دوشنبه ۷ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۸:۵۴
۰ نفر

گروه بین‌الملل: اوو مورالس، رئیس‌جمهوری بولیوی با اعلام پیروزی در همه‌پرسی قانون اساسی جدید این کشور یک گام دیگر در رسیدن به هدف‌هایش در این کشور برداشت

نتایج اولیه این همه‌پرسی نشان داد که بیش از 60درصد مردم در این رای‌گیری با اصلاحات قانون اساسی مورالس موافقت کرده‌اند تا قدرت سیاسی بیشتری در اختیار اکثریت بومی این کشور قرار گیرد.

رئیس‌جمهوری بولیوی، دیروز در جشن این پیروزی در لاپاز، پایتخت این کشور، اعلام کرد: حالا بولیوی دوباره بنیانگذاری می‌شود و با این پیروزی استعمار داخلی و خارجی به پایان خواهد رسید.

همه‌پرسی عمومی در بولیوی درباره قانون اساسی جدید این کشور روز یکشنبه با آرامش   برگزار شد و حدود 3میلیون و 900هزار نفر از واجدین شرایط در این انتخابات شرکت کردند. از جمله تغییراتی که در قانون اساسی جدید بولیوی منظور شده است تقویت کنترل دولت مرکزی بر منابع طبیعی این کشور است.

همچنین براساس این اصلاحات محدودیت ریاست‌جمهوری یک دوره‌ای برداشته می‌شود و مورالس با پیروزی در انتخابات امسال می‌تواند تا سال2014 در قدرت باقی بماند.
به گزارش الجزیره، رئیس‌جمهوری چپگرای بولیوی در جشن پیروزی خود تاکید کرد: از این زمان دیگر کشور استعماری از بین می‌رود و دوران جدیدی در کشور شروع شده است که بومیان محور آن خواهند بود.

اصلاحات قانون اساسی بولیوی به 36گروه و اجتماع بومی این کشور اجازه می‌دهد تا از حق زمین، زبان و شرکت در مجامع استفاده کنند و براساس آن اصلاحات ارضی با محدود کردن زمینداری اجرا می‌شود.

اصلاحات قانون اساسی به بومیان در اداره زمین‌هایی که به‌طور سنتی مالک آن بوده اند، خودمختاری می‌دهد و همچنین آنها را برای دریافت سهم درآمد حاصل از فروش منابع طبیعی این کشور در اولویت قرار می‌دهد. این در حالی است که بسیاری از منابع طبیعی بولیوی در مناطقی قرار دارد که توسط گروه‌های مخالف دولت مورالس اداره می‌شود.

مناطق غربی بولیوی که اکثریت آن را بومیان تشکیل می‌دهند به‌شدت طرفدار او و مورالس هستند. این در حالی است که مخالفان او در استان‌های شرقی که ذخائر گازی غنی دارد متمرکز هستند.

مخالفان رئیس‌جمهوری می‌گویند قانون اساسی جدید باعث دسته بندی شهروندان بولیوی به 2گروه بومی قدرتمند و غیربومی بی‌قدرت می‌شود. به همین خاطر آمارها نشان می‌دهد که میزان حمایت مردم این مناطق به‌ویژه در استان‌های سانتاکروز، تاریجا، بنی و پاندو از اصلاحات قانون اساسی بسیار کم بوده است.

استان‌های شرقی بولیوی خواستار خودمختاری و نفوذ بیشتر روی منابع طبیعی این منطقه به‌ویژه نفت و گاز هستند.

از زمانی که این کشور جمهوری شد، 16قانون اساسی و 2اصلاحیه در آن تصویب شده که بدون رای مردم به تصویب رسیده بود و این نخستین‌بار است که مردم بولیوی در تصویب قانون اساسی این کشور دخالت مستقیم دارند.

نتایج نهایی این همه پرسی قرار است طی 3روز آینده اعلام شود. مورالس بعد از 3سال فعالیت به‌عنوان نخستین رئیس‌جمهوری سرخ پوست بولیوی، طرح اصلاحات قانون اساسی را ارائه کرد و اعتقاد دارد این مسئله موجب فراهم شدن فرصت‌ها و مسئولیت‌های برابر برای همه مردم بولیوی خواهد شد.

به این ترتیب با رای مثبت مردم به این همه پرسی، قدرت اجرایی رئیس‌جمهوری افزوده می‌شود و به احتمال زیاد مورالس در انتخابات آتی قدرت را در این کشور به دست بگیرد. هر چند تا آن زمان مخالفان در مناطق ثروتمند بولیوی بیکار نخواهند ماند.

بولیوی  و اصلاحات جدید

بولیوی ‌در حالی که ذخایر چشمگیر گازی در اختیار دارد فقیرترین کشور آمریکای لاتین به حساب می‌آید. مورالس در سال2005 با تعهد ملی کردن صنایع گاز طبیعی این کشور به قدرت رسید و از زمان آغاز به کار تاکنون حضور دولت در اقتصاد این کشور و همچنین منافع طبقات فقیر جامعه را افزایش داده است.

مورالس همچنین از متحدان هوگو چاوز رئیس‌جمهوری ونزوئلا به شمار می‌رود و مانند او دیدگاه‌های ضدآمریکایی دارد. بعضی از اصلاحات مبنایی در قانون اساسی بولیوی موارد زیر هستند:1- انتخابات ریاست‌جمهوری: اوو مورالس اجازه دارد برای یک دوره دیگر در انتخابات ریاست‌جمهوری در سال2009 شرکت کند.

2- حقوق بومیان: قانون جدید فرصت‌ها و مسئولیت‌های برابر برای همه مردم به‌وجود می‌آورد.

3- خودمختاری: تقسیم قدرت دولت مرکزی با رهبران محلی یکی از بخش‌های اصلاحات است.

4- عدالت: نظام قضائی برای اهالی بومی هم مانند نظام دولت خواهد شد. قضات انتخاب خواهند شد و دیگر به‌وسیله کنگره منصوب نمی‌شوند.

5- اصلاحات ارضی: محدودیت مالکیت اراضی تا 5 هزار هکتار.

کد خبر 73975

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز