همشهری آنلاین: اتحادیه‌ اروپا از تصمیم رییس‌جمهور آمریکا مبنی بر بستن زندان گوانتانامو استقبال کرد.

باراک اوباما، رئیس جمهوری جدید آمریکا روزپنج شنبه طی دستوری اعلام کرد تا یکسال دیگر زندان واقع در خلیج گوانتانامو بسته خواهد شد.

به گزارش دویچه وله، در بیانیه‌ رییس ادواری اتحادیه اروپا از این حرکت به عنوان تصمیمی نمادین و بامفهوم یاد شده که نشان‌دهنده‌ احترام نسبت حقوق بین‌المللی و همچنین حقوق بشر است.

نوی پیلی، کمیسار ارشد حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز خواهان آزادی هر چه سریع‌تر تمام زندانیان بی‌گناه گوانتانامو شد. او همچنین افزود برای دیگر زندانیان این بازداشتگاه نیز باید سریعا دادگاه‌های عادلانه برگزار شود.[شکایت زندانی گوانتانامو از واتربوردینگ]

باراک اوباما روز پنجشنبه ۲۲ ژانویه سند مهمی امضا کرد که به تعطیلی قطعی بازداشتگاه گوانتانامو ختم می‌شود.[زندان گوانتانامو تعطیل می‌شود]

باراک اوباما طی کارزار انتخاباتی خود قول داده بود که به فعالیت این زندان و اصولا به برخوردهای خشن و غیرقانونی با متهمان پایان دهد و در اولین فرصت به این قول خود عمل کرد: زندان گوانتانومو طی یک‌سال آینده تعطیل خواهد شد.

اوباما با امضای سند تازه، خط مشی رایج در نحوه دادرسی و بازجویی از زندانیان مظنون به همکاری با سازمان‌های تروریستی مانند شبکه القاعده و طالبان را مورد بازنگری کامل قرار داد. رییس جمهوری آمریکا همزمان با محاکمه‌ی پنج نفر از زندانیان گوانتانامو، برگزاری دادگاه‌های نظامی در این بازداشتگاه را به مدت ۱۲۰ روز به حالت تعلیق در آورد.

در سندی که اوباما امضا کرده، همچنین هر نوع اعمال خشونت و شکنجه‌های جسمی و روحی بر زندانیان منع شده است. متهمان به تروریسم از این پس حق دارند وکیل مدافع داشته باشند و در صورت مشاهده‌ی ظلم و حق‌کشی، علیه رویه دادرسی شکایت کنند.


گروه‌های مدافع حقوق بشر در سراسر جهان همواره از شرایط غیرانسانی در گوانتانامو و نحوه‌ی برخورد مسئولان آن با زندانیان اعتراض کرده‌اند. پایگاه نیروی دریایی آمریکا در گوانتانامو در جریان جنگ افغانستان در سال ۲۰۰۱ به یک بازداشتگاه تبدیل شد.

گفته می‌شود که بیش از ۲۵۰ مرد سال‌هاست که در زندان گوانتانامو در بازداشت به سر می‌برند بدون آن که به طور رسمی به جرمی متهم باشند.

کد خبر 73677

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز