از آثار تصویرگری تصویرگران کتاب کودک ایران، 74 قطعه نقاشی کودکان و نوجوانان و 42 تابلوی عکس عکاسان نوجوان و بزرگسال ایرانی با موضوع‌های آزاد و کودک را از دیگر برنامه‌های کانون در هفته دوستی برشمرد.

به گفته حق‌پرست 3 مربی کانون همراه او به صوفیه رفته‌اند تا علاوه بر این کارگاه‌هایی در رشته‌های کاشی‌کاری، نقاشی با موضوع "دوستی من و بچه‌های دنیا"، کلاژ و پرچم‌سازی، ماسک‌سازی، نمایش خلاق، ساخت عروسک‌های توپ تخم‌مرغی، چاپ روی شیشه، خوش‌نویسی، کلاژ با پارچه و کاغذ، کلاژ با هسته‌ها و میوه‌ها برپا کنند.

معرفی فرش ایران و گره زدن فرش دوستی دو کشور در کنار نوشتن نام کودکان بلغاری توسط خود آنها به خط فارسی هم به آشنایی بچه‌های این کشور اروپایی با فرهنگ، هنر و ادبیات ایران کمک می‌کند.

بر اساس این گزارش رسانه‌های جمعی بلغارستان آیین گشایش هفته دوستی کودکان دو کشور را به صورتی گستره پوشش دادند و شبکه تلویزیون BBT بلغارستان مصاحبه‌ای تلویزیونی با معصومه‌خانی از اعضای گروه اعزامی در صبح روز افتتاحیه انجام داد و سایت Sofia Eco خبرگزاری بلغارستان نیز به پوشش خبری این رویداد پرداخت.

کد خبر 74832

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز