چهارشنبه ۲ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۱:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: مرکز آمار اورژانس تهران یک بازه زمانی ده روزه از سال گذشته مورخ 22/10/86 را با امسال مقایسه کرده است که نشان از افزایش 7 درصدی بیماری‌های تنفسی و 5 درصدی بیماری‌های قلبی دارد.

به گزارش مهر دکتر سید رضا معتمدی، معاون فنی اورژانس تهران در نشستی که چهارشنبه (2 بهمن) در پایگاه شهری اورژانس میدان آزادی برگزار شد گفت: البته این آمار نشان دهنده این نیست که تنها آلودگی هوا باعث افزایش این بیماریها در این مدت نسبت به سال گذشته شده است.

وی تاکید کرد: افزایش جمعیت و گسترش پایگاه‌های اورژانس از عوامل بالارفتن آمار این بیماریها است و عامل افزایش بیماران تنفسی و قلبی صد در صد تنها آلودگی هوا نیست.

در ادامه این نشست رئیس مرکز تحقیقات طب کار دانشکده علوم پزشکی ایران درباره اینکه کدام یک از آلایندها بیشترین تاثیر را در آلودگی هوا دارد گفت: برای رسیدن به این پاسخ ابتدا باید انواع آلاینده‌ها را مورد بررسی قرار دهیم.

دکتر ماشاءالله عقیلی با اشاره به اینکه هر ماده گازی که در هوا توزیع می شود باعث آلودگی است ادامه داد: بر اساس شاخصهای هوا اصلی‌ترین منبع تولید منواکسید کربن که شدیدترین تاثیر را بر آلودگی هوا دارد وسایل نقلیه موتوری است.

وی تصریح کرد: از آنجا که منوکسید کربن تاثیرات خطرناکی برای سلامتی انسان دارد بیشتر از همه افراد مسن و کسانی که مبتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی هستند را تحت تاثیر قرار می دهد که منجر به تنگی نفس و درد در ناحیه قفسه سینه و حتی سکته قلبی و آسم و مرگ ناگهانی می شود.

به گفته رئیس مرکز تحقیقات طب کار دانشکده علوم پزشکی ایران افرادی که به این گونه بیماری ها مبتلا هستند در مواقعی که آلودگی هوا بسیار شدید است برای حفظ سلامتی خود نباید از منزل خارج شوند.

عقیلی تصریح کرد: با وجود کارخانه هایی که در سطح شهر تهران مانند کارخانه باطری سازی در میدان نوبنیاد و کارخانه های ریخته گری و... وجود دارد شاهد مقداری سرب در هوا هستیم که خود اثرات منفی بر استخوان‌ها، دندان و اعصاب و روان و... دارد.

وی با اشاره به اینکه دی اکسید گوگرد، اکسید نیتروژن و ذرات معلق از دیگر آلودگی‌های موجود درهوا است افزود : استفاده از ماسک نیز در صورتی که استاندارد باشد و جلوی آلودگی ها را بگیرد تاثیرگذار است.

به گفته عقیلی اگر افراد در سطح شهر بتوانند با بینی نفس بکشند دیگر لزومی به استفاده از ماسک نیست.

کد خبر 73586

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز