موشک جدید ژاپن در نخستین پرواز آزمایشی خود شکست خورده و با فرمان زمینی در نیمه راه منهدم شد.

موشک H3 ژاپن

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از وب‌سایت اسپیس، موشک جدید H3 آژانس کاوش‌های  هوافضای ژاپن (JAXA) صبح روز سه‌شنبه (امروز) ساعت ۵:۰۷ به وقت تهران از مرکز فضایی تانگاشیما به فضا پرتاب شد.

۵ دقیقه و ۲۷ ثانیه پس از بلند شدن، فرمان جداسازی مرحله اول و احتراق مرحله دوم به موشک فرستاده شد. درست پس از گذشت ۷ دقیقه از پرواز، مفسران در جریان پخش زنده JAXA در یوتیوب خاطرنشان کردند که سرعت موشک در حال کاهش است و اشتعال مرحله دوم قابل تایید نیست.

کنترل‌کننده‌های مأموریت اندکی پس از آن، فرمان انهدام موشک را صادر کردند و اولین پرواز آزمایشی آن را به پایان رساند. در زیرنویس پخش زنده JAXA آمده است: «یک فرمان تخریب به وسیله نقلیه پرتاب شده است، زیرا امکان دستیابی به مأموریت وجود نداشت.»

این پرتاب دومین تلاش H3 برای رفتن به فضا بود. H3 اولین تلاش خود را در ۱۶ فوریه متوقف کرد. JAXA در نهایت به مشکلی در سیستم الکتریکی که نیرو را به موتورهای مرحله اول LE-9 موشک می‌رساند، رسید.

این موشک قرار است حامل ماهواره‌ای رصدی برای ارائه تصاویر با وضوح بالا از ژاپن و سایر مناطق در نوارهایی به عرض ۷۰ کیلومتر با وضوح ۰.۸ متر باشد.

موشک‌های H3 بین ۵۷ تا ۶۳ متر طول دارند. نسخه‌ای که صبح امروز شکست خورد، H۳-۲۲ نام داشت و دارای دو تقویت کننده جانبی سوخت جامد بود، اما این موشک را می‌توان با ۴ تقویت‌کننده برای افزایش ظرفیت حمل آن همراه کرد.

بیشتر بخوانید:

در پرواز آزمایشی امروز تنها از یک جفت موتور LE-9 استفاده شد، در حالی که انواع توانمندتر این موشک از سه LE-9 استفاده می‌کنند.

کد خبر 746974

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha