مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۸۷ - ۰۸:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: «ماهواره بر سفیر2» موشک حامل ماهواره از کلاس سبک است که می‌تواند ماهواره‌ای سبک را در مدار LEO قرار دهد

کمترین ارتفاع مدار آن 250 کیلومتر و ارتفاع اوج آن در حدود 500 کیلومتر است. «ماهواره بر سفیر2» دو مرحله‌ای بوده و در هر مرحله از موتورهای جداگانه استفاده شده است.
   
بخش محموله نیز بر روی مرحله دوم نصب می‌شود، محموله متشکل از ماهواره، آداپتور و فیرینگ است.

فیرینگ پوشش محافظ دو تکه‌ای است که بر روی مرحله دوم نصب شده و ماهواره را در بر می‌گیرد و از آن در برابر شرایط نامساعد محیطی محافظت می‌کند، این پوشش به محض خروج از جو باز شده و جدا می‌شود. طول «ماهواره بر سفیر2»در حدود 22 متر، قطر آن 1 / 25 متر و وزن آن بیش از 26 تن است.

«ماهواره بر سفیر2» اولین حامل ماهواره ساخت ایران است و با پرتاب موفق آن، توانایی کشور در قراردادن محموله های سبک در مدار پایین زمین به اثبات می رسد.

ماموریت سفیر قراردادن ماهواره امید به وزن حدود27 کیلوگرم در مداری به ارتفاع حضیض 250 کیلومتر است.

سابقه فنی:

ارسال محموله به فضا معمولاً با موشک‌های غول پیکر انجام می‌شود و تنها مراکزی می‌توانند وارد این مقوله شوند که ساختار کارشناسی و فناوری لازم را دارا باشند.

نکته مهم این که در «ماهواره بر سفیر2» بیش از 10 هزار تنوع قطعه به کار رفته است.

سهم قطعات پیچیده صنعتی در آن قابل توجه است و تمام قطعات تولیدی آن در صنایع داخلی ساخته می‌شود.

صنایع تولید بخش‌های مختلف «ماهواره بر» :

الف: بخش طراحی و تحقیقات

برای تحقیقات، طراحی و تولید یک «ماهواره بر» بخش طراحی با توجه به انتظارات کارفرما طراحی کلان «ماهواره بر» را انجام می‌دهد و سپس مشخصات مورد نیاز خود را از   مجموعه‌های موتور و پیشرانه، سوخت، هدایت و کنترل، سازه و محفظه ماهواره معلوم    می‌کند.

پس از آن صنایع سیستم، به عنوان کارفرما برای سازنده اجزاء فوق عمل کرده پروژه‌های مختلفی برای هر یک از صنایع تعریف می‌کند.

ب: صنایع موتور

«ماهواره بر سفیر 2» دارای دو موتور مرحله یک و مرحله دو می‌باشد که هر دو در این صنایع ساخته می‌شود. موتور مرحله اول که موتور اصلی پرتاب می‌باشد قادر است محموله 26 تنی را تا ارتفاع 68 کیلومتر حمل نماید و پس از آن با جدایش مرحله اول مامویت موتور مرحله دوم شروع می‌شود که خود از دو موتور تشکیل شده است و علاوه بر ایجاد پیش رانش با تغییر زوایه امکان کنترل مرحله دوم سفیر را فراهم می‌نماید. در صنایع موتور فرآیندهای پیچیده‌ای در ساخت قطعات، محفظه موتور، انژکتورها و توربوپمپ‌ها وجود دارد که تماماً با توان داخلی انجام می‌شود.

ج: صنایع سازه

سازه‌های فضایی به خاطر نوع کابرد از ویژگی‌های خاص برخوردارند، و علاوه بر سبک بودن بایستی دارای تحمل خوب مکانیکی باشند تا در برابر فرکانس‌های لرزش و تنش‌ها و فشارهای درونی و بیرونی مقاومت نمایند.

لذا نیاز به تخصص بالای طراحی و فناوری قابل قبول تولید می‌باشد تا مواد مورد نظر انتخاب شده و اجزاء ساخته شوند و به روش‌های علمی و مهندسی اتصالات صورت گیرد‌.

د: صنایع سوخت

«ماهواره بر ها» در جهان از سوخت‌های خاص استفاده می‌نمایند که تامین آن‌ها به هیچ وجه از منابع خارجی میسر نمی‌باشد لذا در این صنایع تاسیسات صنعتی سوخت‌های مورد نیاز ایجاد شده که توانایی تامین نیازهای صنایع موتور و بخش‌های تحقیقاتی را دارا می‌باشد. مهندسین طراحی در این صنایع بدون نیاز به کمک خارجی کارخانجات لازم را طراحی و به بهره برداری رسانیده‌اند.

هـ: صنایع هدایت کنترل

در این صنایع ده‌ها مجموعه الکتریکی و الکترونیکی که در سامانه پرتاب ماهواره کاربرد دارند، طراحی و ساخته می‌شود. قطعات الکترونیک را بخش آماد تهیه می‌کند و قطعات تولیدی در بخش‌های صنعتی تولید می‌شوند بلوک‌های کامپیوتر پرواز، سیستم ناوبری، منابع تغذیه، باطری‌ها، عملگرها، فشارسنج‌ها، کابلاژ و کلیه تسترهای ذاتی بلوک ها، تستر «ماهواره بر» و تستر پرتاب در این صنایع طراحی و ساخته می‌شوند.

و: صنایع تجهیزات پرتاب

در این صنایع کلیه تجهیزات حمل و آماده سازی «ماهواره بر» و تجهیزات میدان تست و پرتاب «ماهواره بر» ساخته شده و نصب می‌گردند برج سرویس مستقر در میدان نیز در این صنایع طراحی و ساخته شده است. همچنین آماده سازی قبل از پرتاب و شارژ سوخت در این میدان انجام می‌شود.

ز: صنایع ساخت سنسور

در صنایع هوافضایی ساخت سنسورهای شتاب و سرعت از عوامل تعیین کننده و توانمندی در این زمینه گام مهمی در ساخت سیستم‌های ناوبری است.

کد خبر 74550

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز