ترجمه - آیدین فرنگی: به‌نظر می‌رسد تغییرات آب‌وهوایی، کاهش میزان تولید مواد غذایی را در سراسر جهان در پی داشته باشد.

دانشمندان نسبت به خطر گرسنه ماندن نیمی از مردم دنیا هشدار می‌دهند. [اثرات گرمایش جهانی بر کره زمین]

 «دیوید باتیستی»، عضو کرسی بررسی‌های آب‌وهوایی دانشگاه واشنگتن در ایالت سیاتل آمریکا، عقیده دارد که تغییرات آب‌وهوایی تامین مواد غذایی را در سال‌های پیش رو با مشکلات بیشتری روبه‌رو خواهد کرد. او می‌گوید: «اگر پیشگیری‌های لازم در برابر بروز و تشدید تغییرات آب‌و‌هوایی به عمل نیاید، افت تولید محصولات کشاورزی به 20، 30 و حتی 40 درصد هم خواهد رسید و این کاهش، هیچ نشانه‌ای از پیشرفت‌های به عمل آمده در وضعیت زندگی ساکنان آسیا، آفریقا و آمریکای جنوبی را باقی نخواهد گذاشت. وقوع چنان وضعیتی پیش از همه به تولیدکنندگان موادغذایی آسیب خواهد زد؛ البته اکنون نیز این گروه در کار خود با دشواری‌های بسیاری روبه‌رو است.»

عضو هیئت علمی دانشگاه واشنگتن که با همکارانش تاثیر تغییرات آب‌وهوا بر تولید مواد غذایی را مورد بررسی قرار داده، شیوه کارشان را این‌طور شرح می‌دهد: «گزارش کمیسیون جهانی آب‌وهوا گزارش معتبری است که جایزه نوبل نیز به آن تعلق گرفته. ما سناریوهای متفاوتی را براساس این گزارش تهیه کرده‌ایم. از آنجا که متوسط گرمای تابستان تاثیر مهمی روی مجموع محصول زراعی سالانه به جا می‌گذارد، همزمان با تغییرات آب‌وهوایی، میزان تاثیر گرم شدن زمین بر تولید مواد غذایی را هم در یکصد سال آینده مورد توجه قرار داده‌ایم.»

باتیستی با اشاره به اینکه افزایش متوسط گرما و نگرانی از وقوع خشکسالی، کاهش 30 تا 40 درصدی محصول گندم را در پی خواهد داشت، تاکید می‌کند: «این وضعیت در کشورهایی به وقوع خواهد پیوست که یک‌سوم ساکنان آنها با مسئله گرسنگی دست به گریبان هستند و جمعیت‌شان نیز به سرعت در حال افزایش است؛ چنین شرایطی به هیچ وجه دورنمای روشنی در برابر ما ترسیم نمی‌کند.»

ترکیش دی وی

کد خبر 74793

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز