فرانک عطیف: اینترنت به جز پیام رسانی و آگاه کردن افراد از فاجعه غزه، صحنه نبرد طرفداران هر دو طرف نیز بوده است.

در طی این مدت، فعالان سراغ وب‌سایت‌ها و کامپیوترها رفته‌اند و تلاش کردند تا به نوعی نگاه و حسشان را بروز دهند.

سایت‌های نظامی آمریکا، ناتو و یک بانک رژیم صهیونیستی از جمله پایگاه‌های اینترنتی بودند که هدف قرار گرفتند.

در دنیای فناوری، هک کردن مانع‌های امنیتی، به دلیل سیاسی یا ایدئولوژی تحت عنوان «هکتیویزم» (hactivism) طبقه‌بندی شده است؛ شاید بشود گفت فعالیت هکی. با رشد اینترنت تعداد حمله‌های این چنینی هم افزایش پیدا می‌کند.

در طی این مدت در سایت‌های اجتماعی و دوست‌یابی، گروه‌های طرفدار فلسطین و دفاع از غزه ، هدف قرار گرفتند، به عنوان مثال کسی برای پیوستن به یکی از این گروه‌ها کلیک می‌کند و بعد... بله، می‌بیند که دیگر اختیار بخش مربوط به خودش را ندارد و با تصویر پرچم رژیم اشغالگر و تصویرهای حمایتی از این رژیم روبه‌رو می‌شود.

یکی از نمونه‌ کارهای طرفداران غزه، عوض کردن صفحه سایت‌های طرفداران رژیم صهیونیستی با صفحه‌های سفید به نشانه صلح‌طلبی و تصویر فلسطینی‌ها بود.

فناوری همیشه در همه حوزه‌ها به کار می‌آید، گاهی نماد واقعی و بیرونی دارد، مثل انواع سلاح‌های مرگبار، گاه مرگ و میری که به همراه دارد مجازی است.

موتورهای ریزه‌میزه برای ربات‌ها

باز هم قرار است ربات‌های کوچک به کمک جراحی و پزشکی بیایند. بنابه گفته پژوهشگران موتوری کوچک حدود نصفِ‌نصف موی انسان ساخته شده است.

از این موتور می‌توان برای حرکت ربات‌های کوچک در داخل بدن استفاده کرد. در برخی از جراحی‌ها، اندازه یا انعطاف ابزار بسیار مهم است؛ مثلاً برای کار در شبکه رگ‌های مغزی.
 پیش از این پژوهشگران درباره ساخت ربات‌های مینیاتوری کارکرده بودند، اما تأمین انرژی برای حرکت بخش مشکل کار بود.

تصویری از ربات مینیاتوری در بدن

موتورهای الکتریکی که تا به حال ساخته شده‌اند، با کوچک شدن اندازه‌شان کارایی لازم را نخواهند داشت و نمی‌توانند مقاومت کنند و ربات مینیاتوری را در داخل بدن این طرف و آن طرف ببرند. به همین خاطر، ساخت موتور ریزه‌میزه گامی بلند در توسعه فناوری میکرو یا همان ریزه‌میزه است.

به تایید کارشناسان، اگر سراغ بروشورهای الکترونیکی بروید، انواع حسگر، صفحه نمایش، تراشه حافظه و... را می‌بینید که آخر فناوری و کوچک‌سازی‌اند، اما اگر دنبال موتورهای مینیاتوری بگردید، تغییر و پیشرفت چندانی به چشمتان نخواهد خورد.

برای حرکت واقعی و درست و حسابی در بدن، موتورهای کوچک باید بتوانند بچرخند. این خاصیت در مقابله با برخی  باکتری‌ها مهم است، چون باید در حمله به آنها منطقه مشخصی را هدف قرار داد و نابود کرد.

این پژوهش جدید با کوچک‌سازی بیشتر و تبدیل حرکت خطی موتور به حرکت چرخشی، پیشرفتی قابل توجه در دنیای جراحی رباتی و اصلاً خود جراحی ایجاد کرده است.

کد خبر 74334

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز