همشهری آنلاین: فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از طراحی هواپیماهای رادار گریز و همچنین آزمایش موشک جدید هوا به هوا در ارتش خبر داد.

به گزارش مهر امیر سرتیپ خلبان شاه صفی فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با خبرنگاران، در خصوص دستاوردهای این نیرو گفت: با توجه به فرمان مقام معظم رهبری مبنی برسال نو آوری وشکوفایی، ما در مرحله پایان طراحی هواپیماهای رادار گریز در ایران وهمچنین آزمایش موشک جدید هوابه هوا در ارتش هستیم که تاکنون مرحله طراحی هواپیمای رادار گریز ایران به پایان رسیده و این هواپیماها اکنون در مرحله ساخت نمونه اولیه ، البته در حجم کوچکتر می‌باشند.

وی افزود: این هواپیماها پس از انجام آزمایش‌های لازم وارد بخش واقعی‌تر خواهند شد و امیدواریم بخش تحقیقاتی این کار تا پایان امسال انجام شود و سپس وارد بخش تولید شویم. تلاشگران جهادخودکفایی نیروی هوایی ا.ج.ا.ایران هم اکنون در حال ساخت نمونه کوچک این هواپیماهای رادار گریز هستند.

فرمانده نیروی هوایی ارتش همچنین درباره موشک حرارتی هوا به هوای جدید که ساخت ایران است و مورد آزمایش قرار گرفته نیز گفت: یکی از موشکهای هوا به هوای حرارتی که ساخت آن در نیروی هوایی انجام شده ، آزمایش شده و تست گرم این موشک در یکی از میادین نظامی ما صورت گرفته است . پرتاب این موشک به این صورت است که از طریق یکی از هواپیماها به سمت هدفی شلیک می‌شود و موشک هدف را تعقیب می‌کند، این موشک در رزمایش اخیر در شمال غرب کشور به گونه دیگری آزمایش شد و اکنون تست گرم آن انجام شده است، کار ما در بخش تحقیقات انجام شده و تولید انبوه این موشک به بخش صنایع داخلی وزارت دفاع سپرده خواهد شد. برد نهایی این موشک حرارتی هوا به هوا  بیش از 100 کیلومتر است، برد این موشک حرارتی در این پرتاب بیش از 40 کیلومتر است که با توجه به ،ارتفاع ،تغییر  تا برد کیلومتر100هم ارتقا ءپیدا می کند.

وی در خصوص اینکه نوع و شکل جنگها بویژه با حمله آمریکا به عراق، عوض شده است، در پاسخ به این سئوال که نیروی هوایی چه تمهیداتی برای رویارویی احتمالی با این نوع جنگها اندیشیده است، اظهار داشت: نیروی هوایی یک نیروی واکنش سریع است و ارتباطی با نوع و شکل جدید جنگها در عصر حاضر ندارد. در دوران جنگ تحمیلی نیز از این بعد و ویژگی نیروی هوایی، بارها استفاده شد. در جنگهای امروزی هم قدرت و مزیتهای نیروی هوایی موجب توجه بیشتری است.

شاه صفی خاطر نشان کرد: نیروی هوایی ا.ج.ا ایران به دلیل سوق الجیشی بودن و حساسیتی که منطقه  خاورمیانه دارد و وجود منافع ما در این منطقه، بویژه در خلیج فارس و نیز نیاز دنیای غرب به انرژی موجود در این منطقه و همچنین حضور ایران در این منطقه حساس و سیاست مستقلی که در پیش گرفته و الگوی جهانی از یک کشور مستقل ارائه کرده، سعی دارد با تکیه بر خودکفایی و خود اتکایی، خود را در حد امکان به بهترین سامانه‌های آفندی و پدافندی روز دنیا مجهز کند . ما معتقدیم به دلیل حساسیت‌هایی که گفته شد ، نه تنها نیروی هوایی بلکه کل آحاد کشور و قسمتهای گوناگون فنی، دفاعی و حتی سیاسی ما باید خود را با شکل و نوع جدید جنگها و تحولات روز دنیا آشنا و هماهنگ کنند.

این فرمانده ارشد ارتش در باره وضعیت گذشته، حال و آینده نیروی هوایی نیز گفت: امروز با انجام 120سورتی پرواز، آزمایش‌های بی‌سابقه ،محول کردن ماموریتهای جدید به انواع مختلف هواپیما و انجام پروازهای بلند مدت به مسافت 2هزار کیلومتر نشان میدهد که آمادگی نیروی هوایی ارتش بالاست،هم اکنون در شرایط بسیار حساسی قرار داریم واز بعد نظامی باید آمادگی ما صد چندان شود.

وی افزود: روند گذشته نیروی هوایی یک روند درخشان و پربار، چه در زمان انقلاب و چه در زمان جنگ تحمیلی بوده و این بر کسی پوشیده نیست. شهامت، شجاعت، ایثار و از خودگذشتگی که کارکنان شریف نیروی هوایی در زمان انقلاب از خود نشان دادند ، درواقع باعث کسب افتخار برای این نیرو شد.

شاه صفی خاطر نشان کرد: نیروی هوایی در دوران دفاع مقدس نیز با رشادتهای فراوانی که از خود نشان دادند، به افتخارات خود که در زمان پیروزی انقلاب کسب کرده بودند، افزودند. همچنین در جریان جنگ تحمیلی و بعد از آن نیز شاهد بودیم ، کارکنان نیروی هوایی با تعمیر ، نگهداری و به روز نگه داشتن ادوات و تجهیزات خود و سازماندهی مجدد آنها و همچنین در بعد آموزشی ، تلاش بسیار وسیعی انجام دادند. در بعد سازندگی، کارکنان شریف این نیرو، خودشان، فکر و خلاقیت را باور کردند و با عملکرد خود این امر را به منصه ی ظهور رساندند که علی رغم تحریم، می توان روی پای خود ایستاد و نیازها را برآورده کرد.

این فرمانده ارشد ارتش افزود: به نظر بنده در طول مدت بعد از پیروزی انقلاب و با وجود جنگ تحمیلی هشت ساله ، عزیزانمان در نیروی هوایی توانسته اند رسالت بزرگ خود را به نحو احسن به اجرا برسانند . این کار با وجود کمبودهایی که در این زمینه وجود داشته انجام شده و ارزش کار را بیشتر کرده است.

به گفته شاه صفی نیروی هوایی در گذشته پرونده درخشانی داشته و مدارک و اسناد موجود بیانگر این موضوع است . اما امروز تمامی ساخت و سازها و آموزشهای نیروی هوایی در داخل کشور انجام می‌شود و این روند ادامه دارد . با این مزیت که در حال حاضر برنامه ریزی و سازندگی در نیروی هوایی به صورت کاملا علمی ونهادینه در حال انجام می‌باشد و کارها همگی بر روی اصول علمی و عملی استوار شده و نتیجه‌اش نیز خوب و راضی کننده بوده است. ما امروز دانشگاه هوایی شهید ستاری را داریم که کار دانش آموزان جوان و آینده ساز نیروی هوایی در آن ، با کمک سایر دانشگاهها و الگو گیری علمی از آنها  به نحو احسن در حال اجراست.

وی خاطر نشان کرد: ما در این دانشگاه با انجام کار علمی و بر اساس نیاز نیروی هوایی به تربیت افراد در ابعاد مختلف خلبانی، فنی، مدیریتی می پردازیم. همچنین فرماندهی آموزشهای هوایی شهید خضرایی نیز با استفاده از امکانات موجود واساتید مجرب، تلاش وافری در جهت تامین و آموزش کارکنان جوان در سطوح مختلف که مورد نیاز نیروی هوایی است، انجام می‌دهد. بنابراین در حال حاضر، آموزش و بازسازی با روند خیلی خوبی در حال اجراست. برای آینده هم با توجه به اینکه نیروی جوان، پر انرژی و تحصیل کرده فارغ التحصیل از دانشگاه هوایی شهید ستاری و آموزش‌های هوایی شهید خضرایی به بدنه نیروی هوایی اضافه خواهد شد، من آینده بسیار خوبی را برای نیروی هوایی پیش بینی می‌کنم. جوانان تحصیل کرده عزیز ما پس از ورود به نیروی هوایی، در کنار پیشکسوتان این نیرو قرار گرفته و از تجربه ی آنها در کنار تحصیلات علمی و آکادمیک خود استفاده کرده و ما به این عزیزان بسیار امیدوار هستیم. انشاء الله آینده نیروی هوایی متعلق به جوانان این نیرو است وبا تلفیق علم و تجربه ، آینده ی نیروی هوایی ، آینده ای روشن خواهد بود.

شاه صفی در پاسخ به این سئوال که یکی ازعوامل مهم افزایش بهره‌وری در یک نیرو یا سازمان نیروی انسانی است، شما به عنوان فرمانده نیروی هوایی چه راهکارهایی برای جایگزینی کارکنان بازنشسته و استفاده از تجارب نیروهای کیفی که در حال انجام خدمت هستند، دارید اظهار داشت: در این زمینه معتقدم که نیروهای جوانی که به بدنه  نیروی هوایی اضافه می‌شوند ، نیروهای کیفی و قابل اتکایی هستند. در کنار آنها نیز متخصصین پیشکسوت که انسانهایی خوشفکر و زحمتکش بوده و دوران دفاع مقدس را نیز پشت سرگذاشته‌اند وجود دارند. قبل از پیروزی انقلاب ، به دلایل خاص در یک برهه از زمان استخدامهای زیادی انجام شد و حالا که سی سال از آن زمان گذشته ، کارکنان آن سالها در حال بازنشستگی هستند. البته  نیروهای جوان کیفی ما جای خالی آنها را پر خواهند کرد و ما از نیروهای کیفی قدیمی که به وجود آنان نیاز است  خواهیم خواست که در کنار جوانها بمانند و تجربیات خود را به آنها منتقل کنند. در حال حاضر، تدبیری اندیشیده شده است مبنی بر اینکه جوانان در کنار افراد قدیمی ، در قسمتهای مختلف نیروی هوایی قرار داده شوند تا از تجربیات افراد قدیمی‌تر در کارهایشان استفاده کنند.

فرمانده ارشد نیروی هوایی ارتش در ادامه سخنان خود گفت: جوانان فارغ التحصیل در نیروی هوایی جوانهایی بسیار فکور و دارای پشتکار و لایق هستند که علم خود را با تجربه  قدیمی ها تلفیق کرده و نتیجه و بازده خوبی از آن بدست خواهند آورد. همچنین برای جبران کمبود احتمالی نیرو از بحث خرید خدمت نیروهای کیفی بازنشسته یا خارج از بدنه  نیروی هوایی نیز می توانیم استفاده کنیم. در ضمن از توانمندیهای صنعتی و علمی دانشگاههای خارج از ارتش نیز برای جبران کمبودهای احتمالی و افزایش سطح بهره‌وری در نیروی هوایی استفاده خواهیم کرد. در این زمینه ، یک مثلث علمی از کارکنان ورزیده و خوش فکر و مبتکر نیروی هوایی، علم و دانش اساتید و دانشگاهها و ظرفیت صنعتی موجود در صنایع کشور بوجود آمده و الحمد ا... امروز با استفاد ه از تعامل میان اضلاع این مثلث ما پیچیده‌ترین سامانه‌ها را در داخل خود نیرو طراحی کرده و از آنها در جهت اهداف عالی نیروی هوایی استفاده می کنیم.

این فرمانده ارشد نیروی هوایی ارتش در پایان سخنان خود با بیان اینکه دشمن در حال حاضر نگاه دزدانه به کشور دارد، گفت: در صورتی که آمادگی خود را حفظ نکرده و تساهل کنیم، دشمن کار خود را انجام خواهد داد، دشمنان پرواز هواپیماهای ما را زیرنظر دارند تا ببینند چه ماموریتهایی به آنها محول می‌شود .نشاندن هواپیماهای بیگانه وهواپیماهای دیگری که در یکی از یگان‌های جنوبی ما نشست، باعث شد حساب دیگری روی نیروی هوایی باز شود ،نیروی مسلح قوی باعث می‌شود انرژی هسته‌ای و سایر پروژه های بزرگ کشور به سرانجام برسد.

نیروی هوایی ارتش با همسویی کامل با راهبرد دفاعی کشور از جمله تفکیک پدافند از آفند، در کنار سایر نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران آماده‌تر از هر زمان ممکن ، از اصول خود که دفاع از اسلام و تمامیت ارضی ایران است، کوتاه نخواهد آمد و با قدرت هرچه تمام تر از این اصول دفاع و حمایت می‌کند وما به عنوان بخشی ازنیروهای مسلح بدون توجه به شعارها و تهدیدات، بایستی از آمادگی کامل برخورداربوده تا بتوانیم با توانایی‌های تجهیزاتی و تاکتیکی خود در مقابل هر گونه تهدیدی که امنیت کشور را به خطر می‌انداز مقابله کنیم

کد خبر 73845

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز