رئیس جمهور پرهیز از استقراض از بانک مرکزی و تنخواه و نیز تحقق درآمدها در سال ۱۴۰۲ را دو ویژگی لایحه بودجه سال آینده عنوان کرد و اظهار داشت: تحقق رشد اقتصادی چهار درصدی از موفقیت‌های دولت در سال جاری بود که این سیاست در سال آینده نیز تداوم می‌یابد.

رئيسي

به گزارش همشهری آنلاین، بودجه ۱۴۰۲ کل کشور در مجلس شورای اسلامی با تشریح شرایط کشور اظهار داشت: باید شکرگزار خداوند بزرگوار باشیم که با وجود همه دشمنی‌ها، توطئه ها و فکرها حضور مردم و مشارکت ملت صبر و بردباری مردم باعث شد دشمن ناکام شود.

رئیسی ادامه داد: اینکه دشمنان می خواهند بخش قابل توجهی از حاکمیت ما را مورد سرزنش قرار بدهند به دلیل موفقیت ما است؛ هیچ ارتشی و هیچ نیروی مسلحی به میزانی که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تروریسم مقابله کرد و شر تروریست‌ها را از سر منطقه کوتاه کرد، تلاش نکرده است؛ این موضوع را هم ارتش های کشورهای منطقه معترف هستند و هم مسئولین عالی در سراسر منطقه معترف هستند که سپاه در برخورد با تروریسم نقش اول را داشته است.

رئیس جمهور تاکید کرد: در همین مدت کوتاه بارها مسئولان به ما گفتند که اگر سپاه نبود و اگر حاج قاسم سلیمانی و مجاهدت های سپاه نبود، اکنون شرایط در کشور ما و منطقه به شکل دیگری بود.

وی با قدردانی از سپاه اظهار داشت: کسانی که امروز می خواهند این سپاه مقتدر را مورد سرزنش قرار دهند به دلیل این حرکت انقلابی در مبارزه با تروریسم نقش آفرینی از تلاش آنها تلاش مذبوحانه است مانند محاسبات قرن محکوم به شکست است.

به رشد اقتصادی ۴ درصدی رسیده‌ایم

رئیس جمهور در ادامه با ارایه آماری از شرایط اقتصادی کشور گفت: امسال تمام تلاش دولت بر این بود که رشد اقتصادی محقق شود. در دهه ۹۰ مشکلات بسیاری در این رابطه داشتیم اما امسال شاهد رشد اقتصادی ۴ درصدی هستیم.

 رئیسی، رشد بیش از پنج درصدی تولید تجهیزات را متذکر شد و گفت:‌ با وجود همه تحریم‌ها شاهد افزایش تولید میعانات گازی هستیم و دولت توانسته با خنثی‌سازی تحریم‌ها به منابع ارزی دست پیدا کند.

وی پرهیز از استقراض از بانک مرکزی را سیاست دولت در سال جاری و سال آینده برشمرد و اظهار داشت: با وجود افزایش یارانه‌های نقدی، امسال دچار استقراض نشدیم و این از موفقیت دولت است.

 رئیسی رشد سرمایه گذاری و کاهشی شدن نرخ تورم و رشد تولید را از دیگر دستاوردهای دولت در سال جاری برشمرد و افزود: هم اکنون شاهد رشد تجهیزات و ابزار تولید به میزان ۵۵ درصد هستیم.

وی به تصویب اعطای کالابرگ الکترونیک به خانوارها در قانون بودجه امسال اشاره کرد و افزود: زیرساخت‌ها برای انجام این کار در استان ها آماده شده است و گزارش آن به زودی به مجلس و مردم ارایه خواهد شد.

رئیس جمهور تلاش برای تحقق درآمدها در حوزه نفت و مالیات بویژه فرار مالیاتی را از دیگر رویکردهای دولت برشمرد و گفت: تلاش شده تا درآمدهای مالیاتی دولت به طور کامل محقق شود.

مستندات بیانگر تحقق یک میلیون شغل است

رئیس جمهور در ادامه با ارایه آماری از شاخص های تولید و اشتغال در کشور اظهار داشت: رشد بخش صنعت در ۶ ماهه اول معادل ۴.۹ است. شاخص تولید شرکت‌های صنعتی در بورس ۷ درصد رشد داشته درحالی که این شاخص در گذشته صفر بوده است.

رئیسی افزود: در تولیدات صنعتی از جمله خودرو انواع سواری ۱۳ درصد، وانت ۵۴ درصد، ون ۱۵۴ درصد، تولیدات پتروشیمی ۸ درصد رشد داشته است که اینها همه نشان دهنده افزایش و رشد تولید در کشور است.

وی به افزایش ۱۹ درصدی ارزش صادرات غیر نفتی افزایش واردات کالاهای سرمایه ای اشاره کرد و گفت: نسبت به اشتغال آنچه که دولت وعده داده برای اشتغال یک میلیون، مستندات نشان میدهد که اشتغال قریب به یک میلیون محقق شده است.

رئیس جمهور به رشد 17 درصدی تولید غلات در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: بهبود وضعیت تجاری در حوزه کشاورزی نیز قابل توجه است؛ این رابطه ۳.۷ میلیون تنی بخش کشاورزی و رسیدن صادرات از حدود ۱۶ میلیون تن به ۲۰ میلیون تن را داشتیم.

وی افزود: افزایش ۷۱ درصدی شرکت‌های دانش بنیان بخش کشاورزی نیز از دیگر دستاوردهای دولت بوده است.

چهار مساله اساسی مردم و برنامه دولت

رئیس جمهور مسکن، معیشت، خودور و سلامت‌ را چهار اساسی مردم دانست و افزود: دولت برای آنها برنامه کوتاه مدت دارد و وضعیت در آینده نزدیک متفاوت خواهد شد.

آیت الله رئیسی اظهار داشت: راهبرد دشمن ایجاد یاس در مردم است و می‌خواهد شرایط را برای مردم سخت کند و ما باید تلاش کنیم پیام اقدامات دولت و اظهارات نمایندگان مجلس پیام امیدبخشی برای جامعه باشد.

آینده را بسیار روشن می بینم

رئیس جمهور گفت: آینده را بسیار روشن می بینم و آمارهای همه نهادهای ذی‌ربط از رشد اقتصادی، رشد تولید، رشد سرمایه‌گذاری و رشد اشتغال‌ حکایت دارد.

آیت الله رئیسی اظهار داشت: دشمن نمی‌خواهد پیشرفت کشور را ببینند و ما با کار و تلاش و همدلی شاخص‌ رشد را ارتقا می‌بخشیم و زمینه یاس و ناامیدی را از بین می بریم و دشمن را ناکام خواهیم گذاشت

کد خبر 736485
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha