همشهری آنلاین: سفیر ایران در روسیه اعلام کرد که تهران علائمی از اطرافیان اوباما مبنی بر اینکه دولت جدید ضرورت همکاری و مشارکت با تهران را درک می‌کند، دریافت کرده است.

به گزارش مهر به نقل از بخش مطبوعاتی سفارت ایران در مسکو، محمود رضا سجادی در مصاحبه‌ای با نشریه اینترنتی روسی اینفوکس در خصوص عرصه‌های مختلف همکاری دو کشور گفت: متاسفانه هنوز نتوانسته ایم از تمامی ظرفیت‌ها برای گسترش و تعمیق روابط استفاده کنیم. در زمینه اقتصادی جداً علاقمند به همکاری در کلیه زمینه‌ها به ویژه در امور زیر بنایی، انرژتیک و هوا فضا هستیم. در ایران قرارداد ساخت هواپیماهای مسافربری به مبلغ 5 میلیارد دلار در حال بررسی است. در مورد ماهواره‌های ارتباطاتی و هواشناسی می‌توانیم قراردادی به مبلغ یک میلیارد دلار منعقد نمائیم. ما مذاکرات بسیاری در زمینه حمل و نقل دریائی و ریلی انجام داده ایم. ما می‌توانیم با توجه به تجربه و بهره برداری از دانش و تخصص روسیه در امور کشاورزی و جنگلداری همکاری های مثمر ثمری را سازماندهی نمائیم.

محمود رضا سجادی با اشاره به مخالفت دشمنان نسبت به همکاری دو کشور در زمینه دفاعی اضافه کرد: در زمینه تامین نیازمندی‌های دفاعی ما علاقه‌مندیم با کشورهای مستقل در راستای تکمیل برخی پروژه‌های صرفا دفاعی و بازدارنده مشارکت نمائیم. روسیه نیز در اولویت برنامه همکاری‌های دفاعی ما قرار دارد. ما همانطور که می‌دانید موشکهای "بوک" را از روسیه خریداری نموده‌ایم. این موشک‌ها، موشک های ضد هوائی هستند. خاطر نشان می‌کنم که صحبت ما صرفا در مورد تسلیحات دفاعی است. تسلیحاتی که روسیه تامین می‌نماید، صرفا نقش بازدارندگی و دفاعی دارد.

وی در خصوص اقدامات دفاعی درقبال تهدیدها با اشاره به توانمندی ایران 70 میلیونی و همچنین ناکارآمد بودن تسلیحات هسته‌ای در قبال این توانمندی مردمی گفت: ایران ثابت کرده که قادر است تا از خود در برابر هر نیروی متجاوزی دفاع کند. اطمینان داشته باشید که اگر آمریکائیها برای حمله احتمال موفقیت می‌دادند و مخاطرات شکست و عواقب سنگین آن را محاسبه ننموده بودند، مدتها پیش به جمهوری اسلامی ایران حمله کرده بودند.

سفیر ایران در خصوص رابطه ایران و آمریکا با اشاره به نفوذ لابی صهیونیستی در واشنگتن و تاثیر آن بر روابط این کشور با ایران گفت: با این وجود درخواست مردم آمریکا در این دوره بر اساس ایجاد تغییرات در کشور استوار گردیده است و اوباما نیز با این شعار به حکومت رسید. سه نکته وجود دارد که بر اساس آن ما اعتقاد داریم که رفتار آمریکا تغییر خواهد کرد.

اولین نکته این است که نمایندگان حزب دموکرات مدتهاست عقیده دارند که بایستی نگاه منطقی نسبت به ایران داشت. دومین نکته دیدگاه روسای فعلی هیئت حاکمه است که اعتقاد دارند بایستی سیاست ماجراجویانه دولت قبلی را تغییر داد. سومین نکته اینکه علائمی از اطرافیان اوباما دریافت می‌کنیم مبنی بر اینکه دولت جدید ضرورت همکاری و مشارکت با ایران را درک می‌کند.

سجادی در ادامه افزود: در حوادث گرجستان، بسیاری از سیاستمداران روسیه به نقش بسیار مهم و راهبردی کشور قوی و مستقلی چون ایران پی‌بردند آنها متوجه شدند که ایران نقش بسیار مهمی در برقراری امنیت در منطقه ایفاء می‌کند. بهرحال، ایران و روسیه در حال حاضر دوستان و دشمنان خود را بخوبی می‌شناسند. این امر باعث شد تا دو کشور بیش از هر زمانی به یکدیگر نزدیک شوند. البته چشم انداز روشنی برای گسترش مناسبات در کلیه زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی ومنطقه‌ای و بین‌المللی با توجه به دیدگاه‌های مشترک میان دو کشور برقرار است که برای فعال سازی کلیه زمینه‌ها مصمم هستیم.      

وی در ادامه درپاسخ به پرسشی در خصوص حملات اخیر اسرائیل به غزه گفت: ما اعتقاد داریم اعمالی که اسرائیلی‌ها در غزه انجام دادند، جنایت جنگی بود. این جنگ دو ارتش نبود. این جنگ ارتش تا دندان مسلح صهیونیستی علیه مردم بی دفاع فلسطین بود. بایستی تعداد بسیاری از هیئت‌های حقوقی و بین‌المللی و کارشناسان نظامی به غزه بروند تا بتوانند از سلاحهای نامتعارفی که اسرائیل از آنها استفاده کرد، سر در بیاورند.

وی افزود: موضع رسمی ما این است که ما از  تمامی مظلومین جهان حمایت می‌کردیم و حمایت می‌کنیم. قلبهای ما با مردم غزه و فلسطین است. ما کمک نظامی به حماس نمی‌کنیم. اگر می‌خواستیم، موشکهائی در اختیار داریم که می‌توانستند خسارت بزرگی به اسرائیل وارد کنند. ما اعتقاد داریم که قوی ترین سلاح فلسطین، اتحاد است.

کد خبر 74643

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز