رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در مورد تاثیر عرضه ربع سکه در بورس در کنترل بازار طلا و سکه گفت: این کار قطعا بی‌تاثیر نیست و اگر مجددا تمدید بشود و همچنین میزان عرضه بیشتر شود نقش مهمی در رابطه با کاهش حباب سکه و کاهش قیمت‌ها خواهد داشت.

سكه

همشهری آنلاین- مرضیه ثمره‌حسینی: چند روزی است که بازار طلا و سکه با جهش قیمت‌ی چشمگیری روبه روست. قیمت انواع سکه امروز به طرز عجیبی به رشد خود ادامه داد. در لحظه تنظیم این مطلب، طبق نرخ‌های اعلامی از سوی اتحادیه صنف فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر، نقره و سکه تهران در حدود ساعت ۱۵، سکه امامی (طرح جدید) ۲۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان؛ سکه بهار آزادی (طرح قدیم) ۲۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان؛ نیم سکه ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان؛ ربع سکه ۱۰ میلیون تومان؛ سکه گرمی ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و طلای ۱۸ عیار ۲ میلیون و ۱۸۳ هزار و ۸۴۰ تومان است. انس جانی طلا هم ۱۹۲۶ دلار است.

قیمت‌ها کاذب است

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در مورد وضعیت بازار طلا و سکه به همشهری آنلاین گفت: با توجه به وضعیت قیمت‌ها چندان نمی‌شود بازار را تحلیل کرد اما آنچه که مشخص است در حال حاضر التهاب بازار زیاد است و قیمت‌ها با توجه به شرایط فعلی به‌طور کاذب افزایش یافته است.

نادر بذرافشان در مورد دلایل گران شدن قیمت انواع سکه از ابتدای هفته جاری بیان کرد: عامل مهمی که بازار سکه را تحت تاثیر قرار داده نوسانات نرخ ارز است. بخش دیگر به نوسانات انس جهانی طلا برمی‌گردد و یک بخشی هم تحت تاثیر تقاضا بوده است. چون به هر حال مردم این گمان را دارند که این روند افزایشی ممکن است ادامه داشته باشد و برای همین به سمت بازار سکه آمده‌اند.

وی در مورد میزان تقاضا در بازار سکه گفت: تقاضا در روزهای پایانی هفته پیش و دیروز اندکی افزایش یافت.

عرضه سکه در بورس در کاهش قیمت‌ها موثر است

از سیاست‌های بانک مرکزی برای کنترل و ایجاد ثبات در بازار سکه، فروش ربع سکه در بورس بوده است. این اقدام در هفته گذشته انجام شد و ۵۰۰ هزار قطعه ربع سکه در بورس عرضه شد. حالا اعلام شده است که فروش مجدد ربع سکه در بورس از سه‌شنبه این هفته آغاز می‌شود. در این مرحله قرار است ۴۵۰ هزار قطعه ربع سکه عرضه شود.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در مورد تاثیر عرضه ربع سکه در بورس گفت: این کار قطعا بی‌تاثیر نیست و اگر مجددا تمدید بشود و همچنین میزان عرضه بیشتر شود نقش مهمی در رابطه با کاهش حباب سکه و کاهش قیمت‌ها خواهد داشت.

بذرافشان افزود: کاری که باید در رابطه با عرضه جدید صورت بگیرد گسترش اطلاع‌رسانی و همچنین آگاه‌سازی مردم درباره شرایط و نحوه خرید است.

وی با بیان اینکه در عرضه قبلی بسیاری از مردم سوالاتی مانند میزان مالیات و ارزش افزوده ربع سکه‌های عرضه شده در بورس داشتند، تاکید کرد: باید قبل از روز سه‌شنبه که زمان اعلامی عرضه ربع سکه در بورس است، همه سوالات و ابهامات مردم پاسخ داده شود.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با تاکید بر اینکه عرضه ربه سکه هم باید منظم و سر ساعت و زمان اعلامی انجام شود، ادامه داد: همچنین عامل دیگری که می‌تواند در این فرایند موثر واقع شود و تقاضا را جذب کند، افزایش فاصله قیمت‌ اعلامی سکه‌ها با بازار داخلی است. بنابراین، باید قیمت ربع سکه‌ها در بازار نسبت به بازار آزاد کاهش بیشتری داشته باشد تا حباب سکه تخلیه شود.

بذرافشان با بیان اینکه به جز ربع سکه باید دیگر انواع سکه هم در بورس عرضه شود، گفت: طبق صحبت‌ها و رویکردهای هفته گذشته قرار شد که نیم سکه و سکه امامی هم در این بستر عرضه شوند که این عامل می‌تواند در کنترل قیمت سکه موثر واقع شود.

کد خبر 736614
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha