یکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۴:۲۵
۰ نفر

گروه سلامت - مریم غفاری: به‌دلیل نبود نظام جامع و هماهنگ توریسم درمانی درکشور و با توجه به اینکه بیمارستان‌ها در حال حاضر موظف نیستند تعداد بیماران خود را به وزارت بهداشت گزارش کنند، آمار دقیقی از بیماران خارجی که در ایران درمان می‌شوند، وجود ندارد.

به گزارش همشهری، وزیر بهداشت و درمان کشورمان روز گذشته در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد: سالانه 30‌هزار بیمار خارجی در ایران درمان می‌شوند.

وی خدمات بهداشتی و درمانی ایران را  دارای استاندارد بالایی دانست و گفت: بسیاری از بیماران کشورهای خارجی به‌خصوص کشورهای مجاور به‌علت کیفیت خدمات درمانی در ایران، برای درمان به کشور ما سفر می‌کنند، علاوه بر آن کشور ما یک کشور شرقی هم هست و همین امر باعث استقبال و حضور بسیاری از بیماران برای درمان در ایران می‌شود؛ به همین علت سالانه حدود 30 هزار بیمار خارجی برای درمان به ایران می‌آیند و بعد از درمان به کشورشان باز می‌گردند.

کامران باقری لنکرانی اضافه کرد: بیشترین مراجعه‌کنندگان برای دریافت خدمات در بخش‌های جراحی قلب، چشم پزشکی و درمان نازایی هستند.  این درحالی است که، رئیس انجمن بیهوشی و مراقبت‌های ویژه ایران، بحث توریسم درمانی را در کشور ناموفق اعلام کرد و گفت: این امر ناشی از نبود برنامه ریزی دقیق در این زمینه است.

دکتر محمدمهدی قیامت در گفت‌وگو با مهر بیان داشت: متأسفانه مقوله توریسم درمانی مثل سایر موضوعات دیگر در حوزه سلامت کشور، دچار عدم‌برنامه ریزی و نظارت جدی از سوی مسئولان مربوطه است.

وی افزود: متأسفانه وقتی صحبت از توسعه توریسم درمانی می‌شود همه مدعی می‌شوند در صورتی که استانداردها در این بحث مطلوب نیست.

دکتر قیامت ادامه داد: وزارت بهداشت می‌تواند برای توسعه توریسم درمانی با انتخاب مراکز خاصی، بیماران خارجی را به سمت آنها هدایت کند تا از بابت رضایتمندی از نحوه درمان بیماری هیچ مشکلی پیش نیاید.

وی تصریح کرد: قطعا اگر نظارت جدی و برنامه ریزی دقیقی در این زمینه داشته باشیم می‌توان به کسب درآمد و ارزآوری برای کشور امیدوار بود.

قیامت عنوان کرد: در حال حاضر آن تعداد از بیماران که از کشورهای همسایه وارد ایران می‌شوند در سطحی نیستند که بتوانند خواسته‌های ما را تامین کنند. در حالی که به لحاظ داشتن تجهیزات پزشکی و متخصصان مجرب، از شرایط ایده‌آلی نسبت به برخی کشورها برخورداریم.

به گزارش همشهری، از آنجا که صادرات خدمات پزشکی یک اصل شناخته شده برای تقویت ساختار بهداشت و درمان کشورهاست، دولت باید براساس برنامه ریزی‌های خود تا پایان برنامه چهارم توسعه 30 درصد از نیازهای درمانی و بهداشتی کشور را از طریق صدور کالا، خدمات پزشکی و توریسم درمانی فراهم کند.

براساس آمار بهداشت جهانی، سالانه حدود 50 میلیارد دلار، صرف درمان بیماران منطقه در کشورهای اروپایی و آمریکایی می‌شود که جذب درصدی از این مبلغ می‌تواند تاثیر چشمگیری در اقتصاد گردشگری کشورهای آسیایی داشته باشد.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای توسعه توریسم درمانی برنامه‌هایی در نظر دارد که هنوز در مرحله تصویب در ساختار داخلی وزارتخانه و رایزنی با دستگاه‌های دیگر است؛ تهیه طرح جامع توریسم درمانی کشور یکی از این برنامه‌هاست که هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است.

بخشی از مقررات این طرح در معاونت سلامت وزارت بهداشت قابل تصویب است و بخشی دیگر که مستلزم تکالیف قانونی است باید به تصویب هیات دولت برسد. پاره‌ای از آنها نیز مستلزم تفاهم دستگاه‌های دست‌اندرکار در این امر است. تلاش برای جذب بیمار، فراهم شدن مقدمات ورود بیمار به ایران، نظارت بر مراکز درمانی و جمع آوری آمار بیماران ازجمله جزئیات این طرح وزارت بهداشت است.

درصورت نهایی شدن طرح، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی که بیماران خارجی را درمان می‌کنند موظف می‌شوند که مشخصات بیمار را به وزارت بهداشت اعلام کنند. براساس این طرح بیمارستان‌ها و مؤسسات درمانی فعال در این امر، باید در زمره بیمارستان‌های درجه یک باشند و مجموعه‌ای از سرویس‌های مناسب درمانی را نیز ارائه دهند.

پس از اجرای این طرح، مجموعه‌ای از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی که دارای شرایط پذیرش بیمار خارجی باشند به بیماران خارجی معرفی می‌شوند.

به گفته مسئولان، آمار دقیقی از بیماران خارجی که در ایران درمان می‌شوند، وجود ندارد، ولی معمولا سالانه 30هزار گردشگر از اتباع حاشیه خلیج فارس و عراق، به قصد درمان به شهرهای مختلف ایران سفر می‌کنند.

درمان بیماری‌هایی نظیر ناباروری، جراحی پلاستیک و زیبایی و همچنین کاشت دندان و جراحی لثه، مهم‌ترین جاذبه‌های درمانی ایران برای خارجی‌هاست و اکثر مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی ایران از کشورهای منطقه هستند.

وجود چند سازمان تصمیم‌گیر درباره توریسم درمانی، ضرورت ایجاد یک ساختار و نظام جامع برای توریسم درمانی را ضروری می‌کند. هر یک از دستگاه‌های دست‌اندرکار در این موضوع دیدگاه‌ها و مطالباتی دارند که نبود یک نظام جامع برخی از این دیدگاه‌ها را دچار تعارض می‌کند.

یکی دیگر از تسهیلات مورد نیاز برای افرادی که برای درمان به کشور سفر می‌کنند، داشتن روادید درمان است تا بتوانند بدون طی تشریفات وارد کشور شوند. از سوی دیگر وضع قوانین مشخص، نظارت دستگاه‌های مسئول بر امر توریسم درمانی کشور و پاسخگویی دستگاه‌های رسمی این موضوع را تسهیل می‌کند.

با وجود این قوانین مشخص، بیمارستان‌ها موظف به ارائه آمار بیماران خارجی خود می‌شوند و وجود این آمار برنامه ریزی را برای دستگاه‌های مسئول امکان‌پذیر می‌کند.

ایجاد تسهیلاتی که بیماران بتوانند دوران نقاهت خود را به گردش در ایران بپردازند نیز ازجمله مواردی است که نیاز به هماهنگی دستگاه‌های مسئول و ساخت مکان‌ها و مجتمع‌های خاص دارد.

کد خبر 74409

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز