سه‌شنبه ۸ بهمن ۱۳۸۷ - ۲۰:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر مسکن و شهرسازی طی یک نشست خبری به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد

مهندس سعیدی کیا دراین نشست خبری که در محل سالن کنفرانس وزارت مسکن و شهرسازی  برگزار شد، در ابتدا با ارائه اطلاعات مربوط به طرح جامع شهری، تصویب طرح جامع شهرهای زیر صدهزار نفر در استان‌ها با تدبیر شورایعالی شهرسازی و معماری را گام مهمی در راستای ساماندهی شهرهای کشور دانست و اعلام کرد: برای نخستین بار تهران از طرح جامع کاملی برخوردار شده است.

ایشان افزود: نهاد مشترکی بین وزارت مسکن و شهرسازی و شهرداری تشکیل شده است که نظارت، تهیه و اجرای طرح‌های تفصیلی را بر عهده دارد.

آقای سعیدی کیا همچنین با بیان این مطلب که تصویب طرح جامع شهرها در استان‌ها صورت می‌گیرد ولی ابلاغ آن به عهده دولت است، از تشکیل نهاد مشترک یاد شده در شهرهای مشهد و اهواز نیز خبر داد.

مهندس سعیدی کیا سپس در خصوص مسائل مربوط به مسکن اظهار داشت: در سال گذشته 830 هزار پروانه شهری صادر شد که این امر تاکنون در تاریخ کشور بیشترین رقم محسوب می‌شود.

ایشان اضافه کرد: سالانه 200 هزار واحد مسکونی روستایی توسط دولت واز طریق بنیاد مسکن در اختیار مردم گذاشته می‌شود. در شهرها نیز علاوه بر آن چه خود مردم         می‌سازند، دولت حل مساله‌ مسکن کم در آمدها را از چند طریق برنامه ریزی کرده است که این راهکارها عبارتند از: طرح مسکن مهر، طرح مسکن اجاره‌ 5 ساله، تسهیلات برای بافت‌های فرسوده و تشویق به استفاده از فناوری‌های نوین.  

سعیدی کیا درادامه درخصوص مسکن مهراعلام کرد: تقریبا 3 میلیون و 900 هزار نفر در این طرح ثبت نام کرده‌اند که البته این رقم در هنگام پالایش به زیر 2 میلیون نفر می‌رسد و گمان می‌کنم در نهایت حدود یک میلیون و 700 هزار واحد مسکونی تحویل داده خواهد شد.

وی تاکید کرد: دولت قیمت زمین را دراین طرح حذف کرده است و به صورت اجاره‌ای واگذار می‌کند. تامین وام نیز بر عهده دولت است.

وی ضمن اشاره به همت بزرگ مردم درراستای اجرای طرح مسکن مهر، اذعان داشت:

تا کنون مردم هزینه آماده سازی 740 هزار واحد را خود پرداخته‌اند که این امرنشانگر اعتماد آن‌ها به این طرح است. مهندی سعیدی کیا تاکید کرد: خوشبختانه مردم می‌دانند که ساده‌ترین راه برای دستیابی به مسکن، پیشقدم شدن خودشان است.

وزیر مسکن و شهرسازی در ادامه بیان کرد: آماده سازی 340 هزار واحد انجام شده است، 149 هزار واحد مسکونی پروانه ی ساخت گرفته‌اند و 35 هزار واحد نیز پی سازی کرده اند. ایشان تصریح کرد:  تمام این موارد با پول خود مردم محقق شده است.

وزیر مسکن و شهرسازی در ادامه عنوان کرد: یک خط اعتباری به ارزش 2400میلیارد تومان در اختیارپنج بانک عامل ( بانک های ملی، مسکن، صادرات، تجارت و ملت) قرار گرفته است که از این مبلغ یک سوم آن به بانک ها واریز شده است.

مهندس سعید‌‌ی کیا سهم عزم ملی را در پیشبرد این طرح بسیار برجسته دانست و تاکید کرد: سه وزارتخانه‌ی مسکن و شهرسازی، تعاون و کشور با همکاری استان‌های سراسر کشور برای تحقق طرح ملی مسکن مهر همکاری می‌کنند.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود دررابطه با فناوری‌های نوین ساختمانی اظهار داشت: تا کنون 42 فناوری جدید موردتایید قرار گرفته و علاوه بر این 114 شرکت مجهز به این  فناوری‌هانیز مجوز فعالیت در یافت کرده‌اند.

مهندس سعید‌ی کیا  سپس به پروژه‌های قابل افتتاح این وزارت مسکن و شهرسازی  در ماه جاری و در ایام دهه فجر اشاره نمود و گفت: 39 پروژه (شامل 5856 واحد مسکونی، بیمارستانی، کتابخانه، مرکز بهداشتی درمانی و ساختمان اداری ) توسط این وزار تخانه در سراسر کشور افتتاح می‌شود که در این میان می‌توان بهره برداری از 5762 واحد مسکونی استیجاری و مشارکتی دراستان‌های آذربایجان غربی،اردبیل،اصفهان،ایلام، بوشهر، تهران ، چهار محال و بختیاری وخراسان جنوبی و رضوی را ذکر کرد.

وزیر مسکن و شهرسازی در بخش دوم این برنامه که به پرسش و پاسخ اختصاص داشت، ابتدا در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری مهر در خصوص آمار تحویل مسکن مهر به متقاضیان و نیز سیاست‌های وزارت مسکن و شهرسازی در بودجه ی سال 88 اظهار داشت:

نکته‌ای در این مورد وجود دارد که باید به آن توجه داشت و آن تغییر سیاست‌های دولت نسبت به گذشته است. پیش از این دولت خود را موظف می‌دانست سالانه10 هزار واحد مسکونی بسازد و به مردم تحویل دهد اما از مقطعی دیگر دولت مستقیما کاری با ساخت و سازندارد بلکه ترتیبی فراهم می‌کند تا واحد های مسکونی ساخته شوند و این کار را با  تهیه‌ی زمین ،تخصیص وام و حمایت از تشکیل تعاونی‌ها انجام می‌دهد.

ایشان تاکید کرد: طبیعی است که هیچ دولتی چنین حجم انبوهی را خود نتواند به تنهایی انجام دهد.

وی سپس در جواب به خبرنگار دنیای اقتصاد که در پرسش خود به انتقاد‌های اخیر وزیرمسکن و شهرسازی دولت آقای خاتمی اشاره کرده بود، ضمن رد تمام این انتقادات آن‌ها را بی‌پایه و غیر مستند خواند واظهار داشت: باید نگاه کارشناسی و منصفانه معطوف به این قضیه داشت.

وی درهمین رابطه افزود: کامل ترین قانون در بخش مسکن، همین قانون کنونی است که در حال اجراست و شما اگر قانون مشابه‌ای به این قوت سراغ دارید، نشان دهید.

ایشان قضاوت نهایی در این زمینه را به کارشناسان واگذار کرد و گفت: آگاهان امر مسکن باید بگویند کدام برنامه کامل‌تر بوده: برنامه دولت نهم یا برنامه‌های دولت‌های پیشین؟  

مهندس سعید‌ی کیا با دفاع  قاطع از طرح مسکن مهر، هدف اساسی این طرح را صاحب سرپناه کردن مردم عنوان کرد و تذکر داد: ما زمین را به خود فرد نمی‌دهیم که قصد فروش آن را کند، بلکه اراضی را در اختیار تشکل‌ها و تعاونی‌ها قرار می‌دهیم.

ایشان در ادامه افزود: به طور کلی سیاست کاملی از سوی دولت فعلی برای صاحب سرپناه کردن مردم طراحی شده است که این سیاست با تمام اجزای آن در حال پیاده شدن است.

مهندس سعیدی کیا در رد انتقادات  مطرح شده نسبت به مسکن مهر، از سوی وزیر مسکن و شهرسازی سابق، به تمام خبرنگاران پیشنهاد کرد که با حضور در استان‌های مختلف و مشاهده  پیشرفت کار، از نزدیک به مقایسهسیاست‌های دولت کنونی و دولت پیشین بپردازند.

کد خبر 74095

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز