رئیس اتحادیه لوازم خانگی تهران در واکنش به اخبار گرانی ۲۵ درصدی قیمت لوازم خانگی گفت: این اخبار صحت ندارد و فقط ۵ تا ۶ شرکت حدود ۵ تا ۱۵ درصد محصولات خود را گران کرده‌اند که دلیل آن هم افزایش قیمت مواد اولیه و نرخ دلار عنوان شده است.

لوازم خانگی

همشهری آنلاین- مرضیه ثمره‌حسینی: رئیس اتحادیه لوازم خانگی تهران در مورد وضعیت بازار لوازم خانگی در آستانه سال نو به همشهری آنلاین گفت: خوشبختانه در بازار هیچ کمبودی نداریم و انواع لوازم خانگی با قیمت‌های مختلف موجود است اما متاسفانه مردم پول ندارند کالا بخرند.

اکبر پازوکی ادامه داد: تقاضا در بازار لوازم خانگی نسبت به سال گذشته کمتر شده است و دلیل آن هم همانطور که اشاره شد این است که قدرت خرید مردم بالا نرفته و امسال مردم بیشتر یا کالای خود را تعمیر می‌کنند یا به صورت قسطی خرید می‌کنند.

لوازم خانگی چند درصد گران شد؟

گزارش‌ها حاکی از آن است که تورم تاثیر خود را در بازار لوازم خانگی هم گذاشته و برخی اخبار از افزایش ۲۵درصدی قیمت لوازم خانگی خبر داده و احتمال گرانی‌های بیشتر در سال آینده را هم مطرح کرده‌اند. رئیس اتحادیه لوازم خانگی تهران اما در این باره بیان کرد: این اخبار واقعا صحت ندارد چون افزایش ۲۵ درصدی در شرایطی که خریدار نیست اصلا معقول نیست و به مثابه خودزنی است و هیچ شرکتی این میزان افزایش را اِعمال نکرده است.

پازوکی در مورد میزان افزایش قیمت لوازم خانگی ادامه داد: افزایش قیمت‌ها که این اواخر اتفاق افتاده است در همه شرکت‌ها نبوده است و فقط ۵ تا ۶ شرکت حدود ۵ تا ۱۵ درصد محصولات خود را گران کرده‌اند که دلیل آن هم افزایش قیمت مواد اولیه و دلار عنوان شده است.

رئیس اتحادیه لوازم خانگی تهران در مورد اینکه آیا برای سال آینده احتمال افزایش قیمت وجود دارد هم گفت: در شرایط فعلی اصلا نمی‌توان در مورد فردا صحبت کرد چه برسد به سال آینده، برای همین از الان نمی‌شود در مورد سال آینده صحبت کرد.

ارزان‌ترین‌ها قیمت‌ها در بازار لوازم خانگی

رئیس اتحادیه لوازم خانگی تهران در مورد قیمت‌ها در بازار لوازم خانگی هم گفت: همانطور که اشاره شد، تنوع در بازار بسیار زیاد است و به موازات آن قیمت‌ها هم متفاوت و متغیر است؛ برای مثال، یخچال فریزر از ۸ میلیون تومان به بالا وجود دارد؛ قیمت لباسشویی تمام اتوماتیک هم از ۹ میلیون تومان شروع می‌شود؛ یخچال ساید بای ساید از ۳۵ میلیون تومان، ماشین ظرف‌شویی از ۱۶ میلیون تومان و برندهای تلویزیون هم داریم که ۳۲ اینچ آنها از ۵ میلیون تومان در بازار موجود است و مصرف‌کنندگان بنا به توان مالی و سلیقه خود می‌توانند انتخاب کرده و خرید کنند.

پازوکی در پاسخ به این سوال که از برندهای ایرانی چقدر استقبال می‌شود هم گفت: در ۴۴ سالی که از انقلاب می‌گذرد تا ۴۰ سال فقط چند کارخانه کالای داخلی تولید می‌کردند که کارخانه‌های ارج و آزمایش ورشکست شدند و پارس و فیلور ماندند و شرکت دیگری وجود نداشت همین هم باعث شد مردم در تمام این مدت کالای خارجی بخرند و استفاده کنند و تابلوی سر در اکثر مغازه‌ها بعد از انقلاب به تابلوهای خارجی تغییر کرد اما طی ۴ سال اخیر ورق برگشت و کارخانه‌های جدید داخلی به سرعت وارد عرصه شدند به طوری که امروز ۲۸۰ کارخانه تولید لوازم خانگی داریم که محصولات متنوع تولید می‌کنند و الان تمام تابلوهای لوازم خانگی، ایرانی است و دیگر تابلوی خارجی نمی‌بینید.

پازوکی ادامه داد: در بحث تنوع مثلا ما امروز یک شرکت تولید لوازم خانگی داریم که ۵۲ مدل لباسشویی تمام اتوماتیک با قیمت‌های مختلف تولید می‌کند و این تلاش و کوشش‌ تولیدکنندگان ایرانی باعث شد در طی ۴ سال سلیقه مردم تغییر کند به طوری که امروز می‌شود با اطمینان گفت مردم به لوازم خانگی ایرانی اعتماد دارند. البته قبل از سال ۹۶ شرکت‌های داخلی در خدمات پس از فروش ضعیف بودند اما امروز تولیدکننده ما اینقدر از تولیدات خود مطمئن است که به مصرف‌کننده می‌گوید کالای خریداری‌شده را به خانه ببرد و اگر نپسندید آن را برگرداند.

رئیس اتحادیه لوازم خانگی افزود: البته در اینجا موضوعی که باید به آن توجه شود، کالای قاچاق است که متاسفانه در فضای مجازی به راحتی عرضه می‌شود که مردم باید مراقب باشند تا ضرر نکنند.

پازوکی در مورد اینکه راه شناخت کالای قاچاق و تقلبی چیست هم گفت: این کار چندان سخت نیست و کافی است که از طریق سامانه جامع تجارت، کد شناسه‌ روی کالا را به سرشماره #۷۷۷۷*۴* پیامک کنند. راه دیگر هم از طریق سامانه جامع گارانتی است که هم از طریق گوشی هم کامپیوتر و هم لپ‌تاپ امکان استعلام تاریخ تولید، مدت گارانتی و شرکت تولیدکننده کالاها وجود دارد.

دلار چقدر در بازار لوازم خانگی تاثیر دارد؟

التهابات بازار ارز در ماه‌ها و به خصوص روزهای اخیر سبب شکل‌گیری انتظارات تورمی در بازارهای مختلف شده است. رئیس اتحادیه لوازم خانگی در مورد تاثیر نرخ ارز بر بازار لوازم خانگی بیان کرد: افزایش نرخ ارز ممکن است روی قیمت مواد اولیه تاثیر بگذارد چون به هر حال بخشی از مواد اولیه تولید وارداتی است.

پازوکی ادامه داد: در بازار لوازم خانگی تا پارسال ۷۰ درصد مواد اولیه ساخت یخچال و یخچال فریزر و لباسشویی و اجاق گاز مانند ورق و مس و رنگ و غیره در داخل کشور تولید می‌شد که امسال ۵ درصد به پتانسیل تولید داخل اضافه شده است اما همچنان ما ۳ تا ۴ قلم کالا را وارد می‌کنیم که ۲۵ درصد مواد اولیه را تشکیل می‌دهد.

رئیس اتحادیه لوازم خانگی افزود: این ۲۵ درصد اقلامی مانند موتور و پمپ آبریز و یخ‌ساز یخچال، پمپ ورودی و خروجی آب در لباسشویی است که ما آنها را تولید نمی‌کنیم و وارد می‌کنیم اما اگر دولت حمایت کند در تولید محصولات به مشکل نخواهیم خورد.

پازوکی بیان کرد: درواقع اگر دولت حمایت کند که واردات مواد اولیه مورد نیاز به صورت یکپارچه انجام شود و همه تولیدکنندگان خریدهای خود را از یک شرکت انجام دهند قیمت تمام‌شده هم پایین خواهد آمد و این موضوع سبب می‌شود ارزبری بیشتری هم نداشته باشیم.

رئیس اتحادیه لوازم خانگی ادامه داد: در این راستا ما در حال رایزنی با دولت هستیم تا شرایط به گونه‌ای فراهم شود که همه تولیدکنندگان برای تامین مواد اولیه مورد نیاز خود به صورت تجمیعی از یک شرکت خرید کنند.

کد خبر 745120
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
    2 0
    کلن هیچ افزایش قیمتی گویا صحت نداره...