چهارشنبه ۹ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۴:۴۲
۰ نفر

مریم غفاری : رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور در یک نشست مطبوعاتی در جمع خبرنگاران اعلام کرد:

«تخلفات پزشکی نسبت به سال گذشته 23‌درصد افزایش داشته است.»

بدون تردید تا هنگامی که رابطه بین پزشک و بیمار براساس پول تعریف شود، نباید امیدوار به کاهش خطاها و قصورهای پزشکی باشیم. هرچه رابطه پولی بین پزشک و بیمار بیشتر شود به همان نسبت روند کار بیشتر سمت و سوی تجاری به‌خود می‌گیرد و اخلاق پزشکی در این میان محو خواهد شد.

اخلاق پزشکی یک مفهوم ذهنی نیست و رعایت و عمل به آن را مردم و به ویژه بیماران باید در روند درمان خود احساس کنند و در واقع این موضوع باید در امر طبابت جدی گرفته شود. هر خطایی که در پزشکی صورت می‌گیرد، جبران ناپذیر است، چرا که خطاهای پزشکی با عامل انسانی سروکار دارد. وقتی وجدان کاری، تبحر و دقت بالا در عمل به کار گرفته شود، میزان خطاها به همان میزان کاهش می‌یابد.

همچنین باید قبول کنیم که تبعات منفی افزایش بی‌رویه تعداد پزشکان به‌مراتب بیشتر از هنگامی خواهد بود که پزشک کمتری داشته باشیم. وقتی تعداد پزشکان به شکل بی‌رویه‌ای افزایش می‌یابد و راه امرار معاش آنان هم از طریق روابط پولی با بیمار شکل می‌گیرد نباید انتظار داشته باشیم که موارد قصور و خطا کاهش یابد. نگاه تجاری به امر طبابت، مشکلات درمانی را افزایش می‌دهد.

آیا نباید توجه به معنویت و نجات جان انسان، اولویت نخست پزشکان باشد؟ در برخی از کشورهای پیشرفته با توجه به نظارتی که بر کار پزشکان می‌شود، تعداد بیمارانی را که یک پزشک در طول ماه باید طبابت کند، مشخص است.

حال چگونه پزشکی که در کمترین زمان ممکن، بیماران را ویزیت می‌کند و به ثانیه و دقیقه از آنها پول می‌گیرد، می‌تواند اخلاق پزشکی را رعایت کند؟ آیا باید همیشه سیستم‌های نظارتی وجود داشته باشد و کار پزشکان را کنترل کنند یا روحیه معنوی و اخلاقی را باید تقویت کرد؟

با توجه به گرفتن زیرمیزی‌های میلیونی از بیماران و افزایش سرسام آور تعرفه‌های پزشکی براساس محاسبات سازمان نظام پزشکی، باید قصور و خطاهای پزشکان در نتیجه نظارت‌های جدی و پیگیری‌های سازمان نظام پزشکی کم شود.

اما آمارها وضعیت دیگری را نشان می‌دهند. به گفته رئیس سازمان پزشکی قانونی در سال گذشته 12‌هزار و 845 پرونده در کمیسیون تخصصی تخلفات پزشکی بررسی شد که نسبت به سال 85 رشد 23‌درصدی داشت.

اعلام پرشکایت‌ترین و پرتخلف‌ترین گروه‌های پزشکی نیز از جمله مسائلی است که همواره با حواشی بسیاری همراه بوده است. مسئولان نظام پزشکی اذعان دارند که بیشترین گروه از جامعه پزشکی که از آنان شکایت می‌شود، پزشکان عمومی هستند، علت آن هم این نیست که پزشکان عمومی بیشتر تخلف می‌کنند و علت آن این است که 75 هزار نفر از جامعه پزشکی را این گروه تشکیل می‌دهند و بزرگ‌ترین گروه جامعه پزشکی هستند و هر گروه تخصصی پزشکان ممکن است بین 2‌هزار تا 5‌هزار نفر باشند.

رده دوم شکایت‌ها مربوط به متخصصان زنان و زایمان است، علت آن هم این است که این گروه هم به سلامت زنان و هم زایمان نوزادان مربوط هستند و بیش از نیمی از جمعیت کشور را نیز زنان تشکیل می‌دهند.

سومین گروه دندانپزشکان عمومی و متخصص هستند که حدود 20‌هزار نفر جمعیت دارند و بالاخره گروه چهارم متخصصان ارتوپدی هستند که به خاطر میزان بالای تصادفات رانندگی و حوادث در کشور مراجعان زیادی دارند. گروه پنجم نیز متخصصان مغز و اعصاب هستند.

کد خبر 74162

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز