مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۷:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: بخش بینایی مغر انسان هنگامی که چشم‌های او بسته است و حتی وقتی که به خواب رفته است فعال می‌ماند.

به گزارش سایت لایو‌ساینس دانشمندان در این تحقیق گفته‌اند که فعالیت‌های الکتریکی مغز هنگامی که چشم‌هایش را بسته است و یا هنگامی که به خواب رفته ادامه می‌یابد ولی این فعالیت‌ها به صورت نوسانات آهسته‌ای انجام می‌پذیرد؛ در هنگام بیداری و دیدن این فعالیت‌ها به صورت انفجارهای الکتریکی است.

دانشمندان این نوسانات آهسته را با حالت اسکرین‌سیور کامپیوتر مقایسه کرده‌اند. داشمندان با این که دقیقا با این عملکرد مغز آشنا نیستند چند ایده درباره آن دارند که یکی از آن‌ها می‌گوید شاید نرون‌ها برای این که وجود داشته باشند باید "فکر" کنند.

این یافته‌های جدید دانسته‌های دانشمندان درباره مغز را به چالش کشیده است. یوال نیر از انستیتو وایزمن که این تحقیق جدید را انجام داده است در این باره می‌گوید: پیش‌تر گمان می‌رفت که حواس انسانی با یک محرک خارجی تحریک می‌شوند. اما این تحقیق جدید تعریف جدیدی از فعالیت‌های مغز می‌دهد؛ این که مغز همیشه فعال است و محرک‌های بیرونی به آن شکل می‌دهند و آن را هدایت می‌کنند.

این فعالیت متفاوت مغز می‌تواند این مسئله را توجیه کند که چرا بیشترانسان‌ها وقتی که خواب هستند دچار وهم و خیال نمی‌شوند و یا وقتی که استراحت می‌کنند صداها را می‌شنوند.

پیشتر‌تر تحقیقاتی که درباره مغز انجام می‌شد تنها به داده‌هایی که از اسکن آن به دست می‌آمد متکی بود که این تمام ماجرا نبوده است. در این تحقیق جدید اما دانشمندان یافته‌هایی را که از شیوه‌های درمانی فشرده افرادی که به صرع مبتلا بوده‌اند بررسی کرده‌اند. این بیماران تحت درمان‌ها و آزمایش‌های متفاوتی قرار گرفته‌اند که برخی از آن‌ها اندازه‌گیری ضربان عصبی بخش‌های مختلف مغز آن‌ها بوده است.

دانشمندان حدس زده‌اند با بررسی مغز افرادی که در کما هستند احتمالا به یافته‌های بیشتری در این باره دست پیدا خواهند کرد. دانشمندان امیدوارند در آینده با استفاده از این یافته‌های به روش‌های بهتری در تشخیص بیماری‌ها دست پیدا کنند.

کد خبر 74711

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز