یکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۹:۰۳
۰ نفر

ترجمه نیلوفر قدیری: رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه در اجلاس اخیر مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس، به‌شدت از اسرائیل به خاطر حمله به غزه انتقاد کرد

 و این انتقاد چنان پیش رفت که به درگیری لفظی خشمگینانه با شیمون پرز رئیس‌ این رژیم منجر شد. او در پایان این بحث تند با اعلام اینکه دیگر به داووس بازنمی‌گردد، صندلی خود را ترک کرد و از جلسه خارج شد. بعد از این جدال لفظی که محبوبیت زیادی در داخل و خارج کشور ترکیه برای اردوغان به‌دنبال داشت، نشریه نیوزویک با او گفت‌وگویی انجام داده که می‌خوانید.[اردوغان به پرز چه گفت؟]

  • شما به‌شدت با عملیات نظامی اخیر اسرائیل در غزه مخالفت کرده‌اید. بعضی می‌گویند دلیل این مخالفت آن است که ایهود اولمرت نخست‌وزیر اسرائیل چند روز قبل از این حمله به ترکیه آمد ولی درباره این عملیات چیزی نگفت. چرا روابط اسرائیل و ترکیه را به این تنگنا کشاندید؟

- اگر به این موضوع به‌عنوان مسئله‌ای در جهت محدود کردن روابط ترکیه و اسرائیل نگاه کنید اشتباه کرده‌اید. ما به درخواست سوریه وارد مرحله‌ همکاری غیرمستقیم با سوریه و اسرائیل شدیم تا مذاکره میان دو طرف برقرار شود. ما در این روند میانجی هستیم. این کار را در گذشته میان پاکستان و اسرائیل هم انجام دادیم.

  • می‌دانم که اسرائیل رابطه مخفیانه‌ای با پاکستان دارد اما این موضوع علنی شده‌است؟

- در دوران حکومت پرویز مشرف ما دو طرف را در استانبول گرد هم آوردیم. در آن مذاکرات دست کم روند همگرایی میان دو طرف آغاز شد. این کار به درخواست پاکستان و اسرائیل انجام شد و ما آن را اجابت کردیم. این نشست‌ها دو روز به‌صورت مخفیانه برگزار شد.

  • آیا تلاش می‌کنید تا روند مذاکرات را به‌صورتی مستقیم میان اسرائیل و سوریه برقرار کنید؟ آیا اسد با این موضوع موافق است؟

- هدف ما این است که این مذاکرات را برقرار کنیم. بشار اسد از همان ابتدا رویکرد مثبتی به این مذاکرات داشت. در آن شب ما به توافقنامه میان دو طرف خیلی نزدیک شدیم. قرار شد مذاکرات تا آخر هفته ادامه یابد تا نتیجه مثبت به دست آید. مذاکرات آن شب که دو سال پیش بود، 5 تا 6 ساعت ادامه یافت.

آن شب در آنکارا وقتی با اولمرت صحبت می‌کردم، در ارتباط با مذاکرات اسرائیل و فلسطینیان گفتم که درست نیست حماس از این مذاکرات به دور باشد. آنها در انتخابات فلسطین پیروز شدند. اما اولمرت گفت که نمی‌تواند این کار را بکند. من حتی به اولمرت گفتم می‌توانم در آزاد کردن گلعاد شالیت سرباز اسرائیلی کمک کنم.

  • برای آزاد کردن او آیا از اسرائیل خواسته‌اید کاری برای حماس بکند؟

- به اولمرت گفتم اگر شما می‌خواهید من در این زمینه میانجیگری کنم باید بعد از آزادی، رئیس پارلمان حماس و اعضای آن که اکنون در زندان اسرائیل هستند آزاد شوند.

  • چرا با حماس که دوست کشوری مانند ایران است و رهبرش در دمشق زندگی می‌کند چنین رابطه‌ نزدیکی دارید؟

- موضوع را عوض نکنید. اولا چنین نیست که شما می‌گویید. حماس به‌عنوان یک حزب سیاسی وارد انتخابات شد و به پیروزی رسید. اما دنیا به اراده سیاسی مردم فلسطین احترام نگذاشت.

از یک سو ما از دمکراسی حمایت می‌کنیم و برای حفظ آن در خاورمیانه تلاش می‌کنیم. اما از سوی دیگر به نتیجه یک انتخابات آزاد و دمکراتیک احترام نمی‌گذاریم. فلسطین امروز یک زندان بدون سقف است.

وقتی رئیس پارلمان و اعضای آن و وزرای دولتی را زندانی می‌کنید چطور انتظار دارید که آنها مطیع و بی‌صدا بمانند؟

  • اکنون نقشی برای ترکیه در وضعیت فعلی خاورمیانه می‌بینید؟ حرف‌هایی زده می‌شد درباره اینکه نیروهای ترکیه بخشی از نیروی حافظ صلح در غزه باشند.

- این موضوع اصلا مطرح نبوده. نیروهای ترکیه فقط می‌توانند نقش ناظر را داشته‌باشند. اعزام نیروی امنیتی خطای بزرگی برای ماست.

  • آیا رابطه شما با اسرائیل تمام شده‌؟

- ما روابط جدی با هم داریم. اما دولت کنونی اسرائیل باید خود را مورد بازنگری قرار دهد. آنها نباید از این موضوع برای انتخابات آینده اسرائیل به نفع خود استفاده کنند.

  • آیا از باراک اوباما انتظار دارید نقش متعادل‌تری میان اسرائیل و فلسطینی‌ها ایفا کند؟

- در حال حاضر که هیچ عدالتی وجود ندارد. از حالا به بعد ما منتظر اجرای عدالت هستیم.

 

کد خبر 74438

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز