همشهری آنلابن: نشست مطبوعاتی غلامحسین الهام، صبح روز شنبه 19 بهمن با حضور خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی برگزار شد.

به گزارش ایسنا، سخنگوی دولت در نشست خود با خبرنگاران پرتاب ماهواره امید را حرکت مستحکم دیگری از دانشمندان و متخصصان کشورمان و در راستای تحقق گفتمان دهه چهارم انقلاب که دهه‌ پیشرفت و عدالت است، توصیف کرد. [فیلم پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره ملی امید]

غلامحسین الهام در ابتدای سخنانش با تبریک فرارسیدن سی‌امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به مقام معظم رهبری، امام خمینی (ره) و هم‌چنین تبریک 19 بهمن، روز نیروی هوایی، اظهار داشت: نقش این نیرو در پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع از کشورمان به ویژه در سالیان دفاع مقدس بسیار برجسته‌ است و این عزیزان رشادت‌های زیادی را به نمایش گذاشتند.

وی با بیان این‌که ان‌شاءالله در روز 22 بهمن امسال حماسه‌ دیگری از شکوه و همبستگی ملت ایران به نمایش گذاشته می‌شود، گفت: در این روز یک‌بار دیگر مردم نشان می‌دهند راه پرشکوه و عظمتی را که در سایه استقلال و پیشرفت و عظمت ایران اسلامی با انقلاب اسلامی رقم خورده است، با قوت بیشتر ادامه خواهند داد.

سخنگوی دولت هم‌چنین گفت: در این ایام یکی دیگر از دستاوردهای علمی کشور نیز به بار نشست و حماسه‌ دیگری در ارتباط با اثبات توان و اراده ملی ایرانیان تحقق یافت و آن پرتاب ماهواره‌ امید و در مدار قرارگرفتن آن بود.

الهام با اشاره به تلاش‌های علمی دانشمندان کشورمان، افزود: در میان بهت و ناباوری کسانی که به دنبال تحقیر ایران بودند بار دیگر دانشمندان و متخصصان کشورمان حماسه‌ دیگری خلق کردند و عظمت انقلاب اسلامی را به نمایش گذاشتند و در راستای تحقق گفتمان دهه چهارم انقلاب که دهه‌ پیشرفت و عدالت از سوی مقام معظم رهبری نامگذاری شده، حرکت مستحکمی را انجام دادند و قدم خوبی برداشتند.

وی اظهار داشت: این دستاورد بزرگ منشاء تحولاتی در عرصه‌های مختلف علمی و صنعتی کشورمان خواهد شد و محصول تحقیقات علمی در رشته‌های مختلف است، و من این دستاورد را به ملت ایران تبریک می‌گویم.

الهام در ادامه با بیان این‌که در این 30 سال شاهد رویکرد گسترده‌ ملت به گفتمان حضرت امام و انقلاب هستیم و این دستاورد بزرگی است، گفت: در پی انقلاب اسلامی مردم ایران با احیای هویت ایرانی اسلامی راه جدیدی با الگوی رشد و پیشرفت ایرانی و اسلامی در پیش گرفته‌اند و با قوت پیش می‌روند.

سخنگوی دولت، با بیان این‌که پس از 30 سال آرمان‌های انقلاب اسلامی نه تنها کهنه نشده، بلکه نو به نو و با امید بسیار به نسل سوم و چهارم انقلاب منتقل می‌شود، اظهارداشت: دستاوردهایی که در این انقلاب بر اساس گفتمان امام و انقلاب حاصل شده، بسیار مثبت است و روند مثبتی را طی می‌کند.

الهام هم‌چنین با اشاره به این‌که این دولت نیز با رویکرد گفتمان امام و انقلاب حرکت می‌کند، گفت: در اینجا می‌خواهم تعدادی از پیشرفت‌های این دولت را که با رویکرد مدیریت انقلابی و مبتنی بر گفتمان انقلابی حاصل شده است، عرض کنم.

وی گفت: در طول این سه سال و با توجه به این رویکرد تلاش دولت نهم این بوده که در عرصه اقتصادی اتکا به منافع نفتی کاهش پیدا کرده است.

سخنگوی دولت در این زمینه و دیگر حوزه‌های اقتصادی به ارائه آمارهای مبسوطی پرداخت که متعاقبا و به صورت جداگانه ارسال می‌شود.

سرنوشت 4 دیپلمات ایرانی پی گیری می‌شود

سخنگوی دولت در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران پس از ارائه‌ ارقام و توضیحاتی در ارتباط با میزان رشد صادرات غیرنفتی، کاهش اتکاء بودجه به نفت، افزایش هزینه‌های عمرانی و کاهش هزینه‌های جاری در دولت نهم به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ گفت.

الهام در پاسخ به پرسشی در ارتباط با سخنان دبیر کل حزب‌الله لبنان مبنی بر وجود شواهدی از زنده‌بودن چهار دیپلمات ایرانی ربوده شده و نظر جمهوری اسلامی در این ارتباط، هم‌چنین پی‌گیری‌های ایران گفت: پی‌گیری این موضوع هیچ وقت متوقف نشده و از موضوعات مورد پی‌گیری دولت هم خارج نشده است؛ چنان‌که معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری این موضوع را پی‌گیری می‌کند و امیدوارم اطلاعات و گزارش‌ها نتیجه‌بخش باشد. [مشروح سخنان دبیرکل حزب‌الله لبنان]

سخنگوی دولت ادامه داد: اطلاعاتی که در مورد زنده بودن این چهار دیپلمات ارائه می‌شود، باعث خوشحالی است و همان‌طور که گفتم پی‌گیری این امر از دستور کار ما خارج نشده است.

وی در پاسخ به این پرسش که " گفته می‌شود بعد از این‌که آقای موسوی معاون حقوقی سابق رئیس‌جمهوری برای سفارت سوریه از ایران رفتند دیگر این موضوع از سوی این معاونت پی‌گیری نمی‌شود" گفت: آقای موسوی امکان پی‌گیری کار و دنبال کردن این موضوع را قوی‌تر در اختیار دارد و این امر را انجام می‌دهد و اطلاعات را مبادله می‌کند.

الهام با بیان این‌که این چهار دیپلمات سرمایه‌های بزرگ ما هستند و زنده بودن آن‌ها برای ما بسیار مهم است، اظهار داشت: هر قرینه‌ای مبنی بر زنده‌بودن آنها وجود داشته باشد، برای ما مایه‌ امید است.

سخنگوی دولت گفت: کمیته تحقیقی که در این ارتباط تشکیل شده موضوع را پی‌گیری و حرف آخر در مورد گزارش‌ها را این کمیته بیان می‌کند.

وی در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر این که "امروز آمار بسیار خوبی در مورد میزان رشد صادرات غیر نفتی و کاهش وابستگی به نفت دادید ولی گفته می‌شود یک میلیارد دلار گم شده است" گفت: من از این تعابیر خیلی تعجب می‌کنم. چطور ممکن است بگویند یک میلیارد نیست؛ این بیشتر رنگ و بوی سیاسی دارد و حرف خوبی نیست. ایجاد بدبینی و زدن اتهام کار بدی است و حتما دستگاه‌های نظارتی مثل دیوان محاسبات باید تکلیف را مشخص و موضوع را دنبال کنند. رویکرد دولت نیز مشخص است. دولت معتقد است اگر یک ریال در جایی جا به جا شده، باید با قدرت و عدالت به این موضوع رسیدگی شود؛ اما این صحبت‌ها استخوان لای زخم گذاشتن و حرف بدی است.

الهام هم‌چنین گفت: ما معتقدیم گزارش دیوان محاسبات در این ارتباط کامل مطرح نشده است و به نظرم ریشه این مساله مالی نمی‌آید، بلکه موضوع در شیوه‌ قانون‌گذاری و برداشت از قانون است.

سخنگوی دولت اظهار داشت: دولت رویکردی داشت و تاکید داشت تمام درآمدهای دولت در خزانه متمرکز شود. در لایحه‌ای که به مجلس داد این موضوع را مطرح کرد، ولی مجلس قبول نکرد و روند به همان ترتیبی که در مجلس قبل وجود داشت، برگشت. بر اساس آن قانون، سهمی از درآمدهای نفتی به خود شرکت نفت و شرکت‌های تابعه آن اختصاص داشت، و در واقع بخشی از درآمد حاصل از فروش نفت به عنوان کارمزد و حق‌الزحمه و بهره کار به شرکت نفت و شرکت‌های تابعه تعلق می‌گرفت. دولت تاکید داشت باید تمام درآمدها در خزانه متمرکز شود و از طریق خزانه و با روندی که طی می‌کند به شرکت نفت داده شود، ولی مجلس قبول نکرد و گفت خود شرکت نفت برداشت کند؛ البته فکر نکنید کارکنان صدیق نفت این سرمایه را هدر می‌دهند. آن‌ها این سرمایه را صرف سرمایه‌گذاری در امر نفت و تقویت زیرساخت‌های این صنعت می‌کنند و این اجازه‌ای است که قانون به آنها داده است؛ در صورتی که همان‌طور که گفتم دولت می‌گفت از خزانه برداشت شود، ولی قانون تاکید داشت که خود آنها مستقلا بردارند و در واقع این اختلاف برداشت در قانون و مساله‌ای است که خود مجلس بر آن تاکید داشته، همان‌طور که گفتم مساله‌ای که به وجود آمده در رابطه با اشکال برداشت از قانون است که باید اصلاح شود.

وی گفت: در ارتباط با این قانون دولت، مجلس و دیوان محاسبات برداشت‌های دیگری دارند ولی نباید اجازه داد این برداشت‌ها باعث ایجاد ابهام و شایعات شود و مردم بدبین شوند.

سخنگوی دولت هم‌چنین با بیان این‌که این دولت، دولت پاکی است و به پاکی و اراده مبارزه با فساد در تمام عرصه‌ها شهرت دارد، افزود: دولت از بودجه شفاف دفاع می‌کند. برخی مطرح کرده‌اند دولت به دنبال بودجه‌ی توجیبی است؛ در حالی که صحبت ما این است که مردم باید بودجه را بفهمند، به آن آگاه باشند و بدانند چگونه تنظیم و خرج می‌شود.

الهام با بیان این‌که ما از دیوان محاسبات شفافیت درباره این مساله را می‌خواهیم و نباید حرف شائبه‌انگیزی زده شود، گفت: دولت بر سلامت کار مالی تاکید و به واریزکردن تمام درآمدها به خزانه اعتقاد دارد و این امر باید به قانون تبدیل شود.

وی با بیان این‌که مساله‌ای که مطرح شده از نظر ما یک مساله‌ مالی نیست و بحث قانون است، گفت: خود وزارت نفت نیز که این درآمد را مصرف می‌کند حسابرسی دارد و از آن برای سرمایه‌گذاری در بخش صنعت استفاده می‌کند.

سخنگوی دولت هم‌چنین گفت: ما از دیوان محاسبات می‌خواهیم اگر خلافی وجود دارد قاطع و بدون مسامحه برخورد کند، نباید اجازه داد شائبه ایجاد شود و مطرح کردن این مساله باعث ایجاد ابهام و استخوان لای زخم گذاشتن است.

واکنش الهام به ادعاهای انگلیس درباره تعطیلی شورای فرهنگی بریتانیا 

الهام در ادامه در پاسخ به پرسشی در ارتباط با فعالیت شورای فرهنگی بریتانیا در ایران و این‌که گفته می‌شود این شورا توسط ایران تعطیل و از 16 کارمند ایرانی آن خواسته شده استعفا کنند، گفت: چنین شورایی مجوز نداشته و در پروتکل همکاری سفارتخانه‌ها نیز نبوده است، ولی با این وصف دولت ایران هیچ منعی برای این کار نداشته و خود انگلیسی‌ها آن را تعطیل کرده‌اند، مشکلات مربوط به خودشان بوده و جمهوری اسلامی ایران منعی را ایجاد نکرده است. آن‌ها به دلیل مشکلاتی که داشتند شاید به دلیل مسائل اقتصادی آن را تعطیل کرده‌اند و اگر بخواهند از این مسائل بقیه‌ مسائل را حل کنند، اشتباه می‌کنند؛ زیرا نمی‌توان از آن بهره‌برداری سیاسی کرد.

الهام همچنین درباره‌ اتباع ایرانی اشاره شده گفت: مسائل اتباع ایرانی مربوط به حاکمیت کشور است و حاکمیت کشور می‌تواند در مورد اتباعش تصمیم بگیرد.

سخنگوی دولت بار دیگر گفت: این شورا مجوز نداشته ولی به خاطر نداشتن مجوز از سوی ما متوقف نشده، آنها خودشان آن را تعطیل کرده‌اند.

وی در پاسخ به اصرار خبرنگاران مبنی بر این‌که "پس جمهوری اسلامی ایران خواسته است اتباع ایرانی این شورا استعفا کنند" گفت: ما در مورد اتباع ایرانی خودمان می‌توانیم اعمال حاکمیت و مقررات داخلی را داشته باشیم، ما حق داریم نسبت به اتباع خود سیاست‌گذاری کنیم.

اظهارات الهام درباره طرح تحول اقتصادی

الهام هم‌چنین درباره بحث طرح تحول اقتصادی و این‌که گفته می‌شود این طرح باعث ایجاد تورم است، گفت: در بحث تحول اقتصادی هدف مهار تورم و توقف آن است، منتها در آغاز طرح یک جهش قیمت وجود دارد که با طراحی که شده سعی شده فشار این جهش قیمت‌ها به گروه‌های پایین جامعه کمتر و کنترل شود، این راهکارها در لایحه پیشنهادی دولت نیز پیش‌بینی شده است.

پاسخ سخنگوی دولت درباره احتمال تعویق اجرای طرح تحول اقتصادی 

غلامحسین الهام در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در مورد این‌که " گفته می‌شود در مجلس بحثی درباره تعویق اجرای طرح تحول اقتصادی و اجرای آن در طول سه سال مطرح شده" گفت: لایحه‌ای که از سوی دولت به مجلس داده می‌شود یک بسته‌ منسجم است و انتظار می‌رود با تصویب آن از سوی مجلس تغییراتی در اهدافی که دولت در لایحه گنجانده، ایجاد نشود.

سخنگوی دولت افزود: وقتی در لایحه‌ای که ارائه می‌شود تغییراتی ایجاد شود که باعث تغییر اهداف آن شود، دولت به اهدافش از ارائه‌ لایحه نمی‌رسد؛ مثلا در بودجه رویکرد دولت این است که درآمدها متمرکز شود، ولی این امر محقق نمی‌شود و بعد گزارشی می‌آید که یک میلیارد دلار گم شده است که این به خاطر دو رویکردی است که باعث تعارض می‌شود و در واقع اختلاف برداشت‌ها باعث ایجاد ابهام است.

سخنگوی دولت هم‌چنین اظهار داشت: ما مثلا در امر بودجه اعتقاد داریم باید بر اساس قانون اساسی رفتار شود و مجلس لایحه‌ بودجه‌ای را که دولت می‌دهد، تصویب کند و اگر قرار است تغییری در آن ایجاد شود، این تغییر با هماهنگی دولت باشد تا تغییری در اهدافی که دولت در تنظیم لایحه دنبال می‌کرده ایجاد نشود؛ در واقع به نحوی نشود که لایحه‌ی دولت به یک روح و پدیده‌ جدید تبدیل شود و اهداف جدیدی را دنبال کند نه اهداف دولت را. در بحث هدفمند کردن یارانه‌ها نیز همین امر وجود دارد و انتظار این است که اگر قرار است تغییری ایجاد شود با هماهنگی دولت باشد، و آن‌چه دولت نسبت به آن پاسخگوست همان چیزی است که در اهداف اقتصادی‌اش دنبال و در قالب لایحه ارائه می‌کند؛ از این رو اگر تغییری در آن اهداف و برنامه ارائه شود باعث می‌شود برنامه آن‌طور که ما قصد داشتیم نشود یا آن‌چه شود که قصد ما نبوده است و بر اساس همین موضوع تاکید داریم تغییرات باید با تایید دولت باشد.

تشکیل کارگروه برای بررسی بحران مالی در جهان

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که "جمهوری اسلامی ایران برای بحران مالی که در دنیا پیش آمده چه تدابیری در نظر گرفته است" گفت: با توجه به شرایط جدیدی که از نظر اقتصادی و مالی ایجاد شده دولت با حضور گروهی از مسوولان اقتصادی کارگروهی را تشکیل داد که مسائل این بحران و تبعاتش را ارزیابی کنند و تدابیر مناسب را بیندیشد. این کارگروه در حال حاضر مشغول کار و فعالیت است.

واکنش الهام درباره مطرح شدن مجدد پیش شرط تعلیق غنی سازی از سوی اوباما

سخنگوی دولت، هم‌چنین در پاسخ به این پرسش که باراک اوباما بار دیگر پیش‌شرط تعلیق را برای مذاکره با ایران مطرح کرده است، گفت: آقای رئیس‌جمهوری و دیگر مسوولان نظام بارها بیان کرده‌اند که ادبیات صحبت و تعامل با ملت بزرگ ایران نباید یکجانبه‌گرایانه، زورگویانه و بر اساس تحمیل عقیده و تعیین شرط و پیش‌شرط باشد.

الهام با بیان این‌که جمهوری اسلامی ایران به حفظ احترام متقابل و توجه به برابری و برادری در ارتباطات دو سویه و توجه به کرامت انسان‌ها، جوامع و استقلال آن‌ها توجه و تاکید ویژه‌ای دارد، اظهار داشت: این‌ها مساله‌ای است که باید مورد توجه قرار بگیرد و زمان صحبت کردن به این نحو که بخواهند عقایدشان را تحمیل کنند و شرط تعیین کنند گذشته است؛ کسانی که با این زبان صحبت می‌کنند در واقع به زبان دیروز صحبت می‌کنند.

واکنش به خروج نام منافقین از فهرست تروریستی اتحادیه اروپا 

وی همچنین در پاسخ به پرسشی در ارتباط با خارج کردن نام گروهک منافقین از لیست تروریست‌ها در اتحادیه اروپا و آنچه اظهارنظرهایی که برخی در داخل در ارتباط با این موضوع مطرح و اعلام کردند که این مساله ناشی از ضعف و عملکرد ماست، خوانده شد، گفت: این دشمنی دشمنان بر اساس رویکرد غیرمنطقی است که دنبال می‌کنند و در خیلی جاها آن‌ها را دچار تعارض کرده است؛ چنان‌که مشابه این‌گونه رفتارها با ملت ایران در طول انقلاب از سوی دشمنان زیاد است و آن‌ها در حالی که جریان‌هایی در کشور به صورت منفعل در برابر غربی‌ها عمل و با حالت انفعالی در برابر زیاده‌خواهی‌های بیگانگان فشارها و تهدیدهای آن‌ها رفتار می‌کردند، ما را محور شرارت نامیدند.

الهام با بیان این‌که این مساله ضعف ما را نشان نمی‌دهد بلکه بی‌پایه بودن ادعاهای اتحادیه اروپا را در ارتباط با مبارزه با تروریسم نشان می‌دهد، اظهار کرد: آن‌ها یک روز این گروه را در لیست تروریست‌ها قرار می‌دهند، روز بعد آنان را خارج می‌کنند، روز بعدتر آن‌ها را دوباره در لیست تروریست‌ها می‌گذارند و در واقع رفتار متغیری دارند. مردم ما نیز از اروپایی‌ها در ارتباط با این‌گونه رفتارهایشان سوال دارند و بدین ترتیب آن‌ها خود را در برابر ملت ما بی‌اعتبار می‌کنند.

وی هم‌چنین گفت: رفتار آن‌ها ناشی از ضعف آن‌ها نیست، بلکه ناشی از قوت منطق ماست که در برابر رفتار منطقی و قانونمند ما بر اساس معیارهای حقوقی به چنین رفتارهایی دست می‌زنند که در عین حال متضاد قوانین و ادعاهایی است که خود آن‌ها مطرح می‌کنند.

سخنگوی دولت هم‌چنین گفت: البته این مسائل، مسائل مهمی نیست. این گروهک‌ها در افکار عمومی جهان شناخته شده و آنقدر آلوده هستند که با آب زمزم نیز تطهیر نمی‌شوند، چه رسد با یک مصوبه؛ در واقع رفتار آنها ناشی از قوت رفتار ماست.


شهرداری برای کسب اعتبار باید برنامه‌ بدهد

سخنگوی دولت در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که "گفته می‌شود جلسه‌ شورای عالی ترافیک که با حضور رئیس‌جمهوری و شهردار تهران و مقامات مرتبط برگزار می‌شده بی‌فایده بوده، و از طرف دیگر هم‌چنان شاهد مشکل ترافیک تهران هستیم و رئیس‌جمهور نیز اجازه ترخیص واگن‌های مترو را بدون اخذ گمرکی به شهرداری داده است" گفت: مساله‌ ترافیک مربوط به شهرداری تهران است و البته مسائل شهرداری در دولت توسط وزارت کشور پی‌گیری می‌شود و در این ارتباط باید معاونت مربوطه در وزارت کشور مساله را پی‌گیری و صحبت کند و شهرداری نیز باید به عنوان مسوءل شهر ترافیک را حل کند و در ارتباط با آن برنامه داشته باشد.

سخنگوی دولت، هم‌چنین با بیان این‌که جلسات شورای عالی ترافیک به منظور رفع مشکل تهران و بی‌برنامگی‌ها و اختلالاتی که در این ارتباط وجود داشت برگزار شد، اظهار داشت: شهرداری در این جلسات اعلام کرد ما پول و اختیار می‌خواهیم. رئیس جمهوری نیز مطرح کردند طرح بیاورید، برنامه بدهید و مشخص کنید بر اساس این طرح و برنامه چه اختیاراتی می‌خواهید و باید در مورد خواستن پول و اختیار طرح و برنامه داشت.

وی با بیان اینکه رئیس‌جمهوری به حل مشکلات عمومی مردم اهتمام دارد، اظهار داشت: در سفرهای استانی از مسائل مورد توجه این است که به شهرداری برای حل مشکلات کمک کنند.

الهام اظهار کرد: ما تاکید داریم باید برنامه جامعی برای استفاده از منابع و ظرفیت‌ها وجود داشته باشد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه فرهنگی ایجاد شده که اگر اعتباری برگشت و در خزانه قرار گرفت اشکال دارد، در صورتی که اشکال این است که ضعف برنامه‌ریزی وجود داشته باشد، افزود: بدتر از آن این است که برنامه نداشته باشیم ولی چون پول داریم باید پول را خرج کنیم.

وی با بیان اینکه مسائل خدمات شهری را نباید لوث کنیم، اظهار کرد: ما تا کنون در ارتباط با حمل و نقل تهران کمک‌های زیادی کرده‌ایم که من در دو جلسه‌ قبل این کمک‌ها را اعلام کردم.

الهام گفت: اگر اعتبار و اختیاری می‌خواهند باید طرح و برنامه داده شود.

سخنگوی دولت افزود: مسئله‌ی ترافیک را شهرداری باید حل کند و اگر کمک و در واقع اعتبار و اختیاری می‌خواهد باید برنامه بدهد و گزارش کار نیز ارائه شود. نمی‌شود پولی را گرفت ولی گزارش کار ارائه نکرد.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد این‌که " آقای لاریجانی در طول هفته‌های اخیر از دولت به خاطر تعلل در اجرای اصل 44 قانون اساسی گله کرده است" گفت: اطلاعات و ارقام نشان می‌دهد دولت در اجرای اصل 44 قانون اساسی و خصوصی‌سازی حرکت پرشتابی داشته، آمار و ارقام نیز موید این مسئله است؛ در حالی که قانون اجرای اصل 44 چند ماهی است نهایی و به دولت ارائه شده و دولت از موقعی که سیاست‌ها ابلاغ شد فعالیت‌هایش را آغاز کرد و اگر ارزیابی قرار است صورت بگیرد باید در این چند ماهی باشد که قانون اجرای اصل 44 در اختیار دولت قرار گرفته است.

سخنگوی دولت، هم‌چنین با بیان اینکه باید توجه داشت خصوصی‌سازی و اصل 44 دو بخش است، اظهار داشت: در واقع هدف رفع تصدی‌گری از دولت و واگذاری شرکت‌های دولتی و کارخانه‌هاست.

وی افزود: وقتی می‌خواهیم یک کارخانه یا شرکت را واگذار کنیم باید به وضعیت بازار نیز توجه کنیم و میزان جذب بازار را نیز در نظر بگیریم، نباید واگذاری‌ها به نحوی باشد که سهام شرکت‌ها افت کند و تاثیر منفی بر حرکت آن‌ها بگذارد.

الهام ادامه داد: این واگذاری‌ها را باید از طریق بورس انجام دهیم نه اینکه شرکت‌ها با مذاکره به تملک عده‌ای خاص درآیند؛ این امر متناسب با رویکرد دولت نیست.

وی گفت: ما معتقدیم در اجرای اصل 44 قانون اساسی باید همه‌ مردم شریک باشند و نباید این مسئله را به افراد خاصی محدود کنیم و در واگذاری‌ها نیز باید مطمئن باشیم واگذاری مناسب صورت گرفته و این کارخانه‌ها و شرکت‌ها فعالیت خود را انجام می‌دهند و روال تولید حفظ می‌شود.

سخنگوی دولت گفت: شورای واگذاری نیز فعال است و کار خود را انجام می‌دهد.

وی همچنین اظهار داشت: باید در راستای اجرای این اصل زمینه را برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نیز فراهم کنیم و دولت زیرساخت‌ها را در این ارتباط فراهم کند.

الهام گفت: برخی فکر می‌کنند اصل 44 قانون اساسی این است که چوب حراج بر منابع دولت بزنیم؛ در صورتی که این درست نیست و واگذاری‌ها باید با برنامه‌ریزی انجام شود که سود شرکت‌ها حفظ شود و افت سهام پیدا نکنند و دچار تعطیلی نشوند که در این ارتباط باید یک برنامه پیوسته داشت.

گزارش اقتصادی سخنگوی دولت

طی سه سال گذشته سهم نفت در کل منابع بودجه‌ای به ‌8 / ‌57 درصد کاهش یافته است

سخنگوی دولت صبح شنبه در نشست خبری با خبرنگاران داخلی و خارجی، به بیان گزارشی مقایسه‌ای از دستاوردهای اقتصادی پرداخت.

غلامحسین الهام گفت: در راستای کاهش اتکای به نفت در اداره کشور در طول 3 سال گذشته درآمدهای مالیاتی 1 / 27 درصد رشد داشته است؛ درحالی‌که این رقم در طول برنامه سوم توسعه (79 تا پایان 83) 7 / 25 درصد بود. همچنین در طول 3 سال گذشته در حالی‌که رشد درآمدهای نفتی ( استفاده از درآمدهای نفتی) در بودجه سیر نزولی گرفته و از 8 / 35 درصد رشد در پایان برنامه سوم به 3 / 11 درصد رشد کنترل و محدود شد، از سویی دیگر رشد سایر درآمدها در تامین منابع مورد نیاز کشور از 7 / 9 درصد رشد سالانه در پایان برنامه سوم به 1 / 35 درصد رشد جهش داشته است.

دکتر الهام با بیان این‌که در پایان برنامه سوم (پایان سال83) سهم نفت در کل منابع بودجه‌ای 3 / 60 درصد بود که طی سه سال گذشته این رقم به 8 / 57 درصد کاهش یافته است، افزود: از سوی دیگر دولت در راستای کوچک‌سازی و کارآمد کردن بدنه خود، موفقیت چشمگیری در سالهای گذشته در جهت کاهش رشد هزینه‌های جاری خود داشته و درحالی که در پایان برنامه سوم توسعه متوسط رشد سالانه هزینه‌های جاری 30 درصد بود، طی سه سال گذشته این رشد به 10 درصد محدود شده است.

سخنگوی دولت تصریح کرد: با لطف و عنایت الهی و تلاش شبانه‌روزی خدمتگزاران مردم در دولت طی سه سال گذشته و در راستای سازندگی ، آبادانی و عمران سریع کشور هزینه‌های عمرانی کشور نیز به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش یافت؛ یعنی به موازات کاهش رشد هزینه‌های جاری و مصرفی، هزینه‌های عمرانی از متوسط رشد سالانه 2 / 18 درصدی به رشد 4 / 33 درصدی جهش یافت ( افزایش 5 / 83 درصدی ) که آثار و برکات آن در جای جای کشور به لطف خدا قابل مشاهده است. به همین ترتیب در کل مصارف دولت سهم هزینه جاری با بیش از پنج درصد کاهش نسبت به سال 83 به 6 / 72 درصد رسیده است و سهم هزینه‌های عمرانی هم با همین میزان تغییر به 4 / 27 درصد بالغ شده است.

الهام با اشاره به اینکه دولت در سه سال گذشته با رشد بسیار خوب صادرات غیرنفتی توانست نسبت منابع غیرنفتی به هزینه های جاری را هم هفت درصد افزایش دهد و از 8 / 52 درصد سال 83 به حدود 60 درصد برساند، تصریح کرد: یک عدد دیگر را هم باید در این جا ذکر کنیم که تا حدی پاسخ برخی انتقادات و حملات به دولت نیز هست. در این یکی دوسال دولت تحت عنوان افزایش نرخ تورم تحت فشار و انتقاد بوده و برخی صریحا گفته‌اند افزایش فعالیتهای عمرانی و سازندگی دولت که منجر به افزایش تورم شده بهتر بود انجام نشود؛ یعنی به قیمت استمرار محرومیت‌ها، تورم کنترل شود، درحالی که باید توجه داشت در طول 35 سال گذشته متوسط نرخ تورم سه سال گذشته یکی از کمترین ارقام بوده؛ به طوری که متوسط نرخ تورم دوره 84 تا پایان 86، 2 / 15 درصد بوده؛ درحالی‌که در دوره برنامه اول توسعه (68 تاپایان 72) این رقم 8 / 18 درصد و در برنامه دوم توسعه (73 تا پایان 78 ) این نرخ 2 / 27 درصد بود و حتی در دوره بعد از انقلاب و جنگ تحمیلی نیز نرخ تورم با وجود اینکه فعالیت عمرانی در کمترین حد بود، 1 / 18 درصد بود.

سخنگوی دولت تاکید کرد: در سه سال گذشته همچنین رشد تولید در کشور 5 / 6 درصد بود که به موازات رشد 7 / 4 درصدی در سرمایه‌گذاری اتفاق افتاد؛ در حالی که در برنامه سوم توسعه (79 تا 83) در حالی که رشد سرمایه‌گذاری 5 / 9 درصد بود، رشد تولید نسبت به سال‌های اخیر کمتر و متوسط آن 5/5 درصد بود.

الهام با اشاره به عملکرد دولت درباره صادرات غیرنفتی، گفت: در این بخش هم با لطف و عنایت خدا موفقیت این دولت بی نظیر و بی‌سابقه بوده است؛ به طوریکه در برنامه اول توسعه کشور هدف صادرات غیرنفتی در طول پنج سال 8 / 17 میلیارد دلار تعیین شده بود که 66 درصد آن در پایان برنامه محقق شد در برنامه دوم هدف 4 / 26 میلیارد دلار بود که 6 / 57 درصد آن محقق شد، در برنامه سوم (79 تا پایان 83) هدف 1 / 28 میلیارد دلار بود که 93 درصد آن محقق شد، اما در برنامه چهارم یعنی از سال 84 که این دولت وارد عرصه خدمتگزاری شد و در حالی‌که هنوز بیش از یکسال به پایان برنامه باقی مانده است 119 درصد اهداف کل برنامه محقق شده است؛ به‌طوری که برای کل برنامه هدف‌گذاری صادرات غیرنفتی کشور 4 / 52 میلیارد دلار بوده است که تا پایان هشت ماهه امسال 4 / 62 میلیارد دلار صادرات صورت گرفته است؛ در حالیکه هدف برای این مدت از برنامه 36 میلیارد دلار بود که 145 درصد نسبت به آن عملکرد اتفاق افتاده است.

وی افزود: کل این ارقام هم بدون احتساب صادرات میعانات گازی است که با احتساب آنها ارقام بازهم بیشتر از اهداف خواهد بود.

الهام خاطرنشان کرد: درباره واردات هم باید گفت که بحمدالله نسبت صادرات به واردات رشد خوبی داشته است و از 0/22 در برنامه سوم بدون احتساب میعانات گازی به 0/31 و با احتساب آن به 0/39 رسیده است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه در بخش کشاورزی هم برغم تمام جوسازی‌ها ما شاهد رشد بسیار خوب صادرات محصولات کشاورزی هستیم افزود: در سه سال ابتدای دولت قبلی 5 / 3 میلیارد دلار محصول کشاورزی با 4 / 3 میلیون تن وزن صادر شده بود که در سه سال ابتدای این دولت صادرات محصولات کشاورزی ما به 9 / 6 میلیارد دلار و وزن آن به 1 / 7 میلیون تن رسید که حاکی از رشد تولیدات کشاورزی نیز هست.

کد خبر 74824

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز