گروه سیاسی: روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز از احتمال انتصاب نماینده ویژه‌ای در وزارت امور خارجه ایالات متحده برای مذاکره با ایران خبر داد.

ادعای روزنامه آمریکایی درباره تمایل دولت آمریکا به مذاکره با ایران در حالی صورت می‌گیرد که 2‌روز پیش نیز روزنامه آمریکایی واشنگتن‌تایمز به نقل از منابع آگاه مدعی شده بود جان پری، معاون سابق وزیر دفاع آمریکا با برخی مقامات ایرانی درباره برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران دیدار کرده است.

بنابر ادعای واشنگتن‌تایمز، طرفین در این دیدار صرفا گفت‌وگو و بحث کرده‌اند و مذاکره‌ای در کار نبوده، بلکه صرفا برای روشن‌شدن دیدگاه‌های طرفین بوده است.

شناخت نیت آمریکا

ادعای رسانه‌های آمریکایی مبنی بر تماس‌هایی بین نماینده‌های اوباما و دولت ایران در چندماه گذشته در حالی است که مقامات دولت تاکنون بارها این گفت‌وگوها را رد کرده‌اند.

در همین ارتباط، منوچهر متکی، وزیر امور خارجه در گفت‌وگویی با سی‌ان‌ان، در پاسخ به سؤال خبرنگار این شبکه که از وی پرسید آیا ایران آمادگی آن را دارد تا از دستی که به سویش دراز شده است بهره جسته و این دست را بگیرد، گفت: رئیس‌جمهوری آمریکا نیازمند زمان است تا برای رسیدن به آرمان‌ها و نگاهش به آنها، واقعیت‌ها را بیان دارد.

متکی در پاسخ به سؤال خبرنگار سی‌ان‌ان که پرسید اگر آمریکا در این مورد وارد عمل شود آیا ایران از این آمادگی برخوردار است؟ افزود: ایران در مورد بررسی مواضع جدید و مهم‌تر از آن بررسی رویکردها و عملکردهای جدید، آمادگی کامل دارد.

منوچهر متکی همچنین در گفت‌وگو با شبکه‌ تلویزیونی دولتی ژاپن (NHK) از تاکید باراک اوباما، بر گفت‌وگو استقبال کرد، اما اظهار داشت که دولت ایران به جزئیات بیشتری درباره نیات آمریکا نیازمند است.  وی بیان کرد: ما در حال بررسی این مسئله هستیم که سیاست‌های عملی آمریکا در قبال مثلا افغانستان چگونه است. آنها قصد دارند چه اقدامی‌انجام دهند؟ آیا رویکردشان رویکردی مبتنی بر نیروی نظامی‌خواهد بود؟

دریوزگی برای حل مشکلات

پرویز داوودی، معاون اول رئیس‌جمهوری هم دیروز در حاشیه برپایی کنگره نوآوری‌ها و دستاوردهای۳۰‌ساله علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران در سالن همایش‌های بین‌المللی رازی گفت: آمریکا برای حل مشکلات خود از ایران دریوزگی می‌کند.

غلامحسین محسنی اژه‌ای، وزیر اطلاعات نیز 2 روز پیش درخصوص صحت انجام مذاکراتی از سوی ایران با آمریکا، گفته بود: معنای مذاکره کاملا مشخص و جدای از طرح برخی مباحث است. بنابراین تاکنون مذاکره‌ای با آمریکا رخ نداده است.

یکی از پیشنهادهایی که این روزها برخی محافل آمریکا برای آغاز نزدیکی واشنگتن به تهران به دولت اوباما ارائه می‌کنند، این است که همکاری 2‌کشور در حل بحران‌هایی مانند افغانستان بار دیگر آغاز شود.

خبرگزاری رویترز  در گزارشی نوشت: همزمان با تبدیل افغانستان به موضوعی محوری در سیاست خارجی آمریکا، دولت اوباما برای شکست طالبان و برقراری صلح در افغانستان، به همکاری با ایران نیاز دارد.

کد خبر 74431

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز